Forum

Er mit æbletræ sygt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mia Vestergaard, 14. januar 2026 kl. 15.29

Hej :)

Jeg har fornyeligt overtaget et hus med et stort æbletræ. Til at starte med så det så fint ud og jeg kan se at der ligger gamle æbler på jorden, så det må være aktivt? Men tidligere i dag var jeg ude at kigge på det, og opdagede at det så sådan her ud, samt et stort “sår/hul” over dette. Hvad er det? Er træet syg? Kan det reddes og i så fald - hvordan

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Vestergaard, 14. januar 2026 kl. 15.30

Dette er hullet/såret oppe over

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 14. januar 2026 kl. 15.45

Det hvide/lysegrønne og grønne er epifytter (laver og mosser), de bruger bare æbletræet at vokse på, de snylter ikke på træet, da de får næring gennem luften. Så de er helt uskadelige for træet.

Men træet har også en stor afsavet gren, hvor der er gået råd i såret. Det kan du ikke rigtig gøre noget ved, træet ender med på et tidspunkt at blive hult.
Men æbletræer er ret hårføre, så på trods af skaden kan det sagtens vokse videre i rigtig mange år, så længe der er levende bark med kontakt til rødderne.
Så hvis udseendet på træet ikke betyder noget for dig, så lad det bare stå, det skal nok producerer æbler i mange år endnu.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Vestergaard, 14. januar 2026 kl. 15.51

Tusind tak for svar!

Nyt svar til emnet »Er mit æbletræ sygt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er mit æbletræ sygt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider