Forum

Hvad er der sket med mine kantareller?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 23. oktober 2023 kl. 14.29

Hej

Jeg er klar over, at dette ikke er en mad-side, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal spørge om nedenstående:

Dette glas var for nogle år siden fyldt med tørrede kantareller. Det, der er i nu, er et meget, meget fint pulver, der mest af alt ligner kanel og lugter meget voldsomt. De blev tørret i en dehydrator til fødevarer ved en temperatur på 40-45 C. Der er et glas mere, der ser ligesådan ud, og også nogle glas, der ingenting fejler. Jeg har ikke skrevet årstal på, så jeg er ikke klar over, om glassene er fra flere årgange.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der er sket med kantarellerne ? er det nogle små dyr, der har overlevet tørringen ? eller er det et kemisk fænomen ? Er der andre, der har oplevet tilsvarende ?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. oktober 2023 kl. 18.41

Prøv at hælde pulveret ud på et stykke hvidt papir. Måske er det levende endnu. Men ellers må du have fat på en lup.
Jeg tror, at der ér eller har været insekter/larver i svampene.
Du skal nok ikke gemme de tørrede svampe i mere end et år. Jeg har gemt i 2 år og da blev de kedelige.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 23. oktober 2023 kl. 20.29

Det vil jeg prøve, men jeg skal nok have en maske på, for som sagt lugter det voldsomt.
Jeg har nu ofte haft svampe i mere end 2 år uden, at de er blevet kedelige. Specielt Karl-Johan, som jeg har haft med hjem fra Italien.

Tror du godt, at et eller andet levende har kunnet overleve tørringen ?, det må jo i givet fald være noget som findes i den danske natur, for det er her, de er plukket

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 23. oktober 2023 kl. 20.29

Det vil jeg prøve, men jeg skal nok have en maske på, for som sagt lugter det voldsomt.
Jeg har nu ofte haft svampe i mere end 2 år uden, at de er blevet kedelige. Specielt Karl-Johan, som jeg har haft med hjem fra Italien.

Tror du godt, at et eller andet levende har kunnet overleve tørringen ?, det må jo i givet fald være noget som findes i den danske natur, for det er her, de er plukket

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2023 kl. 22.10

Hej Eva.

Jeg har for år tilbage samlet svampe, bl.a tragt kantareller og Karl Johan,sidstnævnte har jeg tørret og brugt til sovse mv. Men ellers fryser jeg dem....
Men jeg har ikke spekuleret på hvor længe de kunne holde sig, så jeg måtte google mig til et svar.

Svampe, der er tørret holder ca en sæson eller to. Jeg tænker at dine kantareller muligvis har fået fugt og er begyndt af mugne uden at du kan se det. Men den fæle lugt tyder på det .

At der skulle være skadedyr heri, som James nævner, vil jeg ikke udelukke, men det undre mig at at de skulle være kommet via skoven, hvor du havde plukket dem . Jeg ville tro at de ville være gået til under tørringen. Det er især små edderkopper, såsom Mejer man finder i dem som friske.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 24. oktober 2023 kl. 13.22

Hej Søren

Jeg kan godt købe din idé med, at de har fået fugt, dog ikke i forb med opbevaringen, for det er tætsluttende glas.
Men jeg tog lidt op med en teske på en køkkenrulle for at følge James’ forslag (ingen liv). Og det havde faktisk ikke helt konsistens som løst pulver, men ku’ virke som det var en anelse fugtigt, og lugten var svampeskarp henimod det rådne.
Måske er de simpelthen ikke blevet tørret helt nok…

Jeg har også nogle i fryseren, men ting kan godt blive væk dér sommetider….
Apropos de tørrede, så har jeg fået et tip fra en god veninde i Sverige, hvor de jo vælter sig i kantareller. Hun tørrer nogle af dem lidt hårdt og bagefter blender hun dem i en minihakker. Resultatet bliver opbevaret i glas og brugt til f.eks at komme i noget fars eller til at pifte en sovs op. Det er supergodt !

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2023 kl. 22.52

Hej Eva.

Jeg havde for to år siden fået en dehydrator af min datter i julegave, men fik ikke brugt den før sidste år, hvor jeg tørrede hvidløg, som jeg selv havde dyrket.

Jeg må sige at det er vanskeligt at bruge en dehydrator, da de ting jeg lagde i den skulle tørre temmelig længe. Jeg havde skåret mine hvidløg ud i meget tynde skiver og det endte med at de skulle have mindst 24 timer (3x8 timer) før at de var nogenlunde tørre og kunne males i en kaffekværn. Resultatet blev nogenlunde,men efter at sat pulveret i køleskabet begyndte det at klumpe.

Fremover køber jeg mit hvidløgspulver og gider ikke selv fremstille det. Til næste sommer skal jeg prøve at dyrke paprika og disse skal også igennem en dehydrator, efter at de har været soltørrede...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 25. oktober 2023 kl. 11.52

Kære Søren

Det var da en træls erfaring med de hvidløg, men det er da heldigvis erfaringer - gode eller dårlige - der gør os klogere :-)
Jeg ville heller ikke tro, at køleskabet var et godt sted til det ?
Jeg må indrømme, at jeg forlængst er holdt op med at bruge hvidløgspulver, jeg synes ikke, det gir den rigtige hvidløgssmag.
I stedet foretrækker jeg at finhakke et fed, eller 2, det er ikke så bøvlet som at rense en hvidløgspresser - jeg har et lille ex-smørebræt bare til dét, så smager rundstykkerne ikke af hvidløg.

Hvis du har tænkt, at dine paprika også skal pulveriseres, vil jeg tro, at de skal ha' lige så lang tid som hvidløgene, måske nok lidt mindre, hvis de bliver soltørret grundigt.
Held og lykke med det, jeg håber, du finder flere ting at bruge den til !

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2023 kl. 23.02

Jeg forstår ikke, hvorfor man kan tænke på at lave hvidløgspulver, når man kan dyrke friske hvidløg. De holder sig jo fint til næste sæson.
Har du husket at sætte hvidløg her i efteråret?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2023 kl. 11.24

Hej Lars.

Jeg kan godt forstå at du undre dig mht selv at fremstille hvidløgspulver, men det var bare en prøve. Jeg havde fået en dehydrator af min datter i julegave og den skulle lige afprøves. Men det gøre jeg så ikke igen....

Jo, jeg har fået sat mine hvidløg i oktober, så jeg regner med en god høst i 2024.

Nyt svar til emnet »Hvad er der sket med mine kantareller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er der sket med mine kantareller?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider