Skrevet af: Laila Balle-Petersen, 21. april 2025 kl. 7.14
Jeg har i flere år haft bunddække af skovjordbær under mine frugtbuske: hindbær, brombær m.m. men har valgt at fjerne dem, fordi jeg var bekymret for om de stjal for meget næring og fugt fra den egentlige afgrøde. Kan det være rigtigt???
Skrevet af: Søren Duun, 21. april 2025 kl. 9.31
Hej Laila.
De stjæler noget, men er samtidig også med til at holde på fugtigheden. Problemet med at have bunddække under hindbær er at hvis du har larver i dem at så er disse sværere at bekæmpe. Larverne gemmer sig i et bunddække og fuglene har svært ved at finde dem.
Du kan evt erstatte dit bunddække med flis, hvis du har mulighed for dette .
Skrevet af: Jakob B., 21. april 2025 kl. 9.56
Laila Balle-Petersen
Har du sporet mistrivsel, som har fået dig på disse tanker.?
Jeg har lådden dueurt imellem mine brombær. Tror meget gerne, at jeg ville bytte med dine jordbær. ;-)
Skrevet af: Laila Balle-Petersen, 21. april 2025 kl. 10.22
Mistrivsel, måske, for både hindbær og brombær gav meget lidt forrige år, så jeg troede at skovjordbær rene tog saft og kraft. Men nu skal jeg til at bekæmpe alt muligt andet, og det kan bel også tage saft og kraft. Tror jeg vil rense helt op og så prøve med flies. Tak
Mistrivsel, måske, for både hindbær og brombær gav meget lidt forrige år, så jeg troede at skovjordbær rene tog saft og kraft. Men nu skal jeg til at bekæmpe alt muligt andet, og det kan bel også tage saft og kraft. Tror jeg vil rense helt op og så prøve med flies. Tak
Skrevet af: Jakob B., 21. april 2025 kl. 13.21
Ok, men er man bekymret for mangel på næring, så er træflis måske ikke den bedste kur.
Skrevet af: Søren Duun, 21. april 2025 kl. 22.02
Hej Jakob.
Det kommer an på hvor meget flis Laila ligger ud, men ellers har du ret i at flisen stjæler lidt af kvælstoffet. Men heldigvis frigives det igen senere .
Skrevet af: Laila Balle-Petersen, 22. april 2025 kl. 7.55
Det lyder godt Søren.
Har du et bud på en god tykkelse?
Skrevet af: Søren Duun, 22. april 2025 kl. 9.44
Hej Laila.
Dengang jeg var i lære som anlægsgartner lagde vi voldsomme store mængder ud i bedene i den tro at det kunne holde meget længe, men præcis hvilket mængde du skal lægge ud ved jeg ikke. De fleste lægger omkring 10 - 20 cm ud og der går ca 2 - 3 år så er det væk igen. Det vigtigste er at du ikke har flerårige ukrudt planter under flisen , da de hygger sig under den og pludselig vælter frem igen . Husk også at give flisen lidt kvælstof, da flisen stjæler det fra jorden/ dine planter og i værste fald bliver gule .
Skrevet af: Alice Greifenstein, 22. april 2025 kl. 10.29
Hej Laila
Jeg plejer at lægge et tykt lag aviser under flisen. Så varer det noget længere, før ukrudtet kommer igen.
Ekstra kvælstof i starten, men ikke for meget, så det hele går op i blade.
Skrevet af: Jakob B., 22. april 2025 kl. 13.43
Hvis man absolut vil det der "flis- og gødningsnoget", så vil nogle mene, at man bør gøde, før man lægger flis.
Men er det ellers med den på, så kan man måske ligeså godt gøde jordbær som flis.?
Eller som jeg beholde lådden dueurt blandt brombær.
Vi bestemmer heldigvis selv, men til inspiration kan jeg sige, at jeg endnu ikke har gødet et frugttræ eller en frugtbusk, og jeg får alligevel frugter og bær.
Forskelle på høsten fra år til år kan skyldes meget andet end næringsproblemer.
Jeg er heldigvis heller ikke økonomisk afhængig af en stor høst, og jeg har så meget jord, at hvis f.eks. en stikkelsbærbusk giver for lidt, så planter jeg da bare en mere.
Det giver en god frihed til at gøre som i naturen, hvor der ikke går mennesker rundt og spreder gødning.
Der kommer gødningen mest fra kompost og økosystemets dyr.
Det prøver jeg så at spille med på f.eks. ved at tillade nedfaldsfrugt, som afgiver næring, og som tiltrækker insekter, som tiltrækker fugle, som lægger ekskrementer på jorden under træet. Og det er måske forståeligt ikke et kredsløb, som jeg umiddelbart kan se ville blive gavnet af et dække træflis.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.