Forum

Opbevaring af æbler til fuglefoder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2023 kl. 7.20

Hej
Vores Filippa æbler som vsr stødte og halvrådne egnede sig ikke til at blive gemt til fuglefoder.
Jeg har lokalt søgt om foderæbler og har fået tilbudt mange. Men hvordan opbevarer jeg disse ikke helt ok æbler? Ude i en tønde?
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. oktober 2023 kl. 10.20

Slettet af administrator 27. oktober 2023 kl. 10.24.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2023 kl. 16.41

Jeg har en af de store blå tønder fra kemikalier. Kan det gavne at pakke æblerne ind i avispapir enkeltvis?
Jeg var så heldig at få en stor portion æbler, heraf mange kæmpestore Belle Boskop 1. Sortering. Dem gemmer jeg til brug for os selv, madæbler til julens rødkål.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. oktober 2023 kl. 17.14

Ingeborg, denne 'bruger' har mest travlt med at lægge click bait på vort forum.
Rådet om at opbevare æbler i tønder, strider mod skik og brug. Æbler bør opbevares i omgivelser med luft omkring, gerne i luftige kasser under et halvtag.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2023 kl. 19.28

Tak for svaret James F. Kunne heller ikke forliges med tanken om bare at lægge dem i en tønde. Derfor spørgsmålet om at pakke ind i avispapir.
De æbler jeg er så heldig at afhente i en privat have, ser i modsætning til mine Filippa betydeligt mere holdbare ud. Der er en mørkerød sort, næsten som blommer, en anden gul sort som er et spiseæble og så fantastisk store flotte og ubeskadigede Belle de Boskop.
Æblerne er så fine at de bestemt er til andet end fuglemad.
Jeg har mulighed for at opbevare i et skur af brædder. Her er tørt, men der kommer luft til.
Når du skriver kasser, tænker jeg på trækasser, men mon ikke det går med plastkasser med huller som i ARLA kasser? Men hvordan med mus eller evt. rotter. Hvor meget tilsyn kræver det?
Frostfrit er vel også en betingelse?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. oktober 2023 kl. 7.17

Ja, de skal opbevares stort set frostfrit. Hvis æblekasserne står op ad en facademur og man lægger nogle tæpper over, så klarer de fint -2 - -3 grader uden problemer hos mig.
En carport er fin, så længe vi ikke får længerevarende frost.

Arla kasser kan bruges, men lave kasser er bedre. Monilia svampen spreder sig hurtigt, hvis æblerne rører ved hinanden, derfor er kasser med ét lag æbler at foretrække.
Kasserne skal stå på nogle ben, som musene ikke kan klatre op ad. Metalrør/ben er fine, hvis man har, - men mine står bare på plaststole, hvor jeg har lagt brædder mellem dem på sæderne.
Hvis der er bøvl med monilia, så kigger jeg til æblerne hver eller hver 2. uge. De dårlige æbler skal væk hurtigst muligt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2023 kl. 7.25

Tak for svaret. Dejligt med svar fra dig, som har erfaring. Jeg finder på noget der er som dit råd.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2023 kl. 19.25

Æbler der skal gemmes, skal håndplukkes og sorteres, har de skader/sygdom vil de rådne.

Jeg har nogle (ret mange faktisk!) kasser, som der har været clemmentiner i (2 kg for 35 kr eller sådan noget i Netto og den slags). Heldigvis spiser min mand gerne mange cirtrus frugter, men hvis jeg regner efter, har kasserne ikke være helt billige.

Lidt avis i bunden, og så kan de udvalgte frugter sorteres, de må ikke ligge mast. De skal også tjekkes løbende, så dårlige sorteres fra. Andre har ovenfor beskrevet hvordan og hvorledes med tæpper osv.

Rigtig fine æbler skal indpakkes individuelt i lidt avispapir, så vidt jeg ved.

Men det er som med kartofler, nu pænere de er behandlet, nu bedre holder de sig. Håndoptagne/-plukkede er de bedste.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2023 kl. 8.35

@Tine Horsum
Nu skriver jeg jo at det er æbler til fuglefodring og det er ikke håndplukkede æbler. Jeg opbevarer som James F. anbefaler. Der går jo løbende nogle æbler fra og det er selvfølgelig de æbler, der ser ud til at ville rådne.
Jeg havde lagt nogle fine hele æbler ud på græsplænen, men solsortene gikmikke til dem før jeg havde trådt på æblerne.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2023 kl. 8.37

Gikmikke = gik ikke. Hvornår får vi endelig en redigeringsmulighed. Hos mig er det træls med mine mange fejl, som jeg først ser når der er trykt på send knappen, selvom jeg gør mig umage.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af æbler til fuglefoder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af æbler til fuglefoder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider