Skrevet af: Kim Petersen, 8. december 2025 kl. 2.04
For en 15-20 år siden plantede jeg ca. 30 æblekerner fra Filippa æble og et sommeræble (Drejæble).
Efter udtynding og nogle hjorteangreb er der nu ca. 11 æbletræer tilbage ned nye æblesorter. Af dem er der ca. 8 æbletræer, som er blevet til udmærkede spiseæbler. Og 3-4 af æblerne er af topkvalitet. Og især 2 af æblerne er så gode, at de er helt på linie med de allerbedste spiseæbler. De 2 har jeg kaldt for "Guldæble fra Måre" og "Netæble"
"Guldæble fra Måre" - fordi det er det bedste af de æbletræer, som jeg plantede.
"Netæble" - fordi skalden har en netformet struktur.
Konklusionen må være, at det hverken er svært eller sjældent, at få gode spiseæbler (eller madæbler) fra plantede æblekerner.
- Så kom bare igang !
Jeg kunne godt tænke mig, at i hvertfald "Guldæble fra Måre" og "Netæble" blev sikret bevarelse for fremtiden. Når jeg en gang flytter herfra, er det jo en mulighed, at den nye ejer blot vil fælde æbletræerne.
Derfor vil jeg godt forære nogle podekviste af træerne væk. (i begrænset antal, da der kun er få egnede podekviste på træerne på nuværende tidspunkt).
Podekviste tages engang til februar, og kan hentes eller sendes (mod betaling af fragten (ca. 40 - 50 kr.)).
Er du interesseret så send en mail, så kontakter jeg de heldige, når podekviste er klar.
Skrevet af: Kim Petersen, 8. december 2025 kl. 2.12
Guldæble fra Måre.
Et sundt æbletræ, planter fra kerne af Filippa.
Et stort æble (10-13 cm.), syrlig/sødt og meget velsmagende, med en snært af Filippa-agtig smag. Det modner i midt til sidst oktober. I modsætning til Filippa, falder æblerne i af træet i blæsevejr.

Skrevet af: Kim Petersen, 8. december 2025 kl. 2.17
Netæble.
Et sundt æbletræ plantet fra æblekerne af Filippa.
Et middelstort æble (8-12 cm.)
Meget sødt og meget velsmagende, med en pære-agtig smag og en snært af Filippa smag.
Det modner midt til sidst i oktober.

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 7.11
Hej Kim.
Det lyder godt nok spændende med dine fremdrivning af nye æblesorter. Og at resultatet så også er at de er til at spise, gøre det kun bedre.
Det næste du så må igang er er at få dem testet for deres modstand mod de forskellige sygdomme , der har det med at ramme æbler.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.