Forum

Søren Vesters have – inspiration

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. maj 2025 kl. 12.51

Søren Vester er en energisk og kreativ mand med fornemmelse for både håndværk og design.

Men man må ikke forvente, at han i sine udsendelser har et strengt krav om en økologisk bæredygtig kurs.
Spørgsmålet er måske så, hvad vi kan lære af udsendelserne, og hvis vi ikke kan lære noget, hvorfor så se dem.
Er der ikke behov for, at han evaluerer og strammer op.?
Måske skal han begynde med at grave et musehul stort nok til sig selv, før han inviterer nogle økologiske og biodynamiske eksperter på besøg for at give hans vandbassin en kritisk bedømmelse og et økologisk "kasseeftersyn". ;-)

Søren Vesters Have: Blendergødning og vandbassin
S4E2
www.dr.dk/drtv/saeson/soeren-vesters-have_441498
---------------
Søren Vester kaster sig som altid ud i mere eller mindre gennemtænkte og vanvittige projekter i sin have i Thise. Denne gang vil han støbe et stort betonbassin på terrassen - og det går ikke helt så nemt, som han havde regnet med.
---------------

Hvordan skal han nogensinde kunne kunne undgå at dumpe på sådan noget ugennemtænkt skrammel.? *g*

Kan vi hjælpe ham.?
Det er måske her, at udsendelsen kan blive interessant, hvis den kan engagere seerne til at tage stilling og bidrage.

Jeg mener nok, at det er gået så galt, at han bør nøjes med at bruge det til plantekasse.
Han kunne f.eks. lægge et dræn i bunden, så han kan pumpe "grundvand" op og måle, om gødning tilført plantekassen udvaskes.
Det kan ikke blive strengt videnskabeligt, men måske alligevel interessant for del seere at følge med i.

Så mangler han et vandbassin, og hvad skal han gøre ved det.?
Pyha.. det bliver en lang vej med alle de "ommere"... ;-)

Hvad tænker du, at der allerede er super godt, og hvad der bør kunne gøres bedre i Søren Vesters have.?

Er hans plantekasser f.eks. tip top og nemme at kopiere.?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. maj 2025 kl. 0.41

Min mening om Søren Vesters have- er ikke egnet til tryk. Ja, han har råd til en masse, men om haver ved han, ikke så meget.

Han minder mig om, hvorfor jeg meldte mig ud af Haveselskabet (flere år for sent), og slap for deres blad. Ligesom dengang Søren Ryge på TV fremviste en klipper, hvor jeg sad: Ja, den skal JEG da have, den er perfekt til brombær, og så kostede den kun en bagatel af 10.000 kr. Og Champost.

Det er dyrt, at have have. Men de der, der anbefaler alt muligt dyrt, har sådan set ikke forstået det. Efter MIN mening.

Men nui ejer jeg ikke en gammel præstegård/en gård på Djursland OG har indtægter fra DR.

Jeg synes, v i skal gå tilbage til, hvor man byttede stiklinger, såede sine egne frø, fra selvhøst. Men den tid er nok forbi-

Mvh
Tine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2025 kl. 19.35

Hej begge.

Jeg tror at det er enorm vanskelig at lave haveprgrammer, som bare fanger den brede befolkning i Danmark. Der vil altid være kritikker til stede. Bonderøven, Søren ryge og nu Søren Vester forsøger sig. Fælles for dem er at de ikke er gartner uddannede og det er måske også en stor fordel for programmerne. Hvis de var det ville det drukne i fagudtryk, som ingen kan bruge til noget .

Tidligere var det Flemming Leth, der med sine gør det selv programmer og han havde et stort forbrug af linolie, som er et fortrinligt middel til mange ting. Det var der også nogle der havde ondt i måsen over . Personlig kan jeg godt lide de type programmer da de kan være lærerigt. Hellere den form for tv frem for meget at det, der sendes og som er ren underholdning uden reel indhold.

Problemet med haveprogrammerne er når den pågældende vært benytter værktøj og planteremedier fra kendte firmaer så som Champost. Det lugter lang væk af reklame og det får vi i forvejen nok af men det giver for mig at se et misvisende billede af hvad vi kan bruge i haven . Sagt på en anden måde, hvis Champost er et vidunder middel som den trofaste seer ikke kan undvære er det noget gal. Jeg så hellere en journalist, der brugte hjemmelavet kompost, evt hentede gødning fra den lokale rideskole frem for sponsering .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. juni 2025 kl. 12.53

Jeg tror desværre, at de fleste kendte have TV værter er plumset i sponsorfælden, så det ikke burde findes på DR.
Og det er ikke godt for udsendelserne. De mister øjeblikkeligt autenticitet og troværdighed.
Jeg kan dog f.eks. ikke lige komme i tanke om, at Camilla Plum har gjort det så direkte.?

Og hvis Søren Vester valgte beton, fordi der var en i byen, som gerne ville sponsorere en flot rød traktor med betonblander, så fortrød han det nok, for beton var vist det mindste af det. *g*

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. juni 2025 kl. 15.19

Hej Jakob.

Camilla Plum har mig bekendt ikke modtaget sponsering direkte, men har tidligere reklameret for sine egne produkter, som hun sælger i sin butik, men det skal også ses i lyset af at hun selv har indkøbt specielle varer ( krydderier og frugter ) som ingen andre butikker har .

Måske er det også svært ikke at gribe chancen når den er der . Jeg selv ville nok også tage imod varerne fra forskellige firmaer, hvis jeg skulle lave udsendelser.

Jeg så en dokumentar af Anders Lund Madsen, der handlede om bier. Udsendelsen var efter min mening god og lærerig og fortalte lidt om de problemer nye biavler vil løbe ind i når de starter. Men jeg bed mærke i at både Danmarks Biavlerforening og en stor forhandler af biavlsudstyr havde været ind over . F.eks var Anders dragt hel ny. Hans udstyr var også hel ny. Hans etiketter som var på glassene var Danmarks Biavlerforening egne etiketter. Så der lå en del skjul reklame i den udsendelse . Om det er ok eller lugter lidt af skjult reklame må man selv vurdere.

Nyt svar til emnet »Søren Vesters have – inspiration«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Søren Vesters have – inspiration

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider