Forum

Så er det NU…du skal fodre fuglene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2023 kl. 9.04

Det ekstreme vejr kommer til at gøre det af med mange fugle. Start derfor fuglefodring NU. Gerne med »fastfood« som afskallede solsikkekærner, hvor fuglene ikke skal bruge energien for at fjerne skallerne.
Ingeborg, som fodrer året rundt.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. oktober 2023 kl. 10.17

Fuglene mangler da ikke føde emner nu.!
I de seneste måneder har de i øvrigt spist så meget, at de har fået fedtdepoter på kroppen, som de kan tære på vinteren igennem. Hvis vi får hård frost til vinter, så vil mange fugle dø, - det er derfor, at de får mange unger. Typisk får de små arter flest unger, derfor er der stadig en sund bestand til foråret. :)

Så ro på Ingeborg, fuglene dør ikke af lidt blæsevejr, - hvis det var tilfældet, så havde vi ikke mange fugle i Vestjylland.

Mejserne har siden tidernes morgen overlevet, at de selv skulle afskalle solsikkefrøene. Jeg har også læst, at en detailkæde mener, at det er for stort et arbejde for fuglene, at knække skallerne, - men de ville ikke forklare mig, hvilken undersøgelse de byggede deres postulat på ...
Mennesker vil forføres - og de bliver det let. ;)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2023 kl. 13.32

De mangler måske ikke fødeemner i dag, men mulighed for at få fat i dem i storm og regn.
Jeg har gjort et forsøg med afskallede og med solsikkefrø med skaller. To foderskåle ved siden af hinanden. De afskallede havde langt de fleste kunder. Jeg ved godt at det er en del af mejsernes natur at skulle hakke føden fri.
Iøvrigt har jeg haft spætmejser på besøg i dag. Dompappen havde sine voksne unger med.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. oktober 2023 kl. 9.13

Det der med fodring , synes jeg, er lidt en balancegang. I virkeligheden burde vi nok lade være for at få en naturlig balance i haven. Når flere fugle overlever vinteren, er der også flere fugle der skal have insekter forår/sommer. Det går bl.a. hårdt ud over sommerfuglelarverne. Gærdesmutten skal overleve vinteren på de insekter, der gemmer sig rundt omkring. Standfuglene får en fordel i forhold til trækfuglene, der får sværere ved at finde redesteder.Men altså - det er så dejligt med mange fugle og vi har stor fornøjelse af at følge dem og se hvilke arter, der kommer på besøg. Vi fodrer året rundt og har forskellige typer af redekasser oppe. Har haft dem nede til udrensning- hæklet et tykt inderbetræk i ren uld og sat ind som ekstra isolering.Har hængt kartet uld ud i en mejseboldeholder. Nu er fuglene så flittigt i gang med deres egen ekstra foring, så de er klar til vinteren. Alt det her gør så, at jeg er nødt til at indsamle sommerfuglelarver og opdrætte sommerfuglene i et beskyttet miljø- hvis der skal være nogle til haven, der er fuld af sommerfugle-og bivenlige planter. Omgivelserne her er et stort nul ift insektvenlighed - vil gerne gøre en forskel og skabe en oase. Alt det arbejde der kunne spares hvis vi ikke fodrede. Men altså - det er jo også lidt sjovt at se om det lykkes at skabe mere liv.

Nyt svar til emnet »Så er det NU…du skal fodre fuglene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Så er det NU…du skal fodre fuglene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider