Forum

Alt for grønt- alt for tidligt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2025 kl. 18.34

Det tidlige forår giver mig problemer med tilbageskæring af roser og lavendler. Begge planter er alt for langt fremme i udvikling. Vi er 4 uger tidligere end normalt og det i løbet af næsten ingen tid. Alle træer og buske er fuldt udsprungne. Hyacinther færdige og tulipaner udsprungne.
Det er svært at følge med denne eksplosive vækst.
Klipper i roser og lavendler tilbage eller springer i over?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2025 kl. 19.25

Hej Ingeborg.

Her har vi klippet sommerfugle buskene ned og det er også før tid. Hos os er de lang fremme.Jeg kender flere, der vil sætte deres tomater ud i drivhuset, men jeg venter dog 3 uger endnu med det. Jeg hørte i radioen at det ville blive under frysepunktet her i nat . Hvor i Danmark det skulle ske nævner de ikke noget om...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2025 kl. 19.45

Mine 3 købte Favorita tomatplanter har stået ude i et skur med transparente dobbelte tagplader de sidste 14 dage. I går satte jeg dem ud til afhærdning om dagen .Vejrudsigten for trekantområdet varsler nattegrader på 1 og 2 grader i weekenden 3.-4. Maj. Så tomaterne kommer ikke ud endnu.
Min sommerfuglebusk blev klippet helt i bund i efteråret, men skyder fra bunden nu. Den var blevet alt for stor.
P.t. er jeg ved at rydde hækken for naboens skvalderkål. Derefter lægger jeg ukrudtsdug på ind til plaststrimlen langs græsplænen. Ovenpå kommer der kværnet afklip fra alle buske og træer som er blevet forynget.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Ragus, 27. april 2025 kl. 10.33

Hej Ingeborg
jeg ville klippe lavendler ned, mener ikke at de får en pæn
form hvis ikke du gør det.

Venlig hilsen
Pia Ragus

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Ragus, 27. april 2025 kl. 10.34

Hej Ingeborg
jeg ville klippe lavendler ned, mener ikke at de får en pæn
form hvis ikke du gør det.

Venlig hilsen
Pia Ragus

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2025 kl. 17.13

Mine lavendler er nok mindst 40 år gamle, så jeg skal passe på med ikke at klippe ned til bart træ. Derfor er jeg lidt usikker, når de er så langt fremme i år.
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2025 kl. 21.40

Hej Ingeborg.

Det er meget skæg at du lige nævner lavendel, da jeg har googlet hvornår de skal beskæres. Google siger midt i april og skæres ned til 10-15 cms højde.
Jeg fik nogle gamle lavendler for 2 år siden og fik ikke gjort noget ved dem , men læste et sted at de kun blev 25 år så skulle de udskiftes.jeg har set meget gamle eksemplarer som var pæne og fyldige, så det passer ikke med de 25 år . Dine er jo 40 år og ser ikke medtaget ud . Nu vil jeg prøve at beskære dem og så se hvordan de ter sig og ellers bliver de gravet op og ryger på komposten.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2025 kl. 22.19

Det kunne være interessant at få kendskab til, hvordan man håndterer lavendelmarkerne i Frankrig. Hvor længe før udskiftning? Måske har de vekseldrift?
Iøvrigt tog dronning Ingrids gartner det ikke så nøje med beskæring efter kalenderen. Dronningen bad ham om at beskære sådan at lavendlerne var i blomst når hun holdt ferie på Gråsten
Slot.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Alt for grønt- alt for tidligt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alt for grønt- alt for tidligt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider