Forum

Såning af Hosta frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. august 2025 kl. 19.09

Hej i Forum
Er der nogen her der har erfaring med såning af hosta frø - og har fået det til at lykkes. Jeg har fået lovning på nogle frø af specielle farver hosta.
Og de skulle jo helst lykkes i første hug.
Venlig hilsen
Boi Jensen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. august 2025 kl. 20.20

Hej Boi.
Hvis der er én her i byen, som må kunne svare dig, så må det være Poul Hagedorn. Han har arbejdet rigtig meget med formering/krydsning af hosta. Poul Hagedorn var konsulent i haveselskabet i 38 år.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2025 kl. 9.15

Jeg kan kun svare at mine kæmpestore Hosta sår sig selv.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2025 kl. 10.03

Hej Boi.

Jeg har ikke prøvet at frøformere ret mange planter da min tålmodighed bliver sat på en voldsom prøve her. Så jeg vælger en nemmere løsning . At jeg så godt ved at man har mange spændende oplevelser ved denne formering gavner desværre ikke lige mig. Altså når vi snakker stauder, træer og buske. Der er visse planter jeg næppe kommer udenom at skulle formere generativt.

Men jeg jeg sad og læste tråden igennem og kunne se at det var sparsomt hvad du havde fået af oplysninger til dit projekt, så jeg
lod teknologien arbejde for mig og fik denne beskrivelse som jeg håber at du kan bruge.

For at så hosta-frø skal du vente til sent efterår eller vinter med at så dem udendørs i fugtig jord, da de kræver kold stratificering for at spire. Sørg for god dræning i jorden, og stil bakkerne beskyttet, men i en kold temperatur, så frøene kan spire i det spirende forår. Vær opmærksom på, at frøformering kan resultere i planter, der ikke ligner moderplanten, men kan give sjove og nye resultater.
Forberedelse af frø og jord
Høst frøene: Saml frøene fra de modne frøkapsler i efteråret.
Tør frøene: Tør frøene ved at lade dem ligge i et par timer efter høst.
Såning i koldt klima: Så frøene i en flamingo-kasse eller potte med så- og priklejord, der er tilsat lidt grus for god dræning.
Dæk frøene: Dæk kun frøene med et meget tyndt lag sand eller jord (cirka 2-3 mm).
Fugt jorden: Fugt jorden forsigtigt med en forstøver.
Placering og pleje
1. Beskytte mod kulden:
Stil bakken udendørs under et halvtag eller i et koldt skur for at beskytte den mod regn.
2. Kuldebehandling:
Hosta-frø kræver kold stratificering (kulde) for at spire, så de skal stå i den kolde temperatur hele vinteren.
3. Vanding:
Hold jorden let fugtig, men undgå at den bliver for våd, da det kan føre til råd.
4. Spiring:
Frøene vil normalt spire i det tidlige forår, når temperaturen stiger.
5. Prikling:
Når de små planter har udviklet to kimblade og et sæt blivende blade, kan de pilles ud i potter med mere næringsrig pottemuld.
Vigtig information
Forvent en variation:
Frøformering af hostaer er ikke altid forudsigelig; mange af de resulterende planter kan have helt nye og anderledes udseender, bladformer og -farver.
God dræning er vigtig:
Hosta-frø trives i en let og veldrænet jord, og god dræning er afgørende for at undgå, at frøene rådner.

Nyt svar til emnet »Såning af Hosta frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Såning af Hosta frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider