Forum

Er vi stadigvæk økologer?.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 9.20

🥕 Er vi i virkeligheden økologer? Lad os snakke om principper vs. regler!

I snart 25 år har jeg været aktiv ipå havenyt og især unge spørger mig ofte: Hvad skal der til for at være 'rigtig' økologisk? Det har desværre udviklet sig til en videnskab med et massivt fokus på regler, mærkninger og indkøb, frem for det sunde bondevid, økologien oprindeligt byggede på.
Jeg vil gerne starte en sober debat her:

🧐 Er det blevet for svært at være økolog?

Skal min gødning, min jord og alle mine frø have det røde Ø-mærke, før jeg kan kalde mig økologisk?
Hvorfor kan jeg ikke længere kalde mig økologisk, når jeg udnytter de (ofte gratis) ressourcer, jeg har lige ved hånden – også selvom de er af konventionel oprindelse?
Eksempel: Gødning. Her hvor jeg bor, er der rigeligt med hønse- og hestegødning, som leverandørerne ofte betaler for at få fragtet væk. Hvis jeg bruger det, gør jeg miljøet, min pengepung og dem, der skal af med det, en kæmpe tjeneste. Men så kan jeg ikke kalde min dyrkning 100% økologisk, fordi gødningen er konventionel! Er det logisk?
Jeg er overbevist om, at Troels V. Østergaard, da han skrev sine bøger om økologiske principper, ikke havde til hensigt at gøre det så vanskeligt. Han mente sikkert, at enhver fornuftig dyrker skulle bruge de lettilgængelige midler til gavn for jordens sundhed og miljøet.
🤯 Økologi som religion –

Historien om Karsefrøene
Vi er kommet ud på et sidespor. Hvis økologi udvikler sig til en ny "religion" med fanatiske regler, mister vi interessen fra mange, der ellers gerne vil være med. Er det i virkeligheden vigtig at nogle vælger at drage land og rige rundt for at fortælle at de har set "lyset" i forbindelse med deres økologiske havedyrkning ?.

Jeg hørte for mange år siden historien om deltidslandmanden, der havde en perfekt Ø-godkendt fåreavl. Kontrollanten kunne ikke sætte en finger på noget – indtil han kom ind i køkkenet. Der stod en bakke karse i vindueskarmen, og fordi karsefrøene ikke var økologiske, fik landmanden en bøde på 500 kr.
Er det ikke at gå i alt for små sko? Hvad gavner en sådan smålighed det store billede?

🌎 Økologi i haven vs. Økologi i livet
Man kan spørge sig selv: Hvornår er jeg virkelig økologisk?
Hvis jeg følger de gældende regler for haven og køber økologisk gødning, frø osv. – skal jeg så også:
Investere i en elbil eller kun tage cyklen?
Aldrig flyve sydpå igen for ikke at belaste miljøet?
Kun købe tøj med ØKO-mærker eller genbruge alt, hvad jeg kan?
Jeg er selv medlem af en genbrugsgruppe og ser, hvor mange gode ting folk kasserer. Genbrug gavner min økonomi, men er det ikke også den mest miljøvenlige handling? Det redder ikke verden, men det er god sund fornuft!
Min pointe er: Har vi mistet fokus på principperne (at dyrke jorden sundt, lokalt og med omtanke) til fordel for en striks og omkostningstung regelsamling?
Hvad tænker du? Hvad er ægte økologi for dig i 2025?
Skriv din holdning i kommentarfeltet! 👇
#Økologi #Haveglæde #Bæredygtighed #Debat #SundFornuft

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i dag kl. 11.11

Søren Duun

Det er fair at beklage sig, hvis det føles for dyrt at gøre det rigtige, men det er ikke fanatisme at følge reglerne.
Hvordan du kompromisser i din egen have og overforbruger gødning er stort set op til dig selv, men undlad venligst at forsøge på at få forum til at blåstemple unoder.
Hvis du har tid og lyst til at flyve sydpå, tyder det så ikke nærmere på, at det går alt for nemt med din økologiske have.? ;-)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 11.39

Hej Jakob

Mit debat er også lagt ud på Facebook og her er der mange forskellige meninger. At vi også herinde oplever unge mennesker, der , efter min mening, har fået et tiltider forkvaklede forhold til økologi er vel ingen hemmelighed. Derfor vælger jeg at "sætte aben op på bordet" nu.

Hvem taler om at jeg forbruger store mængder gødning i min have?. Det gøre da kun du, ovenikøbet uden at vide noget som helst om mig og mit forbrug. Alså ren og skær lomme filosofisk tankegang fra din side af. Det kan vi så ikke lige bruge til noget som helst.

Jeg er af den opfattelse at Økologi bør handle om sund fornuft og logik og ikke strikse hysterisk regler, At man har fået kørt økologi reglerne op at stort set ingen kan følge dem længere er godt nok sørgeligt. Især hvis vores intention er at få flere med på vognen. Men har vi bare valgt at have vores hoved op i enden hele tiden og ikke vil ænse hvad der sker lige foran os står vi med et problem fremover . Hvorfor er det fornuft i kun at købe Ø mærket gødning og frø og få det sendt fra Jylland og frem til Sjælland. Er dette bare et mode fænomen eller er vi så naive og tror at det gavner rigtig meget, eller er det bare vore samvittighed, som spiller ind her ?.

Jeg lægger selvfølgelig op til hvad i kan tillade os at gøre og selvfølgelig lidt i provokation. Kan vi tillade os at rejse syd på hvis vi samtidig er så øm overfor vores miljø. Skal vi til at investere i en Tesla så vi har god samvittighed...og ikke mindst bør vi i virkeligheden ikke have alle med før det i sidste ende batter nogen. At vi så med den præsident som USA har nu Ikke kommer nogen vegne med vores intensioner er godt nok kedeligt.

At økologi er den rige mands dyrkning da det jo er forbundet med mere arbejde og en mindre høstudbytte. Så hvordan folk dyrker deres haver kan vi ikke gøre meget ved, kun rådføre dem.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i dag kl. 13.20

Søren Duun

Ja, det er måske lidt for hårdt generelt at betegne det som overforbrug af gødning, hvis man skal købe det, men det er jeg faktisk tæt på at mene.
Det ville det være for mig, selvom jeg ikke har husdyr.
Det er dog først, når vi kommer til lemfældig omgang med produktvalg og dosering, at det bliver særdeles problematisk, og det vil jeg gerne forebygge.
Jeg mener hverken, at det er hysteri eller religion, hvis økologisk landbrug ikke vil have billig overskudsafføring fra kemisk landbrugs dyr på deres marker. Det mener jeg i kraft af reglerne nærmere må være en del af et fælles værdigrundlag som vi bør kunne tage for givet i dette forum. Jeg vil langt hellere forarges over det kemiske landbrugs overproduktion af gødning, som er årsag til utallige uønskede skader på miljø og sundhed.

Nyt svar til emnet »Er vi stadigvæk økologer?.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er vi stadigvæk økologer?.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider