Forum

Strudsevingebregne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2025 kl. 9.52

Jeg har masser af strudsevingebregner og trænger til at få tyndet ud de steder, hvor den har formeret sig via jordstængler eller såning.
Vil jeg kunne undgå spredning via jordstængler ved at stikke af med spade rundt omkring bregnen?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. maj 2025 kl. 9.04

Hej Ingeborg.

Jeg mener at have læst at have bregner er generel svære at bekæmpe, når de først er etableret i haven . Men hvis du blot stikker en spade rundt om planten vil rodsystemet bare dele sig og sætte nye udløber ud igen .

Du skal med andre ord gennem grave haven og rense jorden for rødder og nye skyd, hvis du vil i bugt med dem . Ved godt at det er et kæmpestort arbejde, men det er vejen frem . Men tag lidt af gangen og ellers nyd dem. De er trods alt meget pæne .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2025 kl. 9.28

Tak for svaret.
Bregnerne kan sagtens hives op inden de er for store og de store er nemme at grave op. Mit spørgsmål går mere på afhugning af jordstænglerne. Derfor vil erfaring i praksis være bedre end de forskellige teorier.
Nej, bregnerne er et udmærket bunddække iøvrigt.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. maj 2025 kl. 16.36

Hvorfor er teorier ikke god nok så længe de bare står mål med virkeligheden? . Bregnerne vokser på samme måde som skvalderkål og formere sig med både frø og udløber og her nytter det ikke noget blot at hugge rødderne over, men at få dem fjernet fra området.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2025 kl. 16.54

Jeg hugger udløberne af ved planten og trækker selvfølgelig udløberne op- nøjagtig som ved skvalderkål. Der sidder jo noder på udløberne, som heldigvis er meget tykkere og ikke så skrøbelige som skvalderkålens rødder. Dem må jeg så hive op. Udløberne sidder lige under jordoverfladen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Strudsevingebregne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Strudsevingebregne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider