Forum

Padderokke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mille Hansen, 28. juni 2025 kl. 6.23

Vi har et fliseområde, hvor padderokke har dannet et rodnet under. En uge efter at vi har fjernet alle synlige planter, skyder der nye op.

Er der ikke andet at gøre, end at fjerne fliserne og lægge ny ukrudtsdug under?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2025 kl. 10.06

Hej Mille.

Efter at jeg har fjernet ukrudt i haven forskellige steder har jeg også oplevet en stor invasion af padderokker og jeg har læst at det er fordi at jorden ændre pH, dvs at jorden bliver mere sur.
Vi har før diskuteret udryddelsesstrategier for padderrokker her på Havenyt og hvor nogle mente at et godt lag kalk gjorte underværker.
Det er dog ikke min erfaring da den rødder lægger rigtig lang nede i jorden.. Men om en en ukrudtsdug under dine sten vil kunne hindre dem i at komme op kommer an på hvor stærk den er og hvor godt fast den ligger. Det er et stort arbejde at skulle pille belægningen op for derefter at at udlægge dugen og så på plads med stenene igen. Prøv det jeg kan hellere ikke rigtig se at du har andre muligheder her. Held og lykke med projektet.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2025 kl. 10.29

Ps.

På Bolius skriver de bl.a

Forebyg og fjern padderokker mellem fliser
Du kan forhindre padderokker mellem fliserne ved at fylde fugerne med fugesand.

Er der allerede paderokker mellem fliserne, kan du stresse planterne ved at svitse dem med en gasbrænder. Vær dog forsigtig i tørre perioder, så du ikke starter en ildebrand.

Nyt svar til emnet »Padderokke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Padderokke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider