Forum

Husk at fjerne akelejens frøstande

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2025 kl. 7.26

Hvis du ikke vil have akelejer over det hele., skal du klippe klippe dem ned straks efter blomstringen. Uønskede akelejer er svære at fjerne på grund af dens meget trævlede pælerod.
Det samme gælder andre blomster, hvor man ikke ønsker spredning.

strikingeshave.blogspot.com/2021/08/akelejer-sma-ballerinaer-pa-stilk.html

Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2025 kl. 0.03

Vi har også akelejer i haven og jeg beundre derfor denne blomst hvergang den blomstrer, men desværre sår den sig også på de mest åndssvage steder i haven . Jeg havde bl.a fået den i køkkenhaven i mellem mine jordbær planter . I starten lod jeg dem være hvilket gjorde livet for besværlig for jordbærene. Men efter 3 år besluttede jeg mig for at fjerne dem . Og det var nemmere sagt end gjort. De er med andre ord ret sejlivet . Men væk kom de dog med tiden .

Der findes i øvrigt mange forskellige sorter med flotte blomster.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. juni 2025 kl. 8.20

Er det ikke lidt forkert at omtale akeleje i flæng, hvis der både findes stauder og etårige planter.?

Jeg tænker, om det kan være derfor, at jeg har svært ved at genkende problembeskrivelsen i min have.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2025 kl. 10.07

Hej Jakob.

Akelejer er flereårge og derfor stauder. Om de også findes nogle som etårige planter ved jeg ikke, men dem vi skriver om her er alle flereårge. Og fås i øvrigt i flere farver og størrelser på blomsten.

Hos mig er det i øvrigt den lilla, der dominerer mest .

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2025 kl. 10.13

Hej igen.

En hurtig søgning oplyste mig at akelejer også findes som etårige. Dvs at de blomster sætter frø og derefter dør og kommer påny det efterfølgende år.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. juni 2025 kl. 17.11

Hvordan ser man forskel, så man ved, hvilke det er, man skal huske at fjerne, hvis man vil undgå de omtalte problemer.?

Det må jeg hellere få styr på, så jeg ikke bliver anklaget for plantestigmatisering ved planterettighedsdomstolen i Strasbourg. ;-)
Jeg har så få selvsåede akeleje i år, at jeg ikke overvejer at fjerne, men nærmere at samle frø med henblik på senere spredning.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2025 kl. 18.25

Hej Jakob.

Det var et godt spørgsmål, hellere ikke dette ved jeg. Men mon ikke at man kan google sorter af akelejer og så herigennem finde forskellen på de et og flereårge?. Jeg har dog altid troet og bild andre ind at de kun var flereårge...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2025 kl. 9.47

Hej Søren
Jeg har googlet på tysk og ingen omtaler enårige aquelei’er.
Det er vel også ligegyligt bortset fra at man jo hurtigt opdager at roden fra stauden er svær at få gravet op når den er sået midt i roserne. Så op med den i dens spæde start.
At enårige sår frø midt i roserne hvor man ikke vil ha’ dem, går jo også ud på fjernelse, når nye frø spirer sted året efter.
Ingeborg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. juni 2025 kl. 10.09

Læste et sted noget om at alle akelejer uanset farve med tiden vil få farve efter den blålilla vilde form. Går ud fra det kun gælder hvis den er i nærheden. Har haft en fyldt lyserød der næsten er forsvundet fra haven. Til gengæld dukker der lyseblå op. Måske der er noget om snakken. Har plantet nogle elegante lysgule. Må se om de også med tiden vil kaste genblandede frø. Jeg synes det er sådan en elegant plante og den kommer tidligt hvor bierne har brug for den. Senere visner den ned og så tager andet over.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2025 kl. 7.55

Jeg har haft mine akelejer i mange år. Der er stadigvæk både stærk blå, rosa og “sødsuppefarvede”.
De sidstnævnte må være mutationer.
Ja, de er elegante, men besværlige i en stenkant og rosenbed.
strikingeshave.blogspot.com/2021/08/akelejer-sma-ballerinaer-pa-stilk.html
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. juni 2025 kl. 19.06

Det er nok alligevel stauden, som jeg også har.
Jeg tror, at forskellen i problemoplevelse nærmere handler om et bunddække, som er meget robust hos mig i år.
Og levetiden på stauden er muligvis også kort.

da.wikipedia.org/wiki/Akeleje
---------
Akeleje (Aquilegia) er en slægt med mange arter på den nordlige halvkugle. Det er stauder eller sjældnere: enårige urter
---------

---------
Aquilegia er en hårdfør flerårig plante, der er relativt kortlivet på omkring tre til fire år
---------

Nyt svar til emnet »Husk at fjerne akelejens frøstande«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Husk at fjerne akelejens frøstande

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider