Forum

Har min hvidtjørn ildsot?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 11. juni 2025 kl. 8.22

MIn hvidtjørn havde det halvskidt sidste år sammen med mit paradisæbletræ. I år har paradistræet blomstret delvist igen og har masser af blade - og indtil videre ingen spindemøl. Men min hvidtjørn har ikke blomstret og har haft meget, meget få grønne blade - og ser nu sådan her ud.
Er den bare død, så den skal fældes? For jeg kan forstå, at det kan brede sig til andre træer, og tjørnen står lige ved siden af mit blommetræ, som har det fantastisk fint med masser af grønne blade og masser af blommer. Og det vil jeg blive meget ked af, hvis det går ud.
Men jeg er jo ikke meget for at fælde træer i min have, så hvis det kan undgås, vil jeg helst det.
Jeg har flere billeder, men kan jo kun vedhæfte et enkelt her.
HIlsen Jytte

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2025 kl. 10.01

Hej Jytte.

Ud fra denne beskrivelse fra Havenyt kunne det godt tyde på at du har ret. Men jeg undre mig over at de andre træer af kærnefrugt familien er gået fri.

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/107.html

Vi her på vejen har nogle paradisæbler træer stående her på vejen og som sidste år så meget medtaget ud. Jeg mener at have læst at det var meldug, der på grund af vejret på dette tidspunkt forårsagede sygdommen. I år ser de ikke ramt ud og gror lystigt videre.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 13. juni 2025 kl. 17.39

Hej Søren.
Tak for dit svar.

Nu har jeg fældet tjørnen, for jeg glæder mig over de mange blommer, der er på træet ved siden af.

Mvh
Jytte Franck

Nyt svar til emnet »Har min hvidtjørn ildsot?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Har min hvidtjørn ildsot?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider