Forum

Er det dårlige podninger af frugttræer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 24. marts 2024 kl. 21.36

Jeg kiggede på at købe 3 frugttræer i dag men blev i tvivl om hvorvidt podningen er særligt vellykket?

Det første er et blommetræ.
Billedet er desværre blevet uskarpt, men man kan måske ane at grundstammen er til venstre og sorten til højre og der er ligesom en lille revne imellem de to, barklaget er altså ikke vokset ind over hinanden og den øverste kant af grundstammen har ikke kontakt med podesorten. Må en vellykket podning se sådan ud, eller er det et svagt sted, hvor den evt. vil kunne knække eller er det på anden måde en dårlig podning?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 24. marts 2024 kl. 21.38

Her kommer et billede mere hvor jeg har markeret hvor grænsen mellem grundstamme og podesorten er:

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 24. marts 2024 kl. 21.40

Og her kommer det ene æbletræ, podningen ligger nærmest i jordoverfladen, kun en cm. eller to over, det er vel ikke optimalt, jeg tænker i hvert fald at det bliver svært at holde podestedet over jorden hvis man også gerne vil tilføre kompost osv. samt at det er mere udsat for fugt osv. når det ligger så tæt på jordoverfladen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 24. marts 2024 kl. 21.42

Og det sidste æbletræ, her er podestedets højde ikke problemet, men til gengæld er der nogle mærkelige børstelignende udvækster fra grundstammen flere steder og en nærmest opsvulmet podesort ved podestedet:

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2024 kl. 10.43

Hej Sus.

Det er svært for mig at vurdere kvaliteten af disse træer pga at dine billeder er meget uskarpe. Så det eneste jeg kan sige er at hvis du selv er i tvivl om kvaliteten, så lad værd med at købe dem.
Jeg kender godt fornemmelsen at hvis man står overfor et godt tilbud at så slår man til. Men nogle gange er tilbuddet ikke så godt alligevel hvis det er forbundet med for mange ærgelser bag efter.

Det sidste billede med udvækster og højst sandsynligt rødder fra grundstammen og betyder ikke noget for hvis du graver træet dybt nok ned får du ingen problemer med den.

Nyt svar til emnet »Er det dårlige podninger af frugttræer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er det dårlige podninger af frugttræer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider