Forum

Hvilken æblesort?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Jacobsen, 21. oktober 2023 kl. 16.47

Er der en eller flere kloge, der ved hvilken æblesort disse er?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. oktober 2023 kl. 17.32

Det ligner sorten Filippa!

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. oktober 2023 kl. 19.53

Sidder / sad de helt ude på de tynde grene?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Jacobsen, 21. oktober 2023 kl. 19.54

Ja, også der

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. oktober 2023 kl. 19.55

Hej Niels.

Doris bud kunne det sagtens være, men hvor gammel vi du tro at træet er? . Der findes mange æblesorter hvor æblet er gul .
Hvordan vil du beskrive smagen.

Hvis ikke vi kan komme det nærmere er der også den mulighed at benytte Pometet æblenøgle, hvor du muligvis kan komme det lidt nærmere.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Jacobsen, 21. oktober 2023 kl. 19.57

Træet er formodentlig fra 1937... Smagen; svær at beskrive, men saftigt og dejlig smag

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. oktober 2023 kl. 20.12

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. oktober 2023 kl. 20.14

Så er jeg enig med Doris.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2023 kl. 8.46

Jeg har kun Filippa og mine æbler er aldrig så gule, heller ikke så flade, men mere aflange. Tror ikke at det er Filippa.
Ingeborg

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. oktober 2023 kl. 21.44

Jeg er enig med Ingeborg i at de ikke ligner 100 procent, men at disse ( på billedet) er mere knoldet . Jeg har også selv Fillipa i haven, men syntes at disse også er forandret .

Derfor vil jeg stadig foreslår at tage en tur med Pometet æblenøgle og se om ikke det giver et bedre billede....

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2023 kl. 23.20

Mine Filippa er lidt mere flaskeformde og aldrig så mirabelgule. Men Der er sikkert også mulighed for variationer. Se billeder. Det nederste billede vakte stor morskab hos barnebarnet.
Ingeborg

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2023 kl. 23.22

Det grinte vi meget af! Men den facon er der ofte flere af.
Ingeborg

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2023 kl. 9.25

Filippa Æbler beskytter sig mod solen ved at blive partielt røde. Derfor kan æbler mod sydsiden ofte være mere røde.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 23. oktober 2023 kl. 12.20

Det kan være flere forskellige æbler, der findes i hundredevis af æblesorter. Du kan jo prøve pometets æblenøgle ( pometet.dk/samlingerne/aeblenoeglen/ ), men den er nu ikke let at bestemme æbler efter.
Af de æbler jeg kender, minder de mest om Signe Tillisch æbler, men der kunne måske også være andre muligheder.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. oktober 2023 kl. 16.27

Angående det seneste forslag, nemlig sorten Signe Tillisch: Det er ret nemt at afgøre, eftersom Signe Tillisch-æbler har et helt specielt skind: De virker fedtede! Ellers et meget fint og velsmagende æble.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2023 kl. 23.07

Om Signe Tillisch æblet står der :

Spise- og madæble. Signe Tillisch er et velduftende, saftigt og fint æble med en karakteristisk smag af druer. Den store til middelstore frugt er grønlig, gulner med tiden og kan få en orangerød kind på solsiden. Plukkes omkring 1. oktober og er spisemodent i november-december. Et godt gemmeæble, der også er velegnet til grød og marmelade.

Historie.
Signe Tillisch er et dansk æble, der er sået som kerne i 1866 af kammerherre Tillisch i Bjerre ved Horsens og opkaldt efter hans datter, klosterfrøken Signe Tillisch. Æblet har siden været populært og dyrket mange steder.

Vækstform.
Træet har en kraftig vækst, er sundt og af smuk form. Kronen bliver med tiden ret bred. Signe Tillisch stiller ikke nogen særlige krav til jordbunden, er hårdfør og kan dyrkes langt mod nord. Æblerne har en tendens til at blæse ned tidligt, derfor kan man med fordel espaliere hvis man har den store plads, det kræver. Træet er modtageligt for skurv.

Kilde : National Museet.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. oktober 2023 kl. 8.04

Nationalmuseet glemte åbenbart at skrive, at Signe Tillisch-æblet er fedtet. Det er jo det, der gør, at det er så nemt at sortsbestemme æblet. Til gengæld kan man læse om det fedtede skind mange andre steder, når man googler, f.eks. her:

”Huden er tynd og glinsende og fedtet…”

da.wikipedia.org/wiki/Signe_Tillisch

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. oktober 2023 kl. 12.50

Hej Doris.

Du har helt ret i at det også er en vigtig detalje når man skal sortsbestemme æbler. Men måske har Nationalmuseet glemt den detalje eller også bevidst undladt den ....Det er ikke altid fagfolk, der skriver disse noter.

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken æblesort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider