Forum

Kaffegrums og snegle i kompostbeholder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 31. oktober 2025 kl. 12.36

Kan man putte for meget kaffegrums i sin lukket kompostbeholder?

Tidligere har jeg også brugt det ved roserne, men så var der en artikel om, at det skulle man ikke gøre, så jeg har jo fået lidt mere kaffegrums.

Og jeg har rigtig mange snegle (mest plettet voldsnegl) og andre i min have, og nogle gange får de jo forvildet sig op i den lukket kompostbeholder. Skal jeg sørge for at fjerne dem, eller er det lidt lige meget. Der er også masser af kompostorme, så det er jo fint.

Mvh
Jytte Franck, Odense

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. oktober 2025 kl. 18.55

Hej Jytte.
Her i huset slæber jeg spandevis af kaffefilter med kaffegrums ud i mine kompost holder og ved ikke om man kan overdrive med det. Det er jeg ikke støt på skulle være et problem. Jeg ved at kaffegrums indeholder nogle gode næringsstoffer som hvor planter kan bruge. Det er der synd ikke at gøre brug af det. Hvis man også kan bruge det at holde skadevolder væk, f.eks snegle "slår man 2 fluer med et smæk" så det er bestemt ingen dum ide.

Mht til dine snegle i komposten så er de jo også med til at nedbryde den organisatoriske affald. Problemet er så bare at hvis det er snegle, der om foråret optræder som skadedyr bør man nok ikke fodre dem.Men voldsnegle skulle være en fin spise på lige fod med vinbjergsnegle.

At du også har mange kompoorme er rigtig godt. Det tyder på at der er balance og gode vilkår for dine kompost orme, hvilket kan skyldes det høje indhold af netop kaffegrums.
Jeg selv har også mange kompost og tror selv af det skyldes både hønsemøg og kaffegrums. Kompost orme arten siges at leve i kloakken.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 31. oktober 2025 kl. 19.19

Nå, det lyder godt. Jeg fortsætter med kaffedrikningen og hælden grumset på komposten.

Men nok ikke med at spise voldsneglene. Jeg har ellers haft til adskillige måltider i år. Og et par vinbjergsnegle, men dem nænner jeg da ikke at spise.

Tak for svaret.

Hilsen Jytte

Nyt svar til emnet »Kaffegrums og snegle i kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kaffegrums og snegle i kompostbeholder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider