Skrevet af: Jakob B., 11. december 2025 kl. 21.37
Hvis man som haveejer gerne vil preppe med henblik på at kunne overleve de værst tænkelige scenarier på en økologisk bæredygtig måde, hvad bør man så gøre.?

Skrevet af: Søren Duun, 12. december 2025 kl. 8.20
Hej Jakob.
Det tror jeg ikke at du kan. Du kan ikke få alt dåsemad økologisk, din nødradio er sikkert fremstillet et sted i Østen og under kummerlige forhold.
Dine drikkedunke skal dog være fødevarer godkendte, men det bliver de næppe mere økologisk af.
Et af de største problemer er at få opbevaret maden i længere tid .Ok hvis der bare er tale om ca 3 dage bliver det vel næppe svært ikke at kunne overleve, så med mindre at man indtager øl og ryger cigaretter og så løber tør undervejs, ja så overlever man med garanti ikke de 3 dage.
Alt efter hvornår at vi skal prepping så bør vi i et land som Danmark kunne klare 3 dage, uden problemer. Vi har med andre ord rigeligt med mand i butikkerne og på lagere. At det så ikke lige bliver med udgangspunkt at skulle være både økologisk og bæredygtigt,må vi så tage med . Det vigtigste i denne sammenhæng er ikke om vi lige får indtaget noget økologisk mad, men at vi overlever. Men det er nu hellere ikke sikkert at det bliver så slemt, hvis det overhovedet bliver aktuelt...
Skrevet af: Jakob B., 12. december 2025 kl. 23.14
Man må nok indse, at hvis det værst tænkelige sker, så overlever man ikke.
Men det vigtigste er måske at huske, at ukrudt ikke forgår så let.
Og så ellers tænke selv fra bunden.
Nogle af de råd, der gives, passer langt fra til alle.
Og for andre kan det stikke helt af.
Til en begyndelse kan der vel ikke ske så meget ved at have noget konserves på lager, men det kan være træls at hænge på sådan et lager, som skal spises og holdes ved lige.
For mit vedkommende bliver det også helt komisk til grin, hvis jeg køber konserves, fordi strømmen kan forsvinde i tre dage, og jeg i den forbindelse ikke vil sulte.
Hvis strømmen forsvinder, så tør mine frysere op, og så bliver mit gaskomfur pludseligt mit vigtigste eje, fordi en masse mad skal tilberedes, og jeg må æde mig en pukkel til blandt andet i økologisk frugtgrød, før det bliver fordærvet.
Men det kan blive betydeligt mere end tre dage, og vi kan grue for, hvordan det kan påvirke haven.
Skrevet af: Lene Skelmose, 13. december 2025 kl. 12.13
Har overvejet hvad der kan plantes i haven til vinterbrug. Har anskaffet jordskokker og sået vinterkarse - som dog ikke ser så interessant ud. Overvejer flerårige vinterporrer og andre gemmegrøntsager. Jo ikke sikkert vi kan nøjes med tre dages nødration. Hostarødder o.a. skulle bl.a. kunne spises. Asiatiske bladgrøntsager til foråret. Sommer og efterår klarer vi nok så nogenlunde med det der er. På grøntsiden altså.
Pandebrød skulle nok kunne laves over et gas- eller spritblus. Ris/pasta/bælgfrugter kan holde sig.
Har så også anskaffet en nødgenerator. Mest for at holde fryserne kørende - kan jo også være nødvendigt ved almindelig strømsvigt. Kan næppe svare sig, men alt det arbejde der ligger i dem - og selvom forsikringen skulle dække ( tvivler - må være force majeure) så er indholdet uerstatteligt. Hvor køber jeg 12 kg økologiske solbær, frosset æblesaft til gele, rabarbersaft, fuldmodne frosne tomater osv. - og betaling for alle de timer der er brugt i haven får vi næppe.
Godt nok en bekymrende tid vi lever i. Mon ikke vorherre fortryder at han ikke stoppede Homo Sapiens tilbage i urtiden.
Skrevet af: Jakob B., 13. december 2025 kl. 19.30
Hvis det havde været for 40-50 år siden, og jeg vidste, hvad jeg ved i dag, så var jeg gået baserk.
Men jeg var for naiv, da muren faldt.
Som Viggo, havde jeg heller ikke troet, at Putin ville være dum nok til at forsøge sig med mere end Krim.
Måske fordi jeg er blevet ældre og har færre nære at beskytte, føler jeg ikke det samme behov i dag.
Men med hensyn til økologisk bæredygtighed, så er selvforsyning ofte en god ting, og det passer som fod i hose til visse kritiske situationer, hvor man intet kan få udefra.
Ud fra den synsvinkel bør vi måske ligefrem kaste handsken vedlagt et selvansporende reklameslogan som f.eks.: "Økologer er de dygtigste preppere.!"
Lene Skelmose
Husk frø.! :-)
Bliver atomvinteren i kælderen ikke også for trist uden de gode gamle bitre rosenkål, som er forbudte for børn.?
Jeg har faktisk også en benzingenerator, som måske kan starte.
Det kan blive nødvendigt, men det er på flere måder en uskøn løsning.
Har du overvejet andre muligheder.?
Skrevet af: Jakob B., 15. december 2025 kl. 22.24
Syltning
Hjemmesyltet planteføde kan selvfølgelig også indgå direkte i prepping-fødevarelageret.
De, der gør det i forvejen, kan i denne forbindelse glæde sig over, at de med økologisk bæredygtighed får en del af preppingen foræret gratis og tilmed behøver mindre konserves på lager.
Men jeg er lidt skuffet over kun ca. 3-6 måneders holdbarhed på f.eks. syltede pærer.
Det er f.eks. bedre med Piccalilli (chow-chow), som jeg ikke kender, men som skulle smage bedst efter 6-18 måneder.
Skrevet af: Jakob B., 23. december 2025 kl. 3.53
Et top preppet og økologisk bæredygtigt havefællesskab kan måske være en havenyhed, der vil noget.
Er det, hvad der vises på nedenstående billede, eller hvad kunne der tænkes at mangle.?
Med en vindmølle med så meget pynt hængt på, så kan der umuligt være nogen, der vil savne et juletræ at danse om, så for den sags skyld kan vi alle måske ligeså godt flytte ind med det samme. ;-)

Skrevet af: Jakob B., 23. december 2025 kl. 16.47
Jeg bør måske tilføje, at billedet er konstrueret efter bedste evne i henhold til mine ønsker af:
chatgpt.com/auth/login
Hvis andre skulle få lyst til at hjælpe med at skabe eller forbedre billeder til illustration, så kan linket vise vej.
Man skal nok oprette en gratis profil og logge på for at kunne gøre det.
Det har jeg gjort, og når det er gratis, så er der rationering på billeder (max. 4 stk pr. døgn).
Eks.: Hvis man f.eks. savner solceller på billedet, så kan man måske med held uploade billedet til AI'en og samtidigt bede om præcist det samme billede, men hvor der flere steder står lodrette 1,6 meter høje solpaneler som skel og læskærme imellem haverne.
Det billede går nok helt galt, og hvad gør man så.?
Jeg ved da heller ikke, hvad den helikopter skal være der for, og vindmøllevingen kan ikke engang dreje rundt for alt det udvendige tårngrej, som hænger for højt.
Kun 3 forsøg tilbage.. hrmpf...
Min erfaring som begynder er nok, at rettelser kan koste mange spildte forsøg, og derfor kan det være bedre at starte en ny chat og give nye og mere udpenslede oplysninger helt forfra igen.
Skrevet af: Jakob B., 28. december 2025 kl. 0.43
Jeg er pt gået i stå med AI-billedfremstillingen, fordi billedgeneratoren ikke vil, som jeg vil.
Hvis det kan gå med lidt julespøg, så er det mest brugbare eksempel på det nok nedenstående billede, fordi der kan digtes en historie over det.
Det viser selvfølgelig "Folketingets preppingsamfund"..!
Det skulle være så demokratisk som muligt, men de var ikke enige, og alle skulle have noget, så derfor besluttede de, at vindmøllen skulle have fire naceller og fire vinger, og så kunne de i grupper slå sig sammen og bygge hver sin.
Resultatet viser således, at højrefløjen var meget enig om retningen, men at den er forkert, og de krøjer hele møllen forkert.
Det præger også SF, R og S, som har den øverste på venstrefløjen. Men de kæmper dog for at finde en bedre retning.
Den nederste til venstre er bygget af alle de små venstrefløjspartier i fællesskab, og det ses tydeligt. En rodebutik og mange spildte penge, og da det endeligt lykkedes dem genialt at finde den helt rigtige retning til en vinge, så skulle de absolut klampe en kasse solceller op, så vingen ikke kan køre rundt...
Hvad kan vi så lære af den historie.?
Vi bør nok passe på, at der ikke går så meget demokrati og politik i vindmølleudviklingen, at vi glemmer de få ingeniører, som faktisk mestrer kunsten.
Måske andre hellere vil digte en anden julehistorie og lære noget andet. Det står enhver frit for. :-)
Mere seriøst ønsker jeg at bringe prepping-emnet videre med inspiration og vise en multirotorvindmølle, som måske kan have nogle fordele i form af mindre turbulens, mere driftssikkerhed samt mere håndterbare vibrationer.
wes.copernicus.org/articles/4/251/2019/
www.researchgate.net/figure/Vestas-multirotor-wind-turbine-technology-33_fig6_384257477

Skrevet af: Jakob B., 28. december 2025 kl. 22.09
Nødhjælpskassen.
I en vindmøllefundamentsbunker må dens størrelse, indretning og bemanding i princippet kunne gøre nødhjælpskassen overflødig, fordi der kan være tilknyttet læger og sygeplejersker og foruden et apotek også en hel apotekerhave.
Men sidder man næsten alene i eget sikringsrum uden telefon og uden mulighed for lægehjælp i lange tider, hvad så.?
Hvad der end sker, så skal man kunne klare det selv.
Bør man da være tilfreds med lidt forbindinger og noget hæfteplaster fra Falck.?
Når vi taler prepping og medicin, så ser det for mig ud til, at der står så meget børnesikring og anden formynderisk lovgivning i vejen, at den enkelte borger faktisk er forhindret i at gøre det rigtige.
Vi skal alle kunne agere læger, men uden medicin.
Hvad kan vi finde i haven at gøre godt med.?
Skrevet af: Jakob B., 15. januar 2026 kl. 10.07
Mere om nødstrøm:
www.dr.dk/nyheder/indland/oejenaabner-elbilejere-vil-bruge-bilbatteriets-kraft-i-kriser
www.dr.dk/nyheder/indland/reels/saadan-bruger-du-din-bil-som-powerbank
www.dr.dk/nyheder/indland/per-hylle-har-en-gigantisk-powerbank-i-garagen-hvis-stroemmen-svigter
Jeg ser det ikke helt som et alternativ til en generator, men har man i forvejen en elbil eller måske bare en kabinescooter, så er det nok værd at interessere sig for.
En elbil er i sig selv ikke økologisk bæredygtig, men er man af andre årsager nødsaget til at købe en elbil, så vil jeg anbefale, at man også interesserer sig for V2G-metoden (V2G - Vehicle to grid). Altså et system, så man også kan sælge strøm fra bilbatteriet tilbage til el-nettet.
I det omfang, tidsplanen tillader det, må det siges at være smart, at man automatisk kan lade bilen op, når strømmen er billigst, og så sælge noget af opladningen igen, når strømmen bliver dyr.
Prisvariation:
data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1
Markedet er i forandring, og det er i mine øjne temmelig sørgeligt, som vores regering har håndteret el-afgiften og de intelligente elmålere, så jeg tør endnu ikke spå om, hvor stort det økonomiske incitament til at gøre det er.
Men skal vi optimere samfundets omstilling til vedvarende energi på en økonomisk og økologisk bæredygtig måde, så er det vigtigt, at det kommer til at fungere.
Skrevet af: Jakob B., 15. januar 2026 kl. 21.20
Tillæg til svar 10
Jeg lagde mærke til, at der i link nr 2 blev sagt noget om, at elbilen ikke kunne bruges til fryseren.
Det kan den selvfølgelig ikke, hvis bilen ikke er hjemme.
Men sinuskurven skulle gerne være god nok til det, og kan installationen trække en kraftig vandkoger, så bør den tilsvarende kunne give strøm nok til flere frysere og køleskabe.
Tillæg til svar 8
En ny visualiseret version af en vindmølleoverlevelsesbunker med økologiske haver.
Det kan vi vel altid bruge til inspiration.?
Og så venter jeg med gru på, at der kommer nogle frække unge mennesker, som har fået AI'en til at bygge noget tilsvarende blot med vandrutsjebane og svævebane og måske en overlevelsesbunker med en kæmpe scene til rock-koncerter med den fedeste lyssætning fra mølletårnet.
Men heldigvis ser det ud til, at de unge i dag er for velopdragne til den slags.
Den på nedenstående billede er godt spækket med overvågningsudstyr og AI, så den kan nok både spotte ulve og automatisk ringe til folk i nærheden, så de bliver advaret i god tid. Er det ikke tilstrækkeligt, så kan den måske også sende en drone til afledning.
Jeg ved ikke, om jeg strammer den, hvis jeg også gerne vil afprøve, om laserkanonen i tårnet kan luge min køkkenhave.

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.