Forum

HAVENYT UGE 46

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2023 kl. 2.37

Når jeg læser de sidste numre af HAVENYT, må jeg tro at jeg lever i et andet DANMARK. Min have har nu i mange uger været så våd at færdsel på græsplæne og alle andre steder er en smattet affære. Jeg vil tro at det gælder de fleste haveejere med lerjord. At stikke plænekanter af kan der slet ikke blive tale om. De steder jeg kan færdes er på fliser og steder, hvor der ligger tykke lag af kværnet materiale.
Jeg har ingen køkkenhave. Ville jeg have haft det, ville afgrøderne være rådnet op i jorden.
Til gengæld er der så nogle få vækster som roser og høstfloks, der ikke har opgivet endnu.
I forbindelse med anskaffelse af plænerobot har jeg for at forbedre jordstrukturen strøet ekstra meget sand ud på plænen i år. Det har været en god ide.
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2023 kl. 11.31

Jeg tror ikke at der er mange steder i Danmark, der ikke har fået regn at det ikke har skabt problemer med at færdes på plænenerne .
Men jeg kunne forestille mig at enten bor forfatteren til artiklen ude hvor jorden er mere sandet eller også er artiklen skrevet i god tid, hvor regnen ikke var så aktuel....

Med hensyn til vores køkkenhaver, så er det sjældent at det rådner da. jorden ofte er veldrænet . Så det burde ikke være et problem her.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2023 kl. 12.14

Ps med hensyn til at køre sand ud på mine plæner, så er der ikke noget jeg praktiserer, da jeg opfatter det som værende spild arbejde...Men det er så bare min holdning.
Men jeg går hellere ikke så meget op i dem hvilket andre gøre.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. november 2023 kl. 9.08

Du har fuldstændig ret, Ingeborg. Jeg har også lerjord, og jeg har måttet opgive at lave det sidste af efterårets havearbejde.

Jeg har dog revet blade sammen, men min græsplæne kan faktisk ikke tåle, at jeg går på den.

De sidste mange år har jeg tømt mine kompostkasser i november måned og kørt det halvt omsatte kompost ud i bedene, så det kan ligge og omdanne færdigt og beskytte jorden i vintertiden. Men ikke i år! jeg kan ikke køre med en tungt læsset trillebør på min græsplæne. Så det arbejde må vente! Der kommer nok en tør periode i det tidlige forår. Det plejer der at gøre. Så nu sætter jeg trillebøren i hus og holder vinterfri!

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2023 kl. 12.52

@ Søren Duun
Jeg tror mest på egne erfaringer og da de er noget ældre og længere end dine, jeg har trods alt haft have fra bar mark i godt 55 år, synes jeg at dine betragtninger på andres råd er noget letkøbte og google agtige uden eksakt viden. Beklager. Hvad der er godt for min plæne, behøver jo ikke at være godt for din plæne.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2023 kl. 13.13

@ Doris Møller
Vi har haft robot klipning fra maj til uge 45, hvor robotten begyndte at køre græsset i smat på de steder, hvor den søger hjem ad den ledning, der fører til ladestationen. Robotten vejer trods alt 9 kg og i våd jord sætter dens traktordæk spor.
På den anden side er jeg overbvist om at det netop er robottens vægt og kørsel, der holder plænen fri for mos. Det kunne vi tydeligt se på en grund, hvor der var masser af mos alle steder undtagen der, hvor der var trafk med tungere udstyr.
Jeg fik også udnyttet de få tørre dage for uger siden til at gøre vinterklar. Østenstormen klarede sammenfejning af mange blade, selvom de sidste først falder ned nu.
Mmin mand og jeg er nedlagt af Corona. Det er første gang vi er det. Træls, men intet i sammenligning, hvordan verdenssituationen er. Vi har det jo godt, med dejlig udsigt fra sengen.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. november 2023 kl. 15.06

God bedring til jer begge!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. november 2023 kl. 18.43

Hej Ingeborg.

Hvis du ikke kan acceptere mine råd, hvad enten de er af egne erfaringer eller noget , jeg har google mig frem til så skal du nok ikke skrive så mange spørgsmål herinde i Havenyt, men hellere gøre brug af dine egne erfaringer.
Du har dem jo selv. Og med 55 års have viden burde du aldrig være i tvivl . Jeg går ikke ud af at du så samler på viden herinde fra...Dette er ikke tilfældet med mig jeg samler på viden....og kan bruge alt. Så sortere jeg selv i det.

Som gammel fagmand kan man af gode grunde ikke vide alt og som mange andre, der tidligere har skrevet på havenyt var de hellere ikke enig med de andre ,hvilket er kunsten at kunne acceptere herinde.

Så med hensyn til dine græsplæner så gøre hvad du vil, men lad være med at spørge dem på Havenyt, hvis ikke du kan tåle de svar du får. Vi er trods alt stadig nogle, der har været i gang herinde i over 20 år og som tåler lidt af hver.

Hvis vi skulle brokke os hver gang vil fik et negativt svar burde vi ikke være på Havenyt. Så jeg syntes at du skal overveje om Havenyt egentlig er noget for dig eller at du ikke kan finde svar på det google, som ligger inden med

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2023 kl. 19.07

@Søren Duun
Du har helt ret: kunsten er at sortere og sammenligne med egne forhold under de givne omstændigheder.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »HAVENYT UGE 46«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > HAVENYT UGE 46

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider