Skrevet af: Jytte Franck, 31. oktober 2025 kl. 12.36
Kan man putte for meget kaffegrums i sin lukket kompostbeholder?
Tidligere har jeg også brugt det ved roserne, men så var der en artikel om, at det skulle man ikke gøre, så jeg har jo fået lidt mere kaffegrums.
Og jeg har rigtig mange snegle (mest plettet voldsnegl) og andre i min have, og nogle gange får de jo forvildet sig op i den lukket kompostbeholder. Skal jeg sørge for at fjerne dem, eller er det lidt lige meget. Der er også masser af kompostorme, så det er jo fint.
Mvh
Jytte Franck, Odense

Skrevet af: Søren Duun, 31. oktober 2025 kl. 18.55
Hej Jytte.
Her i huset slæber jeg spandevis af kaffefilter med kaffegrums ud i mine kompost holder og ved ikke om man kan overdrive med det. Det er jeg ikke støt på skulle være et problem. Jeg ved at kaffegrums indeholder nogle gode næringsstoffer som hvor planter kan bruge. Det er der synd ikke at gøre brug af det. Hvis man også kan bruge det at holde skadevolder væk, f.eks snegle "slår man 2 fluer med et smæk" så det er bestemt ingen dum ide.
Mht til dine snegle i komposten så er de jo også med til at nedbryde den organisatoriske affald. Problemet er så bare at hvis det er snegle, der om foråret optræder som skadedyr bør man nok ikke fodre dem.Men voldsnegle skulle være en fin spise på lige fod med vinbjergsnegle.
At du også har mange kompoorme er rigtig godt. Det tyder på at der er balance og gode vilkår for dine kompost orme, hvilket kan skyldes det høje indhold af netop kaffegrums.
Jeg selv har også mange kompost og tror selv af det skyldes både hønsemøg og kaffegrums. Kompost orme arten siges at leve i kloakken.
Skrevet af: Jytte Franck, 31. oktober 2025 kl. 19.19
Nå, det lyder godt. Jeg fortsætter med kaffedrikningen og hælden grumset på komposten.
Men nok ikke med at spise voldsneglene. Jeg har ellers haft til adskillige måltider i år. Og et par vinbjergsnegle, men dem nænner jeg da ikke at spise.
Tak for svaret.
Hilsen Jytte

Skrevet af: Søren Duun, 7. november 2025 kl. 8.54
Hej Jytte.
Jeg har lige fuldt op på dit spørgsmål angående kaffegrums i komposten. Men for ikke at sidde og læse en masse hjemmesider igennem og måske hellere ikke finde et entydigt svar til dig har jeg derfor benyttet mig af den moderne teknologi vi er i besiddelse af.
Som det fremgår her er det ikke ligegyldig hvor meget kaffegrums man putter i sine kompostbeholder. Årsagen er at kaffegrums indeholder en stor del syre ,der kan have indflydelse på omsætningen. Derfor vil jeg foreslå dig også at tilsætte lidt kalk i din kompost, da dette vil kompensere for syren.
Ok jeg ved godt at jeg tidligere skrev at jeg selv kom en masse kaffegrums i mine beholdere (jeg har 3 stks Humus beholdere) og hvor jeg skiftevis putter mine spande med kaffegrums heri.
Men som tidligere nævnt lod jeg den moderne teknologi tage over og fik dette svar. :
Ja, for meget kaffegrums kan give problemer med komposten, primært på grund af den høje syreindhold, da det kan forstyrre balancen og hæmme nedbrydningen, hvis det udgør mere end ca. 25% af komposten. For meget kaffegrums kan også pakke sig sammen og skabe en kompakt, syreholdig masse, der kan skade planterne, når komposten bruges.
Problemer med for meget kaffegrums
For høj syre: Kaffegrums er surt, og en for stor mængde kan gøre komposten for syreholdig, hvilket er ugunstigt for mange planter, der trives bedst i neutral jord.
Kompakt masse: Kaffegrums kan klumpe sammen og pakke sig til en tæt, våd masse, som kan forhindre luftcirkulation og nedbrydning i kompostbunken.
Forsinket nedbrydning: Den høje syre og de kompakte klumper kan forsinke nedbrydningsprocessen i komposten.
Sådan undgår du problemer
Bland det med andet materiale: Tilføj kaffegrums sammen med andre organiske materialer som blade, grøntsagsrester og træspåner for at opnå den bedste balance.
Hold dig til ca. 25%: Undgå at lade andelen af kaffegrums udgøre mere end 25% af den samlede kompostmasse.
Sørg for god luftcirkulation: Vend kompostbunken jævnligt for at sikre god luftcirkulation, så kaffegrumsen ikke klumper sammen.
Skrevet af: Jytte Franck, 7. november 2025 kl. 9.40
Tak for svaret.
Ja, moderne teknologi kan meget.
Jeg drikker vist ikke så meget kaffe, at jeg kommer over de 25%, men det er godt at have for øje.
Og også det med at vende kompostbunken. Jeg var nemlig til et foredrag en gang, hvor han sagde, at man skulle lade den være i ro. Men jeg synes, det giver så god mening, at kaffegrums og f.eks. også græsafklip kan komme til at give et kompakt lag, så der er det da oplagt, at man skal vende den engang i mellem.
Hilsen Jytte

Skrevet af: Søren Duun, 7. november 2025 kl. 11.39
Hej Jytte.
Jeg vender aldrig mit kompost, men det er bare fordi at jeg er doven. Men eller børe man gøre det da det fremmer omsætningen. Jeg ved godt at der har været skrevet rigtig meget om hvordan man burde passe sin kompost, men hos mig er det gået godt alligevel. Før i tiden vente jeg den ca 1-2 gange om året, men det gider jeg ikke mere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.