Forum

Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2025 kl. 11.02

Victoria blommetræet klarer sig ikke. Det er aldrig rigtig kommet i vækst og er knækket flere steder og kan ikke rigtig bære frugt uden at knække... det må op til efteråret.

Tanken er at plante et familietræ med 3 æblesorter. Men hvad skal jeg vælge?
Vi har i forvejen et rødt aroma træ ift bestøvning. Men de er ret sene, så er på udkig efter august-september sorter.

Transparente Blanche bliver den ene, da den er tidlig.

Så er jeg stødt på kanelæble - gult og rødt. Spændende. Nogen der kender det? Smager de godt? Er rød eller gul bedst?

Og så tænker jeg guldborg og/eller gråsten?
Og er der bare et must-have æble, jeg skal ønske på træet?

Smagsmæssigt er familien vilde med rød aroma. Det er perfekt!
God sundhed også. Sprødt. Lækkert.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. maj 2025 kl. 20.14

Freya, dine oplevelser med Victoria er nok velkendte for mange. Træet kræver kraftig udtynding af frugterne, både for bedre smag og for at bevare styrke i grenene.
- Hvis jeg var dig, så ville jeg OMPODE træet i ½-1 meters højde med én af de andre gode sorter. (det forhindrer dig jo ikke i at plante et æbletræ mere :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2025 kl. 20.45

Vi har et stort fint blommetræ med 4 sorter. Det er, hvad vi kan nå at spise. Og stammen på Victoria er stadig en tynd pind efter 5-6 år.
Rød aroma modner først i oktober, så derfor når vi at blive lidt utålmodige:-)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2025 kl. 20.45

Vi har et stort fint blommetræ med 4 sorter. Det er, hvad vi kan nå at spise. Og stammen på Victoria er stadig en tynd pind efter 5-6 år.
Rød aroma modner først i oktober, så derfor når vi at blive lidt utålmodige:-)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2025 kl. 21.42

Hej Freya.

Du er næsten nød til at have en oversigt over hvornår at de forskellige æbler modner. Den kan du bl.a finde på De gamle sorters hjemmeside, under æbler .

Dernæst skal i finde ud af om det er spise her- og - nu æbler eller gemme æbler i vil dyrke . Finde dem ,der holder flere måneder frem
osv. Og så skal i også gøre op med hvor mange æbler i forbruger i familien. Gider i at lave most, grød mv. eller skal de bare spises natural.
Jeg ved at erfaring at her i huset spiser vi ikke så mange æbler som vi burde, men der bliver dog til lidt grød til fryseren.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2025 kl. 21.55

Absolut her og nu æbler.
Vi laver lidt grød og kage, men det er begrænset med plads i fryseren. Vi har nok Rød aroma til at dele med naboer og kolleger.

Trans Bl modner i august. Guldborg og gråsten lidt senere, og de har god sød/syrlig smag. Hvad er dit yndlingsæble Søren?
Og hvad med kanelæble?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2025 kl. 22.29

Jeg har også flere små æbletræer og to pæretræer , heriblandt et japansk pære, der hedder kumoi. Det er virkelig lækkert og saftigt . Samt et enkelt stort, æbletræ som er et fillipa æble. Ellers har jeg et Alice dværg æbletræ da mit barnebarn også hedder Alice og det er et udemærket spiseæbler, der minder lidt om rød aroma, men det er aldrig slået igennem herhjemme i DK.
Sidste år fandt jeg et oranie æble i vores lokale Rema 1000, som er den sort, der er mest udbredt i Sverige og selve æblet skulle smage rigtig godt. Så det glæder jeg mig til at prøve .

Jeg havde et Elstar æble som ikke gav noget ordentligt frugt og som blev fældet for år tilbage.

I min barndom i Søborg havde vi også Guldborg æble, skovfoged æble, og et gemme æble som jeg ikke lige kan komme på hvad hed, men det var og er min fars ynglings æble. Min oldemor og oldefar havde plantet æbletræerne og de forskellige pærer træer og det var virkelig lækkert frugt. I dag burde man søge tilbage til de gamle sorter igen for det var dem, der havde smag

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 6. maj 2025 kl. 21.58

Jeg har et familietræ, og det vil jeg ikke anbefale, medmindre du er glad for at beskære. Sorterne har forskelligt grokraft, så nogle grene vokser meget og andre lidt og træet bliver helt skævt medmindre man beskærer en del. Jeg kan bedst lide træer, som udvikler sig så naturligt som muligt, så det har ikke været den store succes hos mig.

Til gengæld plantede jeg et rød aroma sidste år efter anbefaling herinde :-)

Jeg har også et 'Nanna' æbletræ. Det er en norsk sort, som modner fint selv i kølige somre. Det er lækkert, saftigt og sprødt og lige til at spise fra træet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 7. maj 2025 kl. 22.40

Hej Freya

Jeg ville helt klart have Ananasæble og Filippa. Jeg kender desværre ikke kanelæble, men er til frisksmagende æbler.

Min far på 81 satte for 3 år siden et familieæbletræ med Rød aroma, Filippa, Katja Balslev og en fjerde sort, jeg har glemt. Det er vokset meget, og det har givet pænt de sidste to år i betragtning af den unge alder- især hvad angår Katja Balslev, der vist er et tidligt æble.

Venlig hilsen
Marie Louise

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2025 kl. 17.23

Vi har et omkring 60 år gammelt Filippa træ. Det er desværre så højt at vi ikke kan plukke ret mange æbler men må nøjes med de nedfaldne. Et dejligt æble som ikke kan gemmes ret længe.
Ingeborg
Ps. Træet blev skåret helt ned til de tykke grene for omkring 8 år siden.

Nyt svar til emnet »Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider