Skrevet af: Frederik Poulsen, 13. juni 2025 kl. 20.41
Hej alle,
Vi har sået 200 m2 græsplæne for 10 dage siden.
Mange steder er græsset kommet og er nu i ca. 4-5 cm højde.
Min bekymring går på, at græsset er meget tyndt og sporadisk. Jeg frygter at vi har fået sået for ujævnt og frøene har flyttet sig i forbindelse med vanding.
Hvad gør jeg bedst med de områder der på nuværende tidspunkt er helt bare og uden frø eller græsstrå?
Det er vel naiv ønsketænkning at tro græsset udvider sig til disse områder?
På forhånd mange tak!
Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2025 kl. 21.05
Hej Frederik.
Jeg ville mene at det er svært at give det rigtige svar hertil. Uden et billede. Hvis græsset ikke har lukket din plæne jævn over det hele ville jeg foreslå dig at så efter. ellers risikerer du nemmere at du får ukrudt i din nye græsplæne .
Men hvis du kun har små pletter uden græs ville jeg mene at disse blev hurtigt lukket igen så snart græsset kommer i groning. Det er derfor vigtigt at gøde en nysået græsplæne med lidt gødning. Husk også at holde den med vand i tørre perioder.
Jeg ved godt at vand kan flytte frøene rundt, men en god ide ved nyetablering af plæner er at man river sine frø let ned i jorden, så fugle og vand ikke er i stand til at flytte dem .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, i går kl. 8.33
Jeg ville nok rive bare steder lidt op, kun kradse lidt op, så nye frø og banke jorden let til. Græs er ret hårdfør, så det der er kommet,bliver ikke ødelagt af at du forsigtigt går på det. Afhængigt af vejret må du måske vande de nysåede pletter, hvis vi får tørt vejr de første 8 dage efter såning.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.