Forum

Min grønne kompostbeholder er for våd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2024 kl. 19.31

Jeg vil gerne tømme min beholder, men indholdet er for vådt. Jeg har jævnligt fyldt tørre blade og lidt savsmld på. Den er ca. 3/4 fuld.
Det dur ikke at lade den stå den låg i det våde vejr eller af hensyn til ubudne gæster.

Vil det hjælpe med lidt bølgepap til at suge væden - eller kattegrus?
Andre år har jeg tømt ud om sommeren og ladt det ligge og tørre et par dage.
De åbne kompostkasser er også alt for våde, selvom de har været dækket til.
Hvad gør i?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2024 kl. 19.32

" lade den stå uden låg" skulle der stå for at give mening.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2024 kl. 23.44

Jeg afventer svar på om iturevet bølgepap uden tryk og/eller kattegrus kunne suge lidt af væden.
(Jeg har ikke fundet noget om det ved søgning i tidligere indlæg)
Ingeborg

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. april 2024 kl. 10.54

Hej Ingeborg.

I denne tråd er der nogle, der har forsøgt sig med kattegrus, der består af moler , som er en lerart og fundet ud af at det giver en tør kompost.
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/3533.html

Men hvis du ingen køkkenhave har ville jeg nok vente til senere med at udbringe komposten. Evt til maj måned, som kan være varm, frem for at bekoste kattegrus . Men det er så min mening.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. april 2024 kl. 12.52

Tak for svaret. Jeg har ingen køkkenhave og må bruge komposten rundt omkring i bede, under buske osv. Deter nu jeg har brug for at omstikke , og si, men det kan jo ikke lade sig gøre, når det er så vådt. Iøvrigt satte jeg en håndfuld røde kompostorm over i de åbne kasser og det har haft en rigtig god effekt på omsætningen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2024 kl. 19.33

Hej Ingeborg.

Ved nærmere eftertanke så tror jeg at du vil blive ked af at få pap stykker ud i haven og pap suger ikke særlig meget, men derimod vil jeg foreslå dig at i blande savsmuld, som suger rigtig godt og samtidig lufter komposten.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. april 2024 kl. 22.31

Hej Ingeborg

Hvordan er indholdet blevet for vådt? Er beholderen utæt?
Jeg har også en grøn kompostbeholder med orm. Jeg lægger tre forskellige typer affald i lag: fugtigt løv fra efteråret, køkkengrønt samt spåner + hønsemøg fra et mindre hønsehold. Det fungerer supergodt. Jeg fugter de fleste af bladene en smule i sækkene, da det jo fremmer omsætningen. Men jeg har også tørre blade på lager så at sige. Har du mulighed for at tage noget af materialet ud og lade det tørre, inden du tilsætter det igen, så tror jeg det kunne være en god løsning.

Venlig hilsen
Marie Louise

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2024 kl. 9.39

Hej Marie Louise
Meget skrællaffald fra frugt og grønt giver en masse væde. Der er jo masser af vand selv i salatblade. Jeg er hørt op medcat blande knuste æggeskaller i den grønne lukkede plastik beholder.
Beholderen har små netvinduer under låget, men det er åbenbart ikke nok udluftning.
Måske også helt forkert, fordi den kondenserede fugt sætter sig på lågets underside og drypper tilbage i komposten.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. april 2024 kl. 21.12

Kære Ingeborg

Her må jeg melde pas. Jeg kan ikke forstå, at æggeskaller og grøntsagsskræller skulle medføre så meget fugt. Jeg kommer jo det samme i. Måske det er løvet, der gør forskellen? I mange år havde jeg ikke høns og kom bare løv, staudetoppe, græsaffald og køkkenaffald i. Det virkede også. Hønsemøget har øget omsætningen, men ikke ændret fugtigheden.

Kunne det være en løsning at tømme beholderen og så fylde på igen løbende, men med mere tørt affald? Det lyder lidt besværligt, men det er dejligt, når det fungerer. Da jeg lige havde fået have, lånte jeg bogen Kompost af Ken Thompson på biblioteket. Jeg har fulgt hans anvisninger med lagopbygget kompost lige siden. Det var enkelt og fungerede.

Venlig hilsen
Marie Louise

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2024 kl. 23.39

Kære Marie Louise
Det er sikkert rigtigt at jeg ville have en bedre grøn kompost, hvis jeg også blandede tørt materiale i den. Så ville den bare blive fyldt alt for hurtigt. Derfor har jeg overvejet om der ikke var noget køkknaffald, som kunne komme i de åbne kompostbunker. Vi smider aldrig mad ud, så der meste er frugt og grønt affald.
Det er svært for mig/ os at få tømt beholderen nedefra gennem lugen, så jeg kradser det ud, som jeg kan og skubber så på resten oppefra. Det er ikke godt, for det øverste er jo ikke omsat og må tilbage igen.

Nyt svar til emnet »Min grønne kompostbeholder er for våd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Min grønne kompostbeholder er for våd

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider