Forum

Hvilket æbletræ skal jeg vælge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 2. september 2024 kl. 13.01

Kære gode havefolk

Måske vil nogle af jer hjælpe mig med at vælge et æbletræ?

Det skal plantes der hvor pappet er på græsplænen. Og det skal give skygge til terrassen.

Der er ca. 2,5 m fra det øverste trin og min ide er, at man kan stå deroppe og plukke æbler.
Der er 3,3 meter ind til huset.

Jeg har overvejet Filippa eller Aroma på vildstamme, men jeg er i tvivl, om det bliver for voldsomt?

Jeg er også i tvivl om Filippa fordi jeg har læst mig til, at væksten er overhængende. Jeg tænker at en bred krone er bedre.

Vi har i forvejen et ‘Nanna’ æbletræ og et lille ‘familietræ’ med Ingrid Marie, Elstar og Discovery.

Ønsker til træet:
- Stort harmonisk træ, som kan give skygge på trinene på terrassen.
- Æblerne må gerne være lidt syrlige.
- Vi vil gerne kunne lave most af æblerne på sigt.
- Det må gerne være æbler som både kan spises direkte fra træet og gemmes lidt.

Mange hilsner
Iben

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2024 kl. 9.55

Ikke Filippa,
Æblerne modner sent - sidst i september, og træet bliver alt for stort. Æblerne kan ikke gemmes ret længe og får stød når de ikke plukkes…….. hm. Plukke fra terassen? På grund af skyggen fra huset får træet ikke mest sol på den side. De andre sider skal vel også bære frugt?
Glem alt om Filippa, som er et dejligt saftigt æble med en fantastisk aroma og smag, bare ikke holdbart.
Billede taget fra husets vindue i dag. Træet blev skåret helt ned til de tykke stammer i 1918.
I år drukner vi i æbler, mere træls endt godt.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. september 2024 kl. 16.27

Hej Iben.

Filippa bærer sine blomster på ende af sidste års skud og det gøre den lidt svære at beskærer . Men det er ikke den eneste der gøre det.

Ellers er det svært at give gode råd til hvilket æbletræ du skal vælge. Det handler både om hvilket grundstamme du vælger, placering i haven , om du gider at ligge og beskærer i flere meters højde som tilfældet med en vild stamme om ca 15 år osv. Jeg ville nok vælge mine træers grundstamme med en m9. For selv om træet kun bliver ca 30-35 år er det rigelig tid at dyrke æbler i.

Der findes en masse lækre sorter som har hver deres gode smag og egenskaber , feks kan nogle gemmes i lang tid ...Jeg syntes at man skal kigge på mange af de gamle sorter, da de ofte har den bedste smag. Men for nogles vedkommende er de mindre sygdoms resistente hvilket gøre at de ofte ryger i glemmebogen...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 3. september 2024 kl. 17.16

Hej Ingeborg og Søren

Mange tak for jeres svar, som leder mig til, at jeg ikke skal vælge Filippa.

Jeg hælder til Aroma. Jeg har læst meget på Pometets side og brugt deres æblenøgle, som også er meget informativ.

Mvh. Iben

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. september 2024 kl. 20.12

Hej Iben.
Om dit træ 'bliver for voldsomt', hvis du vælger vildstamme, kommer jo helt an på din jord! HVIS du har lerjord, så vil et træ der plantes 3.3m. fra huset med tiden blive 'for stort'.
Men du kunne vælge en MM 106 rod.
MIN yndlingsæblesort er en Amorosa, - en krydsning hvori bl.a. Aroma indgår.
Hvis jeg skulle plante noget ved din terrasse, så ville jeg ikke plante et æbletræ, - det står lige så godt andre steder i din have!
Nej, jeg ville helt klart plante en FIGEN på stedet. d:)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. september 2024 kl. 21.23

Jeg kan i hvert fald anbefale Aroma, de smager godt, men de er lidt modtagelige for monilia, dog giver de rimeligt, de fleste år og det er nogle virkelig flotte æbler. Der er jo også Belle de Boscoop. Sådan et træ har jeg. Det er pænt stort, men det afhænger af grundstammen og din jordtype. Det er mest madæbler, men min familie elsker at spise de grønne æbler, der er masser af æbler til saft og grød og de holder ofte til april-maj måned. Træet bærer dog kun rigtig meget hvert andet år og både Belle de Boscoop og Filippa skal have en anden æblesort til at bestøve. Men det står der måske et træ i naboens haven, det gør der jo tit.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 5. september 2024 kl. 16.56

Mange tak for jeres svar begge to. Det tyder på at jeg skal have fat i et aroma eller amorosa. Jeg læste om amorosa i Pometets æblenøgle. Tak for den anbefaling.

James, jeg er nysgerrig efter, hvorfor du ville plante et figentræ?
Der står et figentræ lige uden for billedet, som jeg plantede sidste år, men det kan da godt være, at jeg skal gentænke det og flytte figentræet.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. september 2024 kl. 19.24

Æbletræer trives med luft og plads rundt om sig. Vinden tørrer træet hurtigt og det mindsker risikoen for sygdomme.
Figenen derimod trives i læ, - og varmen fra muren får middelhavs planten til at trives endnu bedre. Når den står tæt på huset, mindskes risikoen også for, at den sene forårsfrost ødelægger skudspidserne.
Derfor! d;)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. september 2024 kl. 14.49

Hej Iben
Du skriver ikke hvor du bor - for det kunne jo være der findes en sort der er fra din egn.
Jeg kan give et rigtig godt bud - Signe Tillisch - som jeg tror opfylder en del af dine ønsker. Sorten er fra Horsens egnen.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 8. september 2024 kl. 11.01

Tusind tak for forslag om Signe Tillisch. Det vil jeg kigge nærmere på.
Jeg bor i 2860 Søborg dvs. lidt udenfor København. Det kunne være sjovt med en lokal sort. Det er jeg dog ikke stødt på.

James, tak for uddybning ift. figentræ. Jeg holder fast i at placere et æbletræ ved hjørnet af terrassen. Min have er aflang, og jeg er velsignet med et stort gammel blommetræ, som tager meget plads, så der er ikke så mange andre steder, jeg kan finde plads til et æbletræ.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. september 2024 kl. 16.58

Det eneste jeg lige umiddelbart kunne komme i tanker om - er Virumgård, som jeg lavede til en for at par år siden.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 17. september 2024 kl. 23.06

Mange tak for forslag.

Jeg har brugt James’ råd og har købt et Rød Aroma æbletræ på en middelvoksende grundstamme.

Tak for hjælpen til alle der bidrog:-)

Nyt svar til emnet »Hvilket æbletræ skal jeg vælge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilket æbletræ skal jeg vælge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider