Forum

Æbler med variation

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 26. oktober 2023 kl. 12.41

Jeg har et æbletræ med gode store æbler.

Nogle af æblerne herfra har nogle nærmest glasklare områder i æblekødet. Det er ikke stødmærker, og jeg tror heller ikke på "sygdom" i æblerne, det er bare noget æblerne fra dette træ gør. De kan sagtens spises, men området med det glasklare udseende er noget fastere i kødet og det kar ikke så meget aroma/smag som de hvide områder på æblerne.

Har andre oplevet noget lignende.
Findes der en forklaring på fænomenet.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 26. oktober 2023 kl. 12.41

og

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. oktober 2023 kl. 16.04

Hej Kim.

Umiddelbart ville jeg gætte på at det havde fået frost, samme fænomen har jeg set hos kartofler, men som sagt er det bare et gæt....

Prøv at sende billederne ind til Pometet i Tåstrup

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 27. oktober 2023 kl. 13.51

Nej, frost er udelukket, det er ikke årsagen. Og det er ikke kun tilfældigt opstået i år.

Selv har jeg en ide om at det måske skyldes ophobning af særlige stoffer i dele af æbler, feks sukkerstoffer eller lignende. Det er et sødt, aromatisk, sprødt og yderst velsmagende æble.

Pometet har udviklet sig til et kommercielt foretagende, der tager sig betalt for alt, så der vil jeg ikke søge råd.
Men det kunne jo være at nogle her på siden har viden om fænomenet ?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2023 kl. 17.52

Ok det med Pometet var jeg ikke klar over, så det notere jeg mig fremover. Jeg ved fra tidligere at de var en evighed om at svare skriftligt, men at man skulle tage kontakt telefonisk ...
Jeg tror at dit spørgsmål er forvanskelig til at nogle kan svare på det herinde , uden at jeg vil krænke nogle .. måske lige med undtagelse af Boi Jensen og James F. Der er kandidater til at svare på det .
Boi Jensen er ikke så tit på Havenyt, så skriv hellere direkte til ham via hans planteskole.

Håber at du finder et svar..

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2023 kl. 17.52

Ok det med Pometet var jeg ikke klar over, så det notere jeg mig fremover. Jeg ved fra tidligere at de var en evighed om at svare skriftligt, men at man skulle tage kontakt telefonisk ...
Jeg tror at dit spørgsmål er forvanskelig til at nogle kan svare på det herinde , uden at jeg vil krænke nogle .. måske lige med undtagelse af Boi Jensen og James F. Der er kandidater til at svare på det .
Boi Jensen er ikke så tit på Havenyt, så skriv hellere direkte til ham via hans planteskole.

Håber at du finder et svar..

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 27. oktober 2023 kl. 18.22

Jens H. Petersen skriver om det i sin bog om sin æbleplantage. Han kalder det vist glassethed. Jeg kan ikke huske, om det skyldes dårlig optagelse af calcium fra jorden.
Jeg har selv en sort, der har tendens til det, men de 8 andre sorter på samme grundstamme får det ikke, så der må være noget med at nogle sorter er mere disponeret for det, end andre.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. oktober 2023 kl. 18.48

Det er rigtigt Chris, det er glassethed. Men det er den megen regn sidst på sommeren, der giver det uheldige resultat.
Jeg har ikke megen glassethed i MINE æbler i år, - men det skyldes dog en meget dårlig høst i år. ;)
- Ellers er det dog oftest i mindre områder end i Kims eksempel. Det er ofte områder på størrelse med ærter forskellige steder i de ramte æbler.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 28. oktober 2023 kl. 11.56

Tak for opklaringen - glassethed - kaldes det så, et underligt ord, men det beskriver nu meget godt fænomenet.

Og det er et kendt fænomen, om end ikke særligt udbredt. Det optræder kun i nogle æblesorter, og i varierende grad, fra små pletter til større områder i æblerne.

Jeg har googlet lidt på fænomenet. Det lader ikke til, at der er enighed om, hvad der er årsagen til at "glassethed" optræder.
Der er flere teorier, men vist ikke en egentlig videnskabelig forklaring på det.
- Nogle mener, at det forekommer særligt i områder med varmt og solrigt klima.
- Nogle mener, at årsagen måske skyldes store svingninger mellem dag og nat temperature i æblets modningsperiode.
- Nogle mener, at årsagen især skyldes overvanding/meget regn i æblets modningsperiode.
- Nogle mener, at årsagen skyldes overgødskning med N og K på voksestedet.
Og der er sikkert andre teorier.

Det skyldes angiveligt at æblet optager meget vand i de glasklare områder, imellem cellerne, hvad årsagen til dette end er. Det må jo så skyldes, at æblerne i disse områder producerer et stof, som tiltrækker/opsuger vandet. Det ligger jo ikke løst, men har en fast konsistens i områderne.

Det er beskrevet, at det kun er nogle æblesorter, der angribes af "glassethed" , men jeg har desværre ikke kunnet finde nævnt noget sted, hvilke æblesorter det drejer sig om. Kun at et æble er særligt modtageligt - Glasæble - som faktisk har fået navn efter fænomenet.

Nyt svar til emnet »Æbler med variation«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbler med variation

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider