Forum

Beskæring af træer- ny viden.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. december 2023 kl. 19.26

Hvornår skal mine træer beskæres?

Der er mange myter og fejlinformation omkring beskæring af træer. Noget stammer fra uvidenhed og andet fra gængs praksis, gamle husråd eller “vi plejer”… Tidligere var man overbevist om at det er bedst at beskære træer i perioden juli til september. Her har træerne bedst gang i fotosyntesen og har mest kraftoverskud. Dette kaldes for JAS (juli-august-september) beskæring. Teorien om kraftoverskud stammer fra den amerikanske forsker Alx L. Shigo, som anses for at være den moderne træplejes fader.

Men nu vises ny forskning fra Sverige dog at det ikke er helt så enkelt. Her har Anna Lund og hendes team fra Sveriges Landbrugsuniversitet SLU i Alnarp udført et omfattende forsøg over en længere årerække. Når man kigger på misfarvning og overvoksning (reaktionsved) er der ingen direkte sammenhæng i mellem beskæringstidspunkt træets reaktioner. Dog med undtagelse af fuglekirsebær (Prunus avium) som ikke reagerede godt på beskæring på andre tidspunkter end sommer.

Det betyder at vi nok skal se på beskæring med nye øjne og ikke lade os styre af forældet viden. Mange virksomheder i den grønne branche prædiker stadig at det bedste tidspunkt er “vinterbeskæring” når træerne er i dvale. Det gør de nok primært fordi de har for travlt til beskæring om sommeren, hvor de er travlt beskæftiget med nyanlæg og “grøn drift” som græsklipning, lugning og hækkeklipning. Derfor er det vigtig at vælge en fagmand med speciale i træpleje til alle træpleje opgaver. Her er det fagligheden og ikke kalenderen som afgør hvornår og hvordan træet kan beskæres.

Det vigtigste når vi taler beskæring af træer er; at man ikke tager for stor en del af bladmassen og man ikke skærer for tykke grene af. Er træet ellers sundt og vitalt, kan man i de fleste tilfælde reducere med 20-25% af den samlede bladmasse (mængden af blade på træet). En kraftigere reduktion vil stresse træet og kraftigt øge mængden af vanris (nye uønskede skud). Af hensyn til træets sundhed bør man ikke beskære grene som er over “håndleds-tykkelse”. Grene under denne størrelse er levende hele vejen igennem. Hvor imod tykkere grene vil have kernetræ i midten omgivet af “splitved” som er aktivt i at forsyne bladene med vand og sende sukkerstoffer retur til rødderne. Da kernetræet har et lavere fugtighedsindhold, er det også mere modtageligt for alle de svampesporer som flyver rundt i luften. På den måde er store beskæringssår hyppigt årsag til at træer svækkes af svamp og råd i kernetræet. Dermed får man skabt fremtidens risikotræ, hvis man skærer for tykke grene af.

Styning eller knudebeskæring af ældre træer i kulturlandskab vil dog ofte være bedst om vinteren. Her vil man gerne have så mange skud (vanris) som muligt ud fra beskæringspunktet. Derfor laver man den type beskæring i slut december og i januar.

Beskæring for udgåede grene er også typisk noget der laves uden for den egentlige beskæringssæson, da her er tale om dødt ved, hvor træet allerede er forberedt på at grene falder af. Her skal man være opmærksom på at de udgåede grene udgør nogle gode habitater for mange arter og kun bør fjernes hvis du udgør en aktuel risiko og ikke af estetiske årsager.

Er du i tvivl om hvornår dine træer skal beskæres kan du altid spørge din lokale certificerede arborist/ træplejer....

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. december 2023 kl. 21.36

Ovenstående var "sakset" ud fra en artikel fra nogle der kalder sig treenighed.dk og jeg har redigeret lidt i det, men uden at miste for meget viden .

Jeg må indrømme at det er blevet en større videnskab at finde ud af hvornår at det rigtige beskæring tidspunkt er.
Jeg hører til den generation,der har lært at beskæring skal fortages om vinteren også selvom det er forkert. Selvfølgelig ud fra dette at her havde man tid og at træerne "sover".Jeg syntes at beskæring skal foretages når træerne har mulighed for at beskytte sig imod sygdom, såsom virus og bakterier, der vil fremkomme i forbindelse med beskæring ....

Men jeg har lært at også træer skal ikke beskæres på samme tid, f.eks skal de såkaldte blødertræer såsom birk, vin valnødder beskæres på tidspunkter hvor de ikke bløder. MEN med hensyn til vin er man blevet klogere og mere erfarne. Jeg fik at vide at vin , der blødte ville dø af det. Idag siger man at vinen der bløder beskytter sig imod netop virus og bakterie angreb . Sådan går det ofte, at det som var gammel viden viser sig ikke at have sin rigtighed.

Nyt svar til emnet »Beskæring af træer- ny viden.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af træer- ny viden.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider