Forum

Nye haveejere- husk at vande!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2025 kl. 10.16

Det kan være svært for nye haveejere at vurdere behov for vanding, især nyplantede træer, buske, blomster og urter.
Behovet for vand er mange gange større end ved vanding af planter indendørs, hvor vandet ikke siver ud i jorden omkring.
Buske og træer skal have mindst 10 liter vand pr. Plante.
Det kan være svært at vurdere, når man vander med slange.
Tag tid på hvor lang tid det tager at fylde en 10 l kande eller spand med slange. Jeg tæller i hovedet fra 1 til ? Indtil spanden er fyldt.
Når jeg vander med slangen direkte, tæller jeg til ? Og ved så at planten har fået 10 l vand.
En gammel regel: “sjatvandinger pjatvanding”. Det er bedst at vande om aftenen, hvor fordampningen på grund af sol og blæst er mindst.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. maj 2025 kl. 21.37

Jeps, ny eller gammel, tak for påmindelsen. Pjatvanding dur ikke på friland.
Mine frugttræer plantet i efteråret i god jord får en spand vand hver en gang om ugen, når det er tørt.
Måske lægger jeg lidt afklippet græs på jorden omkring roden for at holde på fugten. Det bliver så også den eneste gødning, de får.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. maj 2025 kl. 15.15

Afhængigt af lokale forhold kan vanding af små frugttræer som beskrevet gøres temmelig simpelt og enkelt i praksis, og så går det sjældent helt galt. Heller ikke med overvanding.

Men hvis det er ok, så har jeg lidt "plantefilosofi om plantemotivation", som jeg tumler med, og som jeg godt kunne tænke mig at dele og evt. se reaktioner på.

Det stakkels lille frugttræ kom fra en urtepotte, og jeg løsnede de filtede rødder og plantede det i haven.
Mit ønske er selvfølgelig blandt andet, at min vanding skal medvirke til, at træet får et stort og godt rodnet, så jeg ikke behøver at vande mere.
Og lige her er det, at det i detaljer måske kan blive lidt mere kompliceret med filosofien.
Er der tørke, så der absolut skal vandes, så må det i følge filosofien være vigtigt samtidigt at motivere træet til at sætte rødder de rigtige steder.
Men hvis man f.eks. kun vander helt inde ved stammen, så der bliver vådt, mens der fortsat er tørt i periferien, hvorfor skulle træet så sende flere rødder ud over periferien.?
Det er sikkert også en af årsagerne til, at man fraråder pjatvanding.
Men når jeg står ved træet og skal vande og tænker, at der i hvert fald skal være vådt i periferien og i dybden, så oplever jeg pludselig, at en hel spand vand kan blive tømt, før jeg når halvvejs.
Jeg tror, det er rigtigt, men det bliver en del mere vand, og jeg ved ikke, hvor meget, det betyder, og jeg kan uanset resultatet næppe bevise en forskel. Hrmpf... *G*

Nyt svar til emnet »Nye haveejere- husk at vande!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nye haveejere- husk at vande!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider