Skrevet af: Turi, 7. marts 2003 kl. 15.22
Hej!
Vi er for nyligt blevet ejere af en gammel murermestervilla fra 1930. Vi her utroligt mange thujaer med forskelligt udseende i haven, og næsten ingen blomster.
Jeg vil gerne have lavet lidt om på det, og brugte meget tid i efteråret på at beskære nogle af vores buske. I det hele taget fik vi ryddet godt op. Vi lagde nogle tulipanløg i jorden, og lagde flis i samme bed – så nu er der da et bed, der er blevet fint.
Nu kommer vi så til thujaerne: Kan de topkappes? Er det rigtigt at de er giftige? Hvad kan jeg plante ved siden af dem? De giver både læ og skygge for eftermiddagssolen, men der er alligevel masser af lys i haven.
På forhånd tak!
Skrevet af: Tina, 18. marts 2003 kl. 0.50
Hej Turi.
Jeg købte for 2 år siden et lille hus og have med tilhørende Thujaer.
Jeg ved ikke om de er giftige, men jeg kan fortælle dig at min hund, som synes at Thujaerne var en glimrende levende kløpind, fik det grimmeste udslæt på ryggen som udviklede sig til væskende sår.
Da muligheden for en sammenhæng gik op for mig fik, jeg fældet alle 5 Thujaer og hunden, som ellers er sund og rask, har ikke haft udslæt siden.
Skrevet af: Karin Petersen, 5. april 2003 kl. 18.01
Hejsa.
Thuja ER giftig, i hvertilfælde for heste, som kan dø af selv meget små mængder.
MVH
Karin
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. april 2003 kl. 11.37
Thuja kan forveksles med ædelcypres, der er ugiftig. Hvor thuja bærer aflange kogler har ædelcypres runde. Topskuddet på thuja er desuden mere opret. Tidligere anvendtes thuja, der indeholder stoffet thujon, som abortmiddel, hvilket har givet slemme forgiftninger og dødsfald. Stoffet kan udover svær hudirritation give lever- og nyreskader samt blødninger fra maveslimhinden. Som taks blev thuja tidligere på kirkegårde omgivet af høje kirkemure, så græssende heste ikke døde efter at have ædt af planterne. Planten tåler beskæring, og det bedste tidspunkt til dette er om vinteren. Brug handsker til arbejdet.
Skrevet af: Anders Bendtsen, 20. maj 2003 kl. 22.49
Hej
Vi har en 50 år gammel thuja, som vi gerne vil flytte er det muligt eller vil den ikke kunne overleve?
Skrevet af: Kate Hye-Knudsen, 7. oktober 2007 kl. 22.10
Klipper man en thujahæk ind i hver side, hvert år? Jeg vil gerne undgå, at bladene bliver brune inde ved stammen.
Skrevet af: John, 23. august 2009 kl. 19.32
Hej
Er afklippet Thuja giftigt for andre planter?... Jeg tænker på hvis man nu har kørt afklippet gennem en kompostkværn og strøet ud over det hele...
Skrevet af: Boi Jensen, 23. august 2009 kl. 19.38
Hej John
Alt om giftige planter er udførligt beskrevet andet sted – prøv søgefeltet og søg på giftige planter, så får du det hele.
Skrevet af: John, 23. august 2009 kl. 20.23
Hej Boi
Det eneste jeg kan finde er om de er giftige for dyr og mennesker,synes ikke jeg kan finde noget der omhandler det jeg spurgte om.
det jeg er inde på er: hvis man kvaser en Thuja, og strør det på jorden, er giften så så stærk at den vil trænge ned i jorden og skade andre planter?
DET kan jeg ikke finde noget om.
heller ikke på nettet, det kan så betyde at det ikke er et problem, eller?
MVH
John
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.