Skrevet af: Jakob B., 17. august 2025 kl. 10.23
Er jeg den eneste, der oplever, at man bliver set ned på, hvis man har gjort omgivelserne vilde med vilje.?
Jeg husker for ca. 10 år siden, at min mor en nat havde brug for vagtlægen, og det var på et tidspunkt, hvor jeg havde ladet gårdspladsen stå i fuld flor. Det brugte den ellers meget dygtige læge som et argument for, at hun måske også snart så småt skulle indstille sig på at flytte på plejehjem, fordi gården voksede hende over hovedet.
For nylig blev hun faktisk manipuleret på plejehjem, og jeg vil ikke påstå, at haven var årsagen. Men havde jeg brugt ½ time et par gange om året på at sprøjte gift på gårdspladsen og fået lagt et lag perlegrus, og havde jeg malet huset flot hvidt med epoxy, og havde jeg sat nye gårdlamper op i stedet for at bruge de gamle helt op, så var hun måske alligevel blevet behandlet med lidt større respekt.?
Jeg har også oplevet flere, der kigger på min frugtlund og synes, at det er en skam med alt det spild, og tyvene føler måske, at de nærmest bare gør mig en tjeneste ved at hjælpe med at fjerne frugter.
Havde jeg i stedet fældet alle træer og købt en benzinslugende havetraktor til 30.000 kr og omdannet min frugtlund til en fin græsplæne, så ville de nærmere bukke i respekt over det flotte arbejde, og ord som "spild" og "skam" ville aldrig poppe op i deres hoveder, og jeg ville slippe for frugttyve.
Er det f.eks. sådan, det går til, at vi har så stort et klima- og miljøaftryk, og så få frugttræer i Danmark.?
Skrevet af: Lene Skelmose, 19. august 2025 kl. 8.02
Jo noget er der om det. Fik engang en kommentar fra en forbipasserende om da vi havde klippet hækken " Det pyntede sør'me". Hvor ubeskriveligt frækt og uforskammet. Jeg spekulerer somme tider over om folk er bange for naturens indryk, om de er bange for hvad naboen siger, om de ikke aner en dyt om hvad de har med at gøre eller de bare ikke gider have have.Og så er der diskussionen om ukrudt. Min definition af ukrudt er at det er det man ikke vil have - punktum. Vi vil ikke have at forædlede planter breder sig i naturen- ergo er det ukrudt :)
Vi bor ud til et offentlig anlæg som er fuldstændig rappet af. Fra stuevinduet kan vi se ud over nogle tusinde kvadratmeter græsplæne som nidkært bliver holdt nede- og nogle træer der står og råber til hinanden. Det omtales som vores fine anlæg. Jeg sætter ikke mine ben der mere. Bliver først i dårligt humør, så vred og så hidsig når jeg går tur der. Alle muligheder for liv er ødelagt.
Jeg synes faktisk der burde være krav om at understøtte biodiversiteten i den type anlæg. Kunne virkelig være en spændende oase og ikke en død ørken. Ligger tæt på skolen og kunne være et læringsrum. Ville være oplagt. Skrev engang til borgerforeningen og fik et næbbet svar. Andre fortæller at man får hovedet hevet af hvis man kritiserer.
Men - oplever også at kunne påvirke lidt med en vildere have. Får kommentarer fra forbipasserende at "det er en spændende have" og "sikke mange blomster". Hjortetrøst, oregano og kongelys er flyttet ind hos naboen og de vil helt sikkert også begynde at dukke op i det afrappede anlæg. Naboen, da vi flyttede hertil, tilbød at komme ind og klippe hovederne af vores mælkebøtter. Hun fik lige et langt foredrag om blomster og bier. Kan se hun har lidt svært med at vi ikke har sort jord under solbærbuskene osv. men omvendt er hun også blevet mere afslappet. Behøver ikke frygte at jeg kritiserer hvis hendes have ikke er tip top. Min drøm er at skolebørnene en dag vil stoppe op når de passerer på stien og sige:"Nej - se -alle de sommerfugle!"
Skrevet af: Jakob B., 19. august 2025 kl. 11.56
Her ser det ud til, at det kan gå begge veje, og journalisten vægter dem ligeværdigt:
www.dr.dk/nyheder/indland/krig-i-kolonihaverne-nu-rykker-forbund-ud-konfliktmaegle
-------------------
Kolonihaveforbundet udvider nu deres tilbud om konfliktmægling.
---
Og så kan der indimellem også være uenigheder om, hvor pæn eller hvor vild en have må være
-------------------
Men jeg tror, at det er forkert, og hvis DR havde kigget mere i dybden og tjekket, hvordan det begyndte, så var historien blevet en anden.
Lene Skelmose
Var det med vilje, at du skrev et så vildt godt indlæg.? :-)
Der skal da selvfølgelig ikke konfliktmægles, hvis det typisk var de andre, der begyndte, og vild med vilje har ret i det hele. Så kan der absolut intet være at kompromisse om, vel.!? ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2025 kl. 23.17
@Lene Skelmose
Det kommer vist lidt an på om man foretrækker “vild med vilje “ have af dovenskab eller interesse ….. og ja, det er reguleret ved lov hvordan man bør/skal klippe sin hæk.
Hvis naboen lader sin side blive 3 m høj og 2 m bred og fyldt med andre ting som brombær, benved, bøg og ahorn, for ikke at tale om snerler og skvalderkål, kalder jeg det ikke for vild med vilje ….. det er dovenskab og mod MIN vilje.
Beklager, men jeg kan ikke lige forestille alle Danmarks villakvarter som vilde med vilje.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 8.09
Ingeborg Hansen
Det er måske værd at huske, at der ikke er nogen, der tvinger andre til at dyrke vilde haver med vilje.
Emnet handler faktisk om det modsatte, som du nu så udmærket demonstrer.
Du vil ind bag naboens hæk og dominere ham til at lære, hvordan han skal opføre sig i sin egen have, så den bliver mindre vild.
Jeg bekæmper vilde brombær med hård hånd, men de bliver alligevel ved med at poppe op hist og pist nye steder.
Jeg tror ikke, at de kommer fra min nabo, men måske fra en af mine naboers naboer.
Synes du så, at jeg skal gå over til dem og fortælle dem, at jeg er træt af deres dovenskab.?
Uanset, om de ikke kan overkomme at luge, eller om de faktisk elsker deres vilde brombær, så ville mine besøg ligne mobning, der avler ulykke og/eller splid i nabolaget, og det vil næppe gøre nytte.
Bliver det til egentlig strid, så kan det ligefrem gøre tingene meget værre og gøre det vanskeligere at mødes om langt vigtigere ting.
Hvis det skal ændres, bør det så ikke være ved lovgivning frem for enkelte borgere, der tror, at de skal regere og dominere hele nabolaget med deres egne private holdninger.?
Og når vi så kommer til lovgivningen, hvor det bliver virkelig tungt at ændre noget, hvad skal jeg så fokusere på.
At få vilde brombær erklæret for invasive, så alle får pligt til at udrydde dem.
Eller skulle jeg måske hellere være fokuseret på, at omkringliggende naboer helt lovligt gennem årtier har bidraget til, at mit drikkevand i gårdens 4. eller 5. boring nu også er smask forurenet med Nitrat, og der ikke er flere steder at bore.?
Jeg har aldrig hørt, at et miljø er blevet forgiftet eller fyldt med invasive arter, fordi nogen dyrker skvalderkål eller vilde brombær. Det sker typisk, når dyrkningen bliver mindre vild.
Kan du se problemet med proportionerne.?
Jeg mener, at Lene bør kunne tage din betingelsesløse kapitulation for givet. Spørgsmålet bør nok kun være, hvor meget bodsgang, hun derforuden kan nænne at lægge på dig. ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 20. august 2025 kl. 13.34
@Leme
Jeg håber at du har opfattet mit skriv som det var ment, nemllig vild med vilje af interesse for miljøet…. Og ikke af dovenskab. Det kan jo opfattes forskelligt.
At der er lovbestemte regler for hvordan hække skal se ud er en kendsgerning.
Det er også en kendsgerning at jeg endnu ikke har set en vild med vilje køkkenhave. Altså radiser,løg bønner, ærter og kartofler i een pærevælling. Ret mig, hvis det ikke er rigtigt.
At en vis herre lufter sin filosofi om min måde at dyrke en æstetisk miljøvenlig have på, gider jeg hverken ofre ord eller tanker på.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 15.15
Ingeborg Hansen
Jeg synes, at du strammer den nu.
Hvis du kender en lov om hække, så fortæl dog præcist om den i stedet at insinuere, at Lenes hæk var ulovlig og hun en forbryder, fordi en fodgænger flabede op om, at det var pænt at den blev klippet.
Da jeg flyttede ind på gården skar min nabo skelhækken ned til jorden uden at spørge. Jeg syntes, at det var ok og i hvert fald ikke noget at strides om. Men måske var det ulovligt.? .... Eller måske havde det været ulovligt, hvis han ikke havde gjort det.?
Jeg kender ikke hækkeloven.
Men hvad jeg mener om din have må være dette emne aldeles uvedkommende. Hvis du trænger til, at den får endnu mere opmærksomhed, så kan du gøre den til et emne, og så skal jeg nok stille op, hvis jeg har tid.
Jeg har heller aldrig set, at vild med vilje betyder, at man skal skabe en rodet køkkenhave. Hvor får du sådan noget vås fra.?
Skrevet af: Søren Duun, 20. august 2025 kl. 16.03
Hej Jakob / Ingeborg.
Er der noget som haveejere kan blive uvenner over er det enten måden de holder deres haver på og/eller larm.
Nu er diskussionen ikke larmen, selvom den for mig med tiden er blevet et irritationsmoment. Men jeg er sikkert bare blevet lidt sær på mine gamle dage.
Eller måske forstår jeg mig bare ikke på den moderne børneopdragelse, der trods alt bare handler om at vise lidt hensyn til hinanden. Der er vel ingen grund til at to børn også skal lave larm svarende til en hel børnehave i dagtimerne.? Så snart de har weekend.
Men ellers er jeg lidt blandet med hensyn til hvordan mine naboer holder deres haver. Hvis de som Ingeborg skriver nærmest ødelægger den fælles hæk , der grænser op til en selv ved ikke at gider passe den kan jeg godt forstå at man med tiden bliver lidt mopset.
Det samme gøre sig gældende hvis de hellere ikke gider at fjerne det ukrudt, der står og kaster frø over et stort stykke.
Eller blot lader haveaffald ligge i store bunker, der så kan resultere i at rotter slår sig ned her og evt overvintrer.
Hvis man har forsøgt at udrydde mælkebøtter, tidsler, brombær og skvalderkål mv. ved man hvilket kamp man er gået ind til og så forstår jeg godt at man også her bliver irriteret ved at få friske forsyninger af frø sendt over hækken og ind i ens egen have.
En tredje og sidste ting er også hvis naboen slæber frisk dyre gødning ind i deres haver og lader det ligge og lugte. Dette kan man bedre gøre hvis man bor langt væk fra sine naboer. Altså ude på landet. Isåfald skal man være enig om det hvis det skal praktiseres...
7-9-13 det har dog ikke været et problem hos mig eller mine naboer endnu. Men jeg nævner det alligevel...
Omvendt så fryder det mig også en lille smule at se naboen være doven for så behøver jeg ikke at være ked af eller flov over at jeg kke lige fik gjort noget i haven i et stykke tid.
Selv holder jeg af også at kunne tage en slapper, hvilket som regel kun går ud over græssets højde i min egen have.
Og det kan vel kun være et problem for mig når jeg skal slås med det selv?. Men jeg gider hellere ikke at være slave af egen have, når den tager magten fra mig.
Men som Jakob fejlagtigt skriver så skulle en plejet have nærmest være lig med at grundvandet dermed bliver forurenet .
Det er nok i mine ører temmelig hysterisk opfattet og der er mig bekendt hellere ikke beviser for denne påstand. Men en politisk diskussion, der tidligere var imellem byboer og landmænd , der har haft utrolig travlt med at få placeret 'aben" altså ansvaret for hvem der er den største miljøsyndere . Selv tror jeg at landbruget er den største syndere. Hvilket jeg også får oplyst på Facebook via gylle.dk. stort set hver dag.
Ellers vil jeg mene at økologi og vild med vilje har det til fælles, at det blot er blevet både en religion og en moderne form for lidt pjattet havedyrkning, hvor man mener at have set "lyset". Der har for tiden aldrig været udgivet så mange bøger om disse emner og som iøvrigt har svært ved at sælge da emnet ikke rykker sig med tiden. Det er ofte gentagelser på gentagelser, der skrives i disse bøger..
At jeg hellere ikke tror at der reddes ret mange insekter på denne konto står jeg så selv indenfor .
Hvis det er det man vil frem til ved at dyrke denne form for have .Der skal trods andet til end nogle få blomster i en have for at have biodiversiten på lang sigt.
Men tror man så selv på det må man gerne det. Bare man ikke generer andre med det.
Personlig har jeg svært ved at se at man redder verden ved at lade haven gro af sig selv.
Men jeg bryder mig bestemt hellere ikke om at de samme mennesker, der bruger alt deres energi på disse emner også render rundt og dunker andre med deres bedrevidende tankegang og i håb om at måde sympati.
Dette minder mig om vi næsten befinder os i middelalderen igen og det er der ingen grund til. Det er bl.a årsagen til at mange krøller deres tæer når de hører disse nye påstande, der også er blevet til via journalister og tv udsendelser præken om at vi skal alle være med til at redde kloden. Koste hvad det vil.
Dermed ikke sagt at der ikke er fornuft i at dyrke vores madvarer økologisk. I haverne spiller det nok ikke den store forskel.
Men også det vælger man jo heldigvis selv hvad man vil tro på.
Bare man kommer godt ud af det med naboerne og ellers holder sig indenfor lovens rammer.
At så nogle haveejere vælger at gøre brug af eksempelvis sprøjtemidler,klar - til -brug og/ eller kunstgødning er jo stadig inden for lovens rammer og selvom det kan støde andre i hvad der er rigtigt og hvad der er forkert er det vel loven der har det sidste ord .
Selv mener jeg at der bestemt er mange andre emner i dette samfund man hellere skulle bekymre sig om end om naboen passer sin have efter ens egen ønsker . Haven er trods ikke det vigtigste vi har.
Men alt i alt så må en god og fornuftig dialog mellem de mennesker vi har omkring os være med til at skabe ro og glæde hos alle haveejere. Men det er også en kunst som ikke alle mestrer til fulde.....
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 17.44
Søren Duun - svar 7
Når du har et så afslappet forhold til sprøjtemidler og gødning, er du så sikker på, at du i det hele taget skriver i det rigtige forum på den rigtige hjemmeside.?
Som jeg forstår reglerne for forum, så bør vi alle være enige om, at sådan noget bryder vi os bestemt ikke om.
Kommer der et læs møg i naboens have, så er det i et emne som dette kun lugten, der bekymrer dig... Er det virkelig godt nok, synes du selv.?
Med hensyn til, om det er landbrug eller byhaver, der forurener med Nitrat, så synes jeg måske, at du burde have så meget indsigt i dette forums historik, at du godt ved, at rådgivningen om gødning her har været ligeså grotesk om ikke langt værre end landbrugets normer, så der trænger virkelig til at blive strammet hårdt op, hvis siden ikke skal blive til et miljøfalsum.
Jeg skrev vist ikke, at en plejet have forurener drikkevandet.
Det ville i hvert fald være lidt dumt, når jeg samtidigt fortæller, at min vilde have også bliver plejet f.eks. ved at luge vilde brombær.
Men kender du en plejet frihave, som garanteret ikke forurener drikkevandet, så er den (helt uden hysteri) nok vild.
Hvis du ikke vil give din sympati til dem, der gerne vil arbejde på at redde verden, hvem vil du så give den til.?
Skrevet af: Anonym bruger, 20. august 2025 kl. 18.59
Hegnsloven finder man lige her
www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/363
…. Klar og kontant og opbyggelig læsning for alle.
Skrevet af: Søren Duun, 20. august 2025 kl. 19.45
Hej Jakob.
Jeg tror at du læser reglerne her på Havenyt som en hvis herre læser biblen og så har du det med at filosofere og antyde ting som du nu finder det bedst og gerne vil skyde folk noget i skoene som ikke er rigtig og det ved du også godt.
Der står ingen steder på Havenyt at jeg skal hindre borgere i dette land om at forholde sig til loven når når de indkøber sprøjtemidler. Jeg vil bare ikke anbefale dem at bruge det. Men det har du så ikke forstået når jeg tidligere har skrevet herinde og det er godt nok sørgeligt.
Hvis jeg skulle , som jeg læser dine ofte filosofiske skriverier, ligge mig op i det lokale byggemarked og demonstrere overfor de mennesker, der tænker anderledes end os så er ikke noget jeg vil praktisere. At så nogle vegetar har valgt denne besynderlige handlemåder vidner jo om at filmen er knækket for dem. Der er jo ingen grund til også at gøre det samme, men bare råde og vejlede de få mennesker, der stadig viser lidt interesse for havenyt, så længe det er eksisterende. Alt for meget filosofi og skriverier om hvordan verden burde se ud har vi ikke brug for herinde. Hellere ikke at vi skyder folk noget i skoene som bestemt ikke er rigtig og i et forsøg på at opløfte os selv.
Prøv at holde dig realistisk til det, der skrives herinde. Husk i øvrigt at der også står at man skal holde sig neutral til andre menneskers holdning til havedyrkning. Det kniber hvis gevaldigt for dig , kære Jakob.
Vi som skriver på havenyt kan da ikke tillade os at blande os i hvad naboen går og foretager sig så længe han blot holder sig til lovgivningen. Men stod til dig kære Jakob så skulle vi alle gå rundt med mavesår og have det dårligt at ikke alle kan se lyset. Om du mener at have set lyset så fred være med dig, men lad endelig være med at skrive som om det var Jehovas vidner
Skrevet af: Søren Duun, 20. august 2025 kl. 20.30
Hej Jakob.
Det kan godt være at jeg før langede ud efter dig ved at skrive som jeg gøre, men jeg ved fra flere , der tidligere har været aktiv på havenyt at tonen, emnerne og måden nogle har valgt at agere på herinde har været skræmmende at de har valgt at trække sig med tiden . Jeg har næsten været med fra start, men aldrig oplevet det som jeg gøre nu.
Jeg synes at det er utroligt ærgerligt at skulle konfronteres med dette at flere ikke gider os mere og være vidne til at de få der er tilbage hellere ikke kan finde ud af det og er utrolig bedrevidende og utrolig dømmende over for andres holdninger og meninger.
Det har aldrig været et problem tidligere. Hvorfor det så skal være det nu fatter jeg så ikke.
At vi har haft mistet rigtig mange kompetente og rigtig dygtige mennesker, der ikke gider dette her er virkelig sørgelig. Vi har stort set ingen tilbage vi kan trække viden på mere .
Dermed ikke sagt at der også har været en ,det ikke kunne få sin vilje og valgte at smække med døren var så hendes eget valgt. Og fred være med det. Ok nogle er så døde og det kan vi så hellere ikke lige bebrejde dem for.
Men jeg ville gerne ønske mig at man fremover udviser en andet holdning til andre mennesker , hvis altså man selv har et ønske om at Havenyt stadig skal bestå lidt endnu.
At jeg så også tror at dine skriverier og lidt for ekstreme holdninger til visse emner herinde også skræmmer andre væk er jeg så ikke ene om at mene.
Så måske du skal lægge tonen om fremover . Bare et godt råd...
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 20.52
Søren Duun - svar 10
Nej, du går nok ikke i byggemarkedet med dine budskaber.
Du finder i stedet en af Damarks mest læste havesider, og du holder dig ikke tilbage.
Mener du ikke, at det forpligter.?
Hvor står der i reglerne, at man skal forholde sig neutral til andre menneskers holdning til havedyrkning.?
Når du åbenbart ikke kender reglerne endnu, så bør du nok være lidt forsigtig med at belære andre om dem.
Grænsen imellem at anbefale og ikke være imod sprøjtegifte er i mine øjne hårfin og af sproglig akademisk karakter.
Hvis du vil forstå, hvad jeg mener, så kan du jo prøve at besøge en me2-gruppe og begynde at fortælle om, at det ikke kan forage dig, at din chef klasker sine kvindelige sekretærer i numsen, hvis det bare ikke er ulovligt.
Hvorfor fortælle i et forum som dette, at du ikke har noget imod, at din nabo sprøjter, fordi det er lovligt.?
Hvad er din pointe, hvis det ikke er et forsøg på også at legitimere det her.?
Du har så meget god haveviden at dele.
Hvorfor skærer du dog ikke bare den lille del om kemikalier helt væk.?
Skrevet af: Søren Duun, 20. august 2025 kl. 21.42
Hej Jakob.
Mit pointe er bare at jeg ikke gider at gå op i hvad min naboer foretager sig når bare jeg kan passe mig selv.
Jeg synes at det er bedre at min familie og venner har det godt.
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 22.31
Ingeborg Hansen - svar 9
Tak for hegnslinket. Jeg afventer og ser, om Lene får noget ud af det.
Og når vi nu er kommet så godt i gang, så begynder jeg at spekulere på, om vi to også skulle prøve, om vi kunne få renset noget luft over hækken.
Jeg kan blot dårligt se og høre dig, fordi min side er så høj og bred. ;-)
Men måske skulle jeg alligevel ændre standpunkt og sige dig et par rene ord for pengene om din have, mest fordi jeg fornemmer en underliggende og emnerelevant misforståelse, som jeg gerne vil gøre lidt mere ud af at rette.
Jeg synes, at din have er meget smuk. I dens genre husker jeg ingen smukkere, og jeg har den dybeste respekt for den flid og interesse, som du har lagt i den. Og det samme for din mand, som bakker dig op.
Wow Ingeborg.! :-)
Men mobning af vilde haver bør i mine øjne være langt under dit niveau, og for mig ligner det hurtigt, at du har slået et for stort brød op.
Jeg kender godt problemet, og jeg kan gyse ved tanken om, hvor galt det kunne gå hos mig.
Jeg har så meget jord, at jeg er begyndt at lægge afstand til skel. Det kan ikke løse alt, men en del.
Måske en hæk indenfor hækken kan være løsningen for dig, så du får dit helt eget smukke værn imod det vilde.
Og udenfor kan du etablere en bræmme, hvor du nemt kan angribe alt, der måtte vove sig til at gro.? :-)
Og så overvejer jeg i øvrigt (selvom jeg dårligt har en dyt at skulle have sagt), om jeg bør pålægge dig samme bodsgang om kemikalier som Søren. Men hvis Lene ikke har noget imod det, så vil jeg gerne se tiden lidt mere an først. ;-)
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2025 kl. 22.33
Søren Duun - svar 13
OK, det kunne du jo bare have skrevet straks. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2025 kl. 8.26
Så er jeg vist den der er skredet fra HAVENYT
TAK
Skrevet af: Jakob B., 21. august 2025 kl. 9.34
Ingeborg Hansen - svar 16
Det ved jeg så ikke, hvorfor du skriver.
Og det passer mig rigtig dårligt, fordi jeg tror, at jeg måske har fået en idé til, hvordan jeg kan få dig til at tage udfordringen op og dyrke din græsplæne helt uden gødning. :-)
Nu skal du høre...
Min morfar var havemand med fingre så grønne, at når han markerede rækker i køkkenhaven med gamle vindueslister, så slog de rødder.
Nå ja, ok, men du forstår, hvad jeg mener.
Han havde to haver, som jeg legede i som dreng. Den ene var i byen, og den anden var ved et sommerhus.
Han passede begge græsplæner, og den i byen var altid perfekt.
Han var en lidt sippet urmager og sleb selv sin cylinderklipper.
En dag ved middagsbordet sagde min mormor, at hun havde talt med nabokonen, og hun ville gerne låne hans græsklipper, og det kunne der vel ikke være noget i vejen for.?
Så blev der meget stille ved bordet, og min morfar blev meget stram i betrækket, men sagde så, at hvis frøken nabo ville fjerne stenene fra sin græsplæne, så skulle han nok selv gå over og slå den for hende.
Det syntes jeg var meget sjovt om klippeværktøjet, og jeg forstår ham fuldt ud.
Men når jeg ser tilbage på min haveleg som dreng, så var jeg bare ikke nær så tilfreds med hans smukke græsplæne, som med den mere vilde ved sommerhuset, hvor der også kom muldvarpeskud og efterfølgende jordpletter, når de blev jævnet.
Den i byen var ikke bare uinteressant ensartet, den var ganske enkelt også alt for fin, så jeg følte mig ikke fri på samme måde. Han beskyldte mig aldrig for at ødelægge noget, og han var altid glad for, at jeg kunne lide at lege i hans have, så det var ikke en stemning, han skabte. Den var der bare af sig selv, som man naturligt vel opdraget bevæger sig lidt mere forsigtigt og stille i en kongelig porcelænsbutik end hos en almindelig købmand.
Jeg husker også min gang i andre haver, og hvordan jeg kunne imponeres af en flok drenge, der byggede havehytter og løb så meget frem og tilbage, at der blev dannet bare veksler på græsset. Der var virkelig plads til et frit drengeliv, og hjemme levede jeg det ud i højeste potens med min første knallert, der pløjede græsplænen fuldstændigt op.
Min påstand er, at du ved at ændre plænedriften til gødningsfri vil få gladere børn i haven. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2025 kl. 10.28
Jeg nu HELT SIKKERT SKREDET.
Ingeborg
Jacob B.: du har ikke fattet en dyt!
Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2025 kl. 10.28
Jeg nu HELT SIKKERT SKREDET.
Ingeborg
Jacob B.: du har ikke fattet en dyt!
Skrevet af: Jakob B., 21. august 2025 kl. 22.28
Ingeborg Hansen
Jeg vil gerne forstå, men det er vanskeligt uden forklaring, og jeg kan jo ikke på forhånd prale med, at jeg kan fatte noget, som for mig måske er ufatteligt.
Skrevet af: Lene Skelmose, 22. august 2025 kl. 8.33
Jeg synes ofte at en vild med vilje diskussion ender i et enten eller. Enten er alt stramt styret - det dyrkedes princip. Eller alt gror hvor det vil hvordan det vil - det groendes princip. Men sådan er det vel sjældent. Man kunne godt have en have med styrede bede og sort jord men plantet til med vilde planter, en grenstak nede i et afsides hjørne - og klippede hække rundt om grunden. Det behøver ikke være helt vildt for at gøre en forskel.
For mig handler det mest om at give liv. At der er værtsplanter og foderplanter til sommerfuglene mv. At bierne har steder til at yngle og nektar og pollen hele sæsonen. At frøerne og salamandrene har overvintringssteder og vand. At pindsvinet kan bo her hvis det vil. At der er føde og ynglemuligheder for fuglene. Sort jord er her ikke. Dækker alt til. Var kongelig i går og havde den årlige hække/havemand. Fik skåret en del buske helt ned og bad ham kun tage de tykke stammer med. Grenene skal jeg så ud og stampe rundt i når de tørrer så der bliver jorddække.
Jeg forsøger at holde haven "pæn" udadtil - vil også gerne reklamere for en have med liv uden den behøver være helt vild. Måske give inspiration til andre. Jeg vil vædde på at de færreste vil kunne se om et staudebed består at vilde planter eller forædlede. Det min nabo kalder ukrudt ( vilde planter) har hun selv i sin have. Et stort bed med krybende læbeløs - den vilde. Og mange blåklokker - også vilde. Hun aner det bare ikke. Jeg tror ikke hun er alene.
Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2025 kl. 9.09
Hej Lene.
For nu ikke at lyde alt for pessimistisk så tror jeg at den form for have ikke batter meget når vi snakker dyr og insektliv i haven. Dermed ikke sagt at der ikke kommer liv for det gøre der og det har mange opdaget , men hvis det for mig at se skal batte noget skal rigtig mange gøre det samme i nabolaget. Det er der bare ikke altid den store interesse for. Vi holder jo haverne forskellige.
Desuden er det også en større videnskab at finde ud af hvad og hvilken planter insekter skal bruge mest af for at kunne formere sig. Hvis vi i vores haver har mono kultur altså stort set de samme ukrudt planter er det begrænset hvor meget insktliv/, biodiversitet vi med tiden får i haverne. Derfor er det i virkeligheden bedre at plante forskellige stauder og buske, der kan give lidt nektar og senere bær til livet i haven. Selvom det så strider imod princippet om at lade haven gro naturligt er det i sidste ende den eneste vej vi kan hjælpe naturen lidt på vej og gavne mangfoldigheden.
Skrevet af: Lene Skelmose, 23. august 2025 kl. 8.33
Søren.
Jeg ser sådan på det at lidt er bedre end ingenting og jeg håber virkelig at det smitter. Der er en anden i nabolaget som er begyndt at så store brede blomsterstriber og nogle lader noget græs blive højt. Har fået flere kommentarer om at det er en flot have og nogle fortæller at de interesseret følger med i forandringerne - har offentlige stier på to sider af haven og den er ikke helt lukket. Andre tænker nok noget andet, men siger det ikke højt :).Haven gror ikke vildt. Det hele er styret og planlagt for at få stor nok variation - mindre have.
Jeg synes ikke man skal tolke "Vild med Vilje" sådan at alt skal gro vildt. Det er vores haver alt for små til og - som du skriver - det giver monokulturer. Jeg tolker det sådan at naturen inviteres ind i bidder.
Jeg får ingen blåhatjordbi fordi jeg har nogle blåhatte. Til gengæld blomstrer den på et tidspunkt hvor pragtbuksebien har brug for pollen og nektar. Så kan man på nært hold betragte han og hun biernes forskellige adfærd - og den er lidt sjov for pragtbuksebiens vedkommende - og så har den ovenikøbet bygget rede under stenene i vores indkørsel. Man bliver bare så glad!!! Det er vel også en del af Vild med Vilje ideen - at få øjnene op for naturen.
Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2025 kl. 13.23
Hej Lene.
Det lyder rigtig godt det du har gang i og der er hellere ingen tvivl om at det gavner . Om ikke voldsom meget så en smule.Det ville være rigtig godt hvis vi også kunne få dem med de store arealer med også og her tænker jeg på landmændene. Det kniber bare gevaldigt her hvor jeg bor som er i udkanten af Køge.
Jeg må tilstå at jeg har virkelig svært ved at skelne de forskellige insekter vi har i haven fra hinanden. Og det er selvom jeg i kælderen har hængende en stor plakat med Danmarks bier. Der er virkelig svært. Så synes jeg at det er noget nemmere med blomster, træer og buske.
Skrevet af: Jakob B., 23. august 2025 kl. 21.26
Jeg kan ikke glemme historien om nabokonen, der tilbød at klippe hovederne af mælkebøtterne for selv at undgå frø fra dem i egen have.
Med en brodersaks måske.. ;-)
Jeg er ikke sikker på, at hun ville give mig samme tilbud.
Men katten ville nok tage hendes parti.
www.havenyt.dk/forumbilleder/017626/panter-m-snefnug.jpg
Jeg kan blive overrasket i ny og næ, men generelt er vindbårne frø ikke noget, som jeg bekymrer mig om.
Hvis der er et godt bunddække, så overlever ukrudtsfrø sjældent, men bliver derimod til værdifuld kompost. :-)
Skrevet af: Søren Duun, 24. august 2025 kl. 0.14
Hej Jakob
Nogle gange går folk i desperation i gang med de mest mærkelige ting og får de særeste ideer. Hvis man leget med tanken om at fjerne alle hovederne på sine mælkebøtter ville man hurtigt få stress for i løbet af meget få dage vil de være istand til at kunne sætte nye hoveder igen. Selv bilder jeg mig ind at når jeg køre over dem med græsslåmaskinen har jeg "udryddet" dem for en tid. Og når de så begynder at blomstre igen , uden at græsset skal slås igen fryder jeg.lige over at der nu er mad til insekterne igen.
Så jeg er noget delt om hvad jeg skal.mene. Jeg har i år bidt mærke i at jeg ikke havde så mange blomstrende mælkebøtter i græsset som sidste år . Jeg har ikke gjort noget anderledes eller været i gang med mælkebøtte jernet på noget tidspunkt så hvad det skyldes ved jeg ikke. Jeg er dog at den overbevisning at har man først mælkebøtter i haven så forsvinder de ikke, holder blomstre pause, men fortsætter med at vokse og brede sig med tiden .
Hvis man tog jordprøver hos mig og andre med masser af mælkebøtter vil man kunne finde masser af frø.
Det får mig til at tænke på at jeg engang læste om en eller anden forsker fandt frem til at hver mælkebøtte kun satte ganske få spire
dygtige frø i verden . Antallet var forbavsende lille, men da der ofte er mange blomster til stede gav det i sidste ende mange nye planter. . Så dem slipper vi nok ikke lige af med. Måske at vi kan være heldig at der går virus i dem og slipper for dem i en periode...
Skrevet af: Jakob B., 24. august 2025 kl. 13.23
Hvis man i en statsskov med tilladelse rydder en større lysning på et højt sted, hvor der plantes en stor vindmølle og 1.000 frugtbuske og frugttræer, og man derefter med vilje lader det hele passe sig selv, kan det så ikke også betegnes som vild med vilje.?
Skrevet af: Søren Duun, 24. august 2025 kl. 22.31
Hej Jakob.
Det vil jeg ikke mene for det vil for mig at se blive en megen lille variation af planter og dermed nogle få forskellige insekter, der vil kunne trives her. Kunsten for mig at se ved at dyrke sin have vild med vilje er at forsøge at skabe mangfoldighed. Men det er utrolig svært og er ikke lige noget man gøre. Nogle har sågar udgivet bøger om emnet, men erfaringerne har de været mange år om at få.
Alle kan lade græsset og ukrudtet gro, men hvis der kun er få forskellige planter i ens have vil der også være kun være en lille variation at de forskellige insekter. .
Man skal også huske på at de mere sjældne insekt arter også stiller større krav til bestemte planter, som de kan hente deres nektar på. Ligesom deres muligheder for at bygge reder, overvintrer og i det hele taget kunne trives i ens have skal være til stede . Så en vild med vilje have kan ikke kun bestå af ukrudt planter, men også stendiger , brændestabler, områder med bart jord mv.
I en skov er der en stor variation af insekter, fugle og pattedyr da der er mange forskellige blomster, mosser svampe, buske og træer og derfor en stor variation af liv og hvor alle har en funktion. Ingen er overflødig .
At nogle af de sjældne insekter stiller krav til deres omgivelser læste jeg om for år tilbage. På Røsnæs lidt ude fra Kalundborg, har man fundet en meget sjælden sommerfugle art, der kun kunne lægge sine æg på bestemte planter og som man ikke havde set her i mange år . Det vidnet om at livet gør visse insekter er skrøbelige og at vi skal have mangfoldighed i vores valg af planter for at kunne styrke insekt og dyrelivet.
Samme sjældne sommerfugl ville meget sjældent være at finde i en byhave, da dens værtsplante skal være til stede. Måske er der også andre forhold, der gøre sig gældende for om den vil kunne trives i nærheden af os. Forhold vi endnu ikke kender til.
Skrevet af: Jakob B., 26. august 2025 kl. 13.21
Søren Duun - sv 28
Tja, man kan begynde at spekulere på, hvem der har retten til at definere, hvad "vild med vilje" faktisk betyder.
For mig betyder det i bund og grund, at man putter sine små fedtede kultivatorfingre i lommerne.
Når du tillader dig selv at slappe lidt af i lugekonkurrencen med naboen, fordi du alligevel har vundet, og du har brug for tid til at drømme om en vild virus, der kan dræbe mælkebøtter. Så er du omend kun i kortere tid i følge min definition 'vild med vilje'.
Man kan godt kompromisse og undtage en hel række områder og på den måde måske opnå en federe have. Men jeg mener, at det er forfejlet, hvis man tror, at man skal plante for at dyrke vild med vilje. Det kan det vilde netop selv gøre over tid.
Skrevet af: Søren Duun, 26. august 2025 kl. 21.11
Hej Jakob.
Jeg er lidt skuffet over at du ikke forstod min humor omkring virus i mælkebøtter, så jeg må tage mig i ak for ikke at der sker misforståelser hos dig fremover ...Også selv om jeg har opdaget at du har det med lige at fordreje emnerne, ofte i en negativ retning og det er der jo ingen grund til.
Men der findes vel næppe den haveejere i Danmark der før eller siden ikke har bandet at sine mælkebøtter, lang væk, da de jo er svære at bekæmpe og kommer trofast igen. Hvilket kan give stress hos den flittige haveejere.
Så selvom du dyrker haven vild med vilje er der ingen fordel at have speciel mange mælkebøtter i sin have. Godt nok kan man være heldig at få en del honning og humlebier i sin have. Hvis der bor en biavler rimelig tæt på ens have og at bierne ikke finder andre og bedre træk muligheder i deres område. Netop det er de mestrer i . Mange biavlere påstår at deres såkaldte blandings honning består af mange forskellige blomster, men har der blot været en rapsmark tæt på bistadet er der med meget stor sandsynlighed også raps honning i store mængder i biavlerens honning .
Som jeg tidligere har nævnt så giver mange ens blomster få forskellige insekter i haven pga den mono kultur , der er her.
Så skal du have mangfoldighed dvs flere insekter er du nød til også at give dem de krav de stiller og det er ikke altid kun blomsterne de skal have. Dette har jeg også tidligere nævnt i et andet opslag.
Du skal også huske at mange af de haveejere, der giver sig i kast med dyrkningen vild med vilje ikke bare får mange forskellige blomster ved at lade haven gro vildt.
Dels handler det om at der skal være frø af visse sjældne planter for af de kan opstå og dels skal forholdene for at planterne skal kunne spire og senere trives også være til stede. Her tænker jeg bl.a på jordbunden .
F.eks stille visse planter større krav til jordbunden end andre.
Jeg har et godt eksempel på dette fra mine forældres sommerhus på Røsnæs.
Nærmere bestemt Vollerup overdrev, hvor Skov og Naturstyrelsen havde opkøbt flere marker og tilplantet dem med forskellige træer og buske, der senere skulle give mangfoldighed. Og det skal jeg lige love dig at det gjorde.
Frrøer, rådyr for ikke tale om vilde orkideer væltede op at jorden, men ikke med det samme. Der gik ca 25 år før det skete og der umiddelbart undrede mig var at det var fra gammel landbrugs jord at disse sjældne orkideer opstod. Så frøene må have ligget i jorden i mange år og ventede på det rette betingelser.
Så man skal med andre ord vente meget længe på at det også sker i ens egen have.
Så hvis man kan acceptere at der er de mest almindelige insekter, der besøger ens have er det vel også hyggelig nok.
Skrevet af: Jakob B., 27. august 2025 kl. 17.10
Søren Duun - sv 30
Ja, jeg undrede mig lidt over, hvilken stemning du med onde ønsker imod mælkebøtter ville sprede i en tråd om vild med vilje.
Og jeg synes da også, at intentioner er vigtige. Men når man skal vurdere, om en have eller et bed overholder definitionen på "vild med vilje", så må det jo trods alt være selve dyrkningsområdet og ikke folks tanker, der skal måles på.
Min erfaring med mælkebøtter er, at de er nemme at holde væk på græsplænen, og man skal ikke frygte naboen. At tale om "mælkebøtte monokultur" er for mig at se helt forkert, fordi de ikke er alene, og deres antal uden indblanding svinger naturligt drastisk fra år til år.
Mariehøns bliver heller ikke en insekt-monokultur bare fordi det er mariehønseår i Rønbjerg et år. ;-)
Skrevet af: Søren Duun, 27. august 2025 kl. 19.18
Hej Jakob.
Jeg tror at vi snakker forbi hinanden. Så lad os stoppe diskussionen her.
Skrevet af: Jakob B., 27. august 2025 kl. 20.04
Lene Skelmose - sv 23
Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at "invitere naturen ind". Det lyder så poetisk, men mener du ikke slet og ret "sår og planter".?
Det er i følge min definition bestemt ikke nødvendigt, men du rammer "normalen" bedre:
www.vildmedvilje.dk/
Skrevet af: Jakob B., 27. august 2025 kl. 21.19
Men jeg har faktisk tænkt temmelig alvorligt over det i mit oplæg om mulige uheldige konsekvenser, hvis man bliver ringeagtet af mange, fordi haven er meget vild med vilje, fordi de tror, at det er ren og skær forsømmelighed eller dovenskab.
En løsning kunne måske være at sætte et skilt op, der fortæller, at det lange græs og kugletidslerne på gårdspladsen ikke må køres ned eller betrædes, fordi her er vi vilde med vilje.!? :-)
Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2025 kl. 9.24
Kære Jakob.
Der er mig bekendt ingen her på havenyt, ok måske lige Ingeborg var, der er imod vild med vilje dyrkning. Det må den enkelte haveejere jo selv bestemme hvordan de vil dyrke deres haver.
Men hvis der bl.a er regler om hvordan man i en grundejerforening skal passe sine haver bør man også tage hensyn til dette .
Men selvom grundejerforeningen finder en have vild og rodet og folk har opmagasineret alt muligt uduelig skrammel sker der dem som regel ikke noget. Selv med trusler om advokat og sagsanlæg opgiver man som regel kampen med ejeren. Sådan er det her hvor jeg bor .Det er derfor sjældent at det er nogle høje ukrudt planter, der genere en grundejerforening. Der skal som regel mere til.
At det så kan falde den flittige og lidt ældre haveejere for brystet at den form for havedyrkning er hellere ingen hemmelighed. Så det står for ens samvittighed hvordan man vil holde sin have . Men hvis fælles hækken også tager skade kan jeg godt forstå frustration hos genboen.....Vælger man at dyrke sin have på denne måde bør man også tage hensyn til naboen og det kan man sagtens.
Ok nu ved jeg ikke hvor og hvordan du bor Jakob.? Bor du ude på landet med lang fra naboerne er billede et andet. Her kan du som regel boltrer sig som det passer en
Det som jeg har skrevet en del om i tråden her er at man skal ikke forvente mirakler med det samme når man omlægger sin have til vild med vilje , at ting tager tid. Det er der mange eksempler på.
Jeg har bestemt ikke noget imod at nogle tænker i miljøet og gøre noget ved det. De skal bare ikke blive skuffet hvis det går for langsomt eller ikke vil møde forståelse. Men det gælder også andre emner i dette samfund.
Skrevet af: Jakob B., 28. august 2025 kl. 21.43
Søren Duun
Var du ikke stoppet.? ;-)
Hvis man i et forum som dette ikke må blive skuffet over manglende miljøforståelse og være utilfreds med, at det går for langsomt, hvor må man så.?
Jeg har ikke opfattet, at Ingeborg er imod vild med vilje.
Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2025 kl. 23.19
Hej Jakob.
Det er bestemt mit indtryk at Ingeborg fandt det med havedyrkning 'vild med vilje" ikke særlig spændende eller ligefrem imødekommende når hun i en kommentar længere tilbage skriver:
C@Lene Skelmose
Det kommer vist lidt an på om man foretrækker “vild med vilje “ have af dovenskab eller interesse ….. og ja, det er reguleret ved lov hvordan man bør/skal klippe sin hæk.
Hvis naboen lader sin side blive 3 m høj og 2 m bred og fyldt med andre ting som brombær, benved, bøg og ahorn, for ikke at tale om snerler og skvalderkål, kalder jeg det ikke for vild med vilje ….. det er dovenskab og mod MIN vilje.
Beklager, men jeg kan ikke lige forestille alle Danmarks villakvarter som vilde med vilje.
Ingeborg
Så jo, som jeg læser det var hun ikke ligefrem fortaler for den moderne havedyrkning. Men som tidligere nævnt kan man næsten gøre hvad man vil i sin have og det vigtigste er vel at komme godt ud af det med naboerne. Kan man ikke det kan det jo være en pestilens at bo der for alle . At der så findes mennesker, der er nogle "kroniske brokkehoveder" og ser det som en sport eller ligefrem en fornøjelse at blande sig i sin nabos gøren og laden . Sådan en psykopat har jeg tidligere boet ved siden af i 23 år. Der hvor jeg boet før.
Bor man derimod lang ude på landet kan man jo gøre hvad man vil og det indtryk har jeg om dig. . Derfor behøver du hellere ikke frygte at holde din have vild med vilje....
Skrevet af: Jakob B., 29. august 2025 kl. 7.48
Jeg ved det ikke, men for mig kan det se ud til, at det Ingeborg ikke bryder sig om, kalder hun netop ikke for vild med vilje.
Det er ikke i sig selv mobning af nogen, at man ikke bryder sig om snerleinvasion i sin have.
Galt går det dog nemt, hvis man begynder at konkludere en masse om haveejerens personlighed og karakter, fordi man har set en snerle i hans have.
Men det var egentlig ikke så meget, hverken lidt nabo- eller forumfnidder, jeg havde i tankerne med emnet.
Det var mere alvorlige generelle ting, som hvis myndighederne f.eks. overvejer at tvangsfjerne et barn, eller der skal diskuteres plejehjem, eller der skal søges job osv..
Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2025 kl. 14.37
Hej Jakob.
Der vil altid være mennesker med forskellige meninger og det kan vi ikke lave om på. Det er der også på Havenyt.
Kunsten er bare at skrive sin mening på en sober måde og uden at blive uvenner ....Nu har jeg været med i mange år og ved at Ingeborg langtfra er den eneste, som er stoppet med at skrive fordi hun havde sin mening og erfaring, men savnede en fornuftig dialog. Men der har også tidligere været nogle, der efter min mening var temmelig uforskammet og konstant irettesatte andre skribenter herinde og det bryder jeg mig bestemt ikke om. Men nok om det.
Jeg forstår ikke rigtig dine sidste linjer dem må du nok lige uddybe for mig.
Skrevet af: Jakob B., 29. august 2025 kl. 17.23
Søren Duun
Du beder selv om at blive irettesat, synes jeg.
Nej, det er faktisk ikke alle meninger i en sober tone, der er gangbare i dette forum. Heller ikke blandt venner.
Det var netop, hvad jeg forsøgte at få dig til at indse tidligere i tråden.
Der er f.eks. nogle regler om miljø og kemikalier, som begrænser ytringsfriheden og fastlægger en fælles konsensus, som vi alle trygt burde kunne regne med.
Skrevet af: Jakob B., 29. august 2025 kl. 20.07
Med hensyn til det andet, så vil jeg hellere læse andres tanker om det.
Det burde nok være muligt at undersøge, om folk med vilde haver er mere udsatte.
Men efter at have set på nært hold, hvordan ældreplejen fungerer, så kan jeg kun varmt anbefale alle ældre uanset havekultur, at de holder sig sunde og raske og passer godt på sig selv. De rige politikere, vi ser klage over maden, de har i mine øjne intet begreb om, hvad der for alvor er galt.
Men skal man måle forfald, så er der mange målepunkter i en meget fin og arbejdskrævende have, så deres ejere kan måske i visse situationer være endnu mere udsatte.
Sådanne læsere har vi vist ikke, men måske ville det være god rettidig omhu, hvis de i forvejen planlægger, at de en dag slipper alle tøjler og lader det hele vokse vildt i en periode. Kan havens design også stå for den prøve, eller bliver haven lyn hurtigt til hele byens skamplet, der medvirker til, at alle kan se, at nu skal ejeren da i hvert fald på plejehjem.?
Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2025 kl. 20.11
Hej Jakob.
Det havde jeg ikke lige fanget, men det er lidt af en kunst at kunne gebærde sig i blandt mennesker man ikke kender og som tidligere nævnt er der jo forskellige meninger som der folk, der gerne vil være med i en diskussion.
Omkring det med at skrive om kemikalier, så kan jeg ikke huske at jeg på noget tidspunkt har anbefalet brugen af dem. Tværtimod.
Det er jo ikke sådan at vi ikke må nævne ordret gift herinde. Det som vi skal er at finde på alternative løsninger, der er miljøvenlige og bæredygtige i det omfang vi overhovedet kan.
Vi havde for nogle år siden en bondemand fra Kalundborg, der anbefalede brugen af giftstoffer og da han med tiden blev mere og mere upopulær skrev han sig senere som ind somTilde og blev ved med at bryde reglerne. Så man kan desværre bryde reglerne i temmelig lang tid uden at der skete noget.
Nu hvor vii ikke er flere og det er et spørgsmål om hvor længe at havenyt eksisterer er det mere en opgave at få folk til at skrive herind istedet for at bruge tiden til at pege fingre af hinanden. Der er herinde .
Skrevet af: Lene Skelmose, 30. august 2025 kl. 16.05
Jeg ser ikke mig selv som vild med viljehavemenneske. Det er vores have simpelthen for lille til. Jeg forsøger at skabe en have med liv. Med livsmuligheder for fugle, pindsvin, frøer, salamandre, insekter, mus og mosegrise ( selvom de ikke har mange chancer med tre katte på matriklen). Rotterne må godt blive væk men når de kommer overlever de ikke længe. Jeg håber det kan inspirere andre til at plante noget andet end planter, der helst skal komme fra Japan og andre eksotiske steder - og selvfølgelig have fine forædlingsnavne.
Har engang ejet 17 tdr land og et stykke å. Noget blev afgræsset af hestene, en del lå brak. Et stykke eng voksede til i lysesiv, noget i tidsler, noget havde det smukkeste blomsterflor og noget voksede til i birk. Engbrandbæger begyndte at brede sig. Det ville tage mange år før arealet ville finde en balance og en del ville gå i skov. For mig er rigtig vild med vilje at man lader naturen gå sin gang over tid. Jeg kan ikke se det er muligt på vores forholdsvis små jordlodder.
Skrevet af: Søren Duun, 30. august 2025 kl. 20.42
Hej Lene
Du har hel ret og det er også noget af det som jeg tidligere har været inde på ide tidligere tråde. Det er klar at hvis man som mig har ca 800 kvm ren have , huset fylder ca 145 kvm, at så er det begrænset hvad man har mulighed for at fremdrive af vildt i sin have, når vi snakker blomster og insekter , på en naturlig måde.
Her i haven er der både legeredskaber til barnebarnet, køkkenhave og drivhus , samt et lille hønsehold, som vi alle har stor glæde af. Jeg vil tro at drivhuset, hønsehold og køkkenhaven udgøre ca 50 kvm af havens samlet areal. Desuden er der også en stor græsplæne.
Jo større arealer man har til rådighed jo større chancer har man også med at få et vildere område. Ved at lade tingene gro med tiden .
Men er man også underlagt visse ordensregler i sin grundejerforening og hellere ikke vil skille sig alt for meget ud fra sine naboer kan det at dyrke haven ofte være en kunst .især hvis alles meninger skal tilgodeses.
Her vil jeg ikke tro at man bare kan lade haven gro vildt uden at komme til at høre for det. Ok nogle har valgt denne form for havedyrkning eller også er de bare ligeglade med hvordan deres have ser ud og det må de så selvom.
Selv er jeg ligeglad, hvis bare de ikke blander sig i hvad jeg gøre eller hvordan min have ser ud. Jeg har dog hellere ikke mødt kritik endnu og jeg er også selv ganske tilfreds med den.
Skrevet af: Jakob B., 31. august 2025 kl. 8.32
Mangler vi en bybevægelse, som invaderer landzoner for at få mere jord.?
Skrevet af: Søren Duun, 31. august 2025 kl. 8.52
Hej Jakob.
Det tror jeg ikke at du skal regne med er tilfældet. Jeg synes at have rigeligt at se til selv om min have høre til de mindre parcel hus haver i Danmark. Nu ved jeg ikke med dig om du bor ude på landet og har valgt at lade tingene gro, men også her er en del arbejde at gøre. Det er i ihvertfald meget dumt bare lade hus og have forfalde med tiden. I sær hvis man skal af med det på et tidspunkt og skal se efter en ny og ældrevenlig bolig. Her hvor jeg bor er der ikke mange af den slags og så koster det snart det samme som huset vi bor i nu.
Efterhånden som man kommer på i årene skal man også tænke på om den have man kan tåle af blive misvedligeholdt med tiden eller
om man skal ud og lede efter lidt arbejdskraft eller måske flytte.
Selv håber jeg at jeg kan bo her i mange år endnu, men det må tiden vise.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.