Forum

Blomsterfrø fra strandvej

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2025 kl. 11.51

For nogle år siden samlede jeg frø fra en blomst langs en vejni sommerhusområde. Den så ud til at være en vild blomst. Nu, omkring 4-5 år senere efter såning i min have er den i blomst.
Men hvilken blomst er det?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. august 2025 kl. 17.25

Prøv at søge 'Sæbeurt'.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. august 2025 kl. 22.45

Hej Ingeborg.

Det er som James skriver en sæbeurt. Jeg har for nogle år siden plukkede en stor buket af dem og efter noget tid slog de rødder i vandet og blev senere plantet ud. Nu er der gået 4-5 år og de har bredt sig temmelig voldsomt i bedet, hvor de blev sat.Desuden smider de en masse frø og så sig hist og her.

Fordelen er at de tiltrækker en masse insekter, men selve blomstringen var ikke så længe. Måske ca 14 dage. Men man kan så vælge at klippe dem ned lige efter blomstringen og de vil så blomstrer igen senere på året.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2025 kl. 19.20

Tak for svarene. Det skrives at håndsæben LUX har fået sit navn efter denne blomsts duft. Der er noget om det.
Smuk og frodig er den, og falder ikke i dræbersneglens smag….. endnu.
Iøvrigt har jeg ikke så mange snegle. Må dog passe på at der ikke sidder snegle under robottens knive.
Pindsvin holder bestanden af snegle nede.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. august 2025 kl. 8.46

Kære Ingeborg. Jeg har arvet sæbeurt fra husets tidligere ejer. Den er meget agressiv her, så du skal tænke over, hvor du sætter den. Den spreder sig både med frø og med rodskud

Nyt svar til emnet »Blomsterfrø fra strandvej«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blomsterfrø fra strandvej

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider