Skrevet af: Claus Pejtersen, 25. maj 2025 kl. 11.08
Jeg omlagde en havedam på ca. 10-11.000 liter (4,5 x 2,5x 1 m) i marts måned og vandet kom i den 6. april. Jeg valgte kun at tilbageplante et par åkander og et par iris og købte dertil en hel del nye Iris samt andre vandplanter inklusiv en del hornblad. Jeg har et ret stor UV-filter, som holder det helt rent for svævealger MEN jeg har en del trådalger og de forhindrer blandt andet de nye planter i at udvikle sig ordentligt. Jeg har en hel del liv i dammen i form af en mindre koloni af den lille vandsalamander, 2 forskellig frøarter samt - lige i øjeblikket - hundredvis af haletudser som enten er frø- eller salamanderbørn. Og så er der naturligvis vandkalve osv. - altsammen noget som umuliggør anvendelsen af kemi til bekæmpelse. Er der nogen som har nogen gode - og dyrevenlige - ideer til hvordan jeg kommer trådalgerne til livs?
Skrevet af: Henrik Seider, 25. maj 2025 kl. 13.04
Typisk har en nystartet havedam ikke opnået en biologisk bakteriel balance og har typisk et for højst indhold af næringssalte (kvælstof og fosfor).
Din nyanlagte flotte havedam på billedet synes at ligge solrigt, hvilket sammen med næringssaltene er guf for trådalger også kaldet slimalger.
En opstart med en bakteriekultur er anbefalelsesværdig og skader ikke planter og dyr.
Vær også opmærksom på at det kan myldre med liv i selv de omtalte trådalger, når du som mange gør, fjerner algerne mekanisk.
Jeg har selv en havedam på ca. 35.000 liter med to vandfald, iltning via luftpumpe og et trykfilter med indbygget UV-lampe. Havedammen blev anlagt for 4 år siden og min erfaring er at det tager flere år inden havedammen (biologien) med plantelivet og filter finder en god økologisk balance, med andre god skal man have meget tålmodighed.
Trådalger (også kaldet filamentøse alger) trives, når følgende forhold er til stede:
Højt næringsindhold (især fosfor og kvælstof): Disse næringsstoffer kan komme fra foder til fisk, blade, gødning, eller næringsrigt vand.
Meget sollys: Trådalger elsker lys, og gror særligt godt i lavvandede og solbelyste områder.
Stilstand i vandet: Dårlig cirkulation og lav iltning fremmer algevækst.
Manglende konkurrence fra planter: Hvis der ikke er nok iltplanter eller andre vandplanter, har algerne frit spil til at tage næringsstofferne.
Sådan forebygger og bekæmper du trådalger
Plant masser af iltplanter
Planter som vandpest, hornblad og vandranunkel optager næringsstoffer og producerer ilt, som gør livet svært for alger.
Dæk gerne 50-70 % af vandoverfladen med planter (inkl. flydeplanter som åkander) for at skygge og afkøle vandet.
Skrevet af: Claus Pejtersen, 25. maj 2025 kl. 13.53
Tak for svar. Min havedam får skiftende skygge hen over dagen men da jeg omlagde den i marts var der ikke mange blade på de træer som normalet giver skygge så det er åbenbart en del af forklaringen. Og ja, den mekaniske fjernelse af trådalger er stort set umulig fordi haletudserne åbenbart synes det er et hit at bo i. Mine åkander skyder heldigvis ret meget lige nu og nu vil jeg gå på jagt efter nogen Krebseklo - jeg har allerede både vandranunkel og Hornblad men især Hornblad har haft svært ved at finde fodfæste før de blev indhyllet i trådalger.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.