Skrevet af: Bente Røsling, 27. september 2025 kl. 20.10
Jeg skal genetablere en sti langs husmuren. Der er nu fortovsfliser på, men de ligger meget ujævnt. Har nogen et forslag til en egnet belægning? Det er et krav, at den kan udføres uden brug af pladevibrator, da jeg ikke mener, det er godt for muren.
Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2025 kl. 9.16
Hej Bente.
Det er ikke altid nødvendigt at vibrere der hvor du vil ligge en sti til at gå på og især ikke hvis du har haft vibrerer det før. Det er jo begrænset hvad der kommer af vægt på belægningen.
Det vigtigste er at der ikke er rødder fra store træer og buske, der kan ødelægge din belægning med tiden.
Jeg ville foreslår dig at genbruge dine gamle sten og så spare penge på nogle nye. Fortovsfliser er udemærket til det du skal bruge det til.
Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2025 kl. 9.17
Hej Bente.
Det er ikke altid nødvendigt at vibrere der hvor du vil ligge en sti til at gå på og især ikke hvis du har haft vibrerer det før. Det er jo begrænset hvad der kommer af vægt på belægningen.
Det vigtigste er at der ikke er rødder fra store træer og buske, der kan ødelægge din belægning med tiden.
Jeg ville foreslår dig at genbruge dine gamle sten og så spare penge på nogle nye. Fortovsfliser er udemærket til det du skal bruge det til.
Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2025 kl. 13.28
Ps
Hvis du har eller kan låne en stamper er det selvfølgelig ingen skade til at du lige giver din stabilgrus en omgang. Især hvis du har haft gravet i det i forbindelse med at du skulle tage fliserne op . Sidst jeg lavede en bund af fliser til mit barnebarns sandkasse brugte jeg kun en stamper og resultatet blev udmærket. Men her er det selvfølgelig og meget begrænset hvad der kommer på af vægt.
Skrevet af: Bente Røsling, 29. september 2025 kl. 8.26
Det lyder som en god ide med en stamper. Gad vide om man kan finde en brolægger, der vil lægge fliser på en sti uden vibreret stabilgrus.
Skrevet af: Søren Duun, 29. september 2025 kl. 9.35
Hej Bente.
Om du kan finde en brolægger eller anlægsgartner, der vil lægge fliserne uden at der er vibrerer er nok tvivlsomt.
De fleste vil jo gerne lave deres arbejde ordentligt og helt ikke skal høre for det bagefter hvis det blev noget makværk
At der så også findes platugler imellem er en anden snak.
Men jeg troede at du selv ville lægge dem.Jeg tror hellere ikke at der sker så meget med dit huss fundament da der skal rigtig meget til at påvirke det. Tænk bare på de store maskiner, som køre rundt i ens indkørsel når man skal have lavet en indkørsel.
Her bliver i øvrigt også vibreret.
Hvis du er medlem i en lokal gruppe på facebook, hvor nogle også tilbyder havearbejde kan du være heldig at finde en som kan hjælpe dig og måske for billige penge.
Skrevet af: Bente Røsling, 29. september 2025 kl. 20.24
Faktisk går det jo også jævnligt galt, når der kører store maskiner tæt på huset. Ligesom huse tæt på veje med tung trafik kan slå revner.
Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2025 kl. 9.12
Hej Bente.
Jeg vil ikke hel give dig ret for når man vibrerer stabilgrus er det begrænset hvor stor et tryk man giver det. Jeg ved af erfaring at man ikke trykker og komprimere stabilgruset mere en ca 20 cm nede med en almindelig pladevibrator. Ok nogle af de større vibrator trykker en smule mere, men ikke så de kan skade dit hus fundament. Hvis de gjorte , så ville man hellere ikke gøre brug af dem . Tænk på hvilken sag en anlægsgartner ville få på halsen, hvis dette var tilfældet. Så tjener han i hvertfald ingen penge den dag.
Du behøver jo hellere ikke bruge så meget energi på at få vibreret dit grus, da du jo kun har begrænset belastning på det. Jeg ville derfor ikke bekymre mig omkring dette. Det er næsten vigtigere at dine fliser ligger stabil og ikke skævt for ellers falder folk bare over dem. Og så er der nogle der bliver sure.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.