Skrevet af: Jytte Franck, 23. maj 2025 kl. 10.28
Jeg vil gerne have en "hæk" af forsythia i min have, hvor jeg kan sidde lidt i læ -den skal ikke være pænt klippet, men mere naturlig. Jeg har i forvejen en fin forsythia, som jeg normalt beskærer ved at fjerne 1/3 af de ældste grene hvert år. Og jeg forsøger nu at lave stiklinger. Men min forsythia "falder jo lidt sammen". Måske specielt efter at jeg har fjernet de gamle "hårde" grene. Og så er det jeg tænker - at det måske bare slet ikke er muligt at få den til at danne en slags hæk rent naturligt, hvis den falder så meget sammen. Den måtte jo gerne stå lidt lodret op, for så kan jeg jo bare fjerne de grene, der falder "forkert", men som det er nu, er det jo alt for mange, jeg skal beskære væk. Er det bare sådan med forsythia?
Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2025 kl. 12.33
Hej Jytte.
Din forsythia ligner ikke rigtig den forsythia som jeg har stående i min have, men det ville undre mig meget hvis ikke der er forskellige sorter hvoraf nogle er hængende og andre opretstående i væksten. Jeg har bl.a set nogle med store blomster og det er ikke så almindeligt
Jeg vil foreslå dig at bruge en den opretstående til at lave en hæk af. Du får ikke en ordentlig hæk ud af den du har ...
Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2025 kl. 13.40
Hej igen.
Der findes faktisk flere arter indenfor forsythia. Den du har hedder Forsythia suspensa, almindeligvis kendt som grædende forsythia eller guldklokke, er en art af blomstrende planter i familien Oleaceae. Det er hjemmehørende i Kina.
Den jeg har hedder forsythia intermedia og er den mest almindelige
Det er den man bruger til hække .
Skrevet af: Jytte Franck, 23. maj 2025 kl. 13.42
Tak for jeres svar.
Ja, så kan jeg jo da godt opgive det projekt.
Jeg troede jo, at en forsythia var en forsythia 🤣, men så er jeg jo blevet klogere.
Jeg må finde på noget andet.
Hilsen Jytte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.