Skrevet af: Jakob B., 3. august 2025 kl. 19.59
www.dr.dk/nyheder/indland/fra-plageaand-til-plantebeskytter-hvepsen-kan-blive-landmandens-nye-helt
---------------------
I et nyt projekt fra Aarhus Universitet vil forskere undersøge, om hvepse kan bruges i kampen mod kålædende larver
---------------------
Er det ikke temmelig ubegribeligt, at Aarhus Universitet ikke allerede har undersøgt dette emne super grundigt for mange årtier siden.?
Og så kommer de med noget i 2025, som, hvis det ikke havde været for farligt, kunne ligne et bio-forsøg i en folkeskoleklasse..
Jeg kunne godt tænke mig at se andres meninger om både det økologisk videnskabelige niveau i Danmark og hvepse som biologisk bekæmpelsesmiddel.
Er du blevet, og bliver du stadig holdt for nar.?
Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2025 kl. 13.49
Hej Jacob.
Ideen er ikke mindre end genialt, men jeg ved at man har vist i mange år at hvepse var effektive skadedyrs bekæmper. Problemet var bare at man ikke har kunne arbejde sikkert med dem. Når vi snakker humlebier og honning bier så kan man avle nye dronninger som man så har kunne bygge videre på og dermed lave nye familier. Det har man ikke kunne med hvepse, hvilket i øvrigt har undret mig , da hvepsedronninger ofte er at finde i huse incl lofter ved juletid når husene opvarmes igen . Hvis man forskede i hvornår hvepsedronninger blev dannet ville man kunne høste dem ud af boet og senere køle dem ned og indtil de skal bruges igen.
Selvom hvepse er gode skadedyrs bekæmper så skal man stadig være forsigtig med dem. For modsat humle og honning bier er disse agressive af natur og angriber nemt, hvis de blevet forstyrret.
Desuden skal man også huske på at et hvepsebo spiser hvad der svarer til 1,2 kg skadedyr. På en mark er der rigtig mange skadedyr og så vil det kræve en masse hvepseboer i marken. Jeg vil derfor være en smule bekymret som landmand at skulle arbejde med maskiner her da hvepsene vil blive nervøse for uro, rystelser og larm fra landbrugsmaskiner. Jeg ved for mange år siden, da jeg havde min debut som biavler ude i Søsum, på landet, hvor ejeren af jorden, hvor jeg havde bierne blev angrebet når han kørte med sin traktor tæt på bistaderne. Det samme vil ske med hvepsene.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.