Skrevet af: Alexander Nielsen, 12. februar 2026 kl. 9.47
Jeg kan virkelig mærke de stigende fødevarepriser – især på grøntsager. Det har fået mig til at tænke mere over, hvordan jeg planlægger mine måltider, og hvordan jeg kan koble det bedre sammen med det, jeg selv dyrker.
Det mest interessante for mig er egentlig, hvordan jeg kan tænke køkkenhaven mere aktivt ind i planlægningen.
Fx:
Når squashene pludselig giver stort udbytte
Når grønkålen står flot hele vinteren
Når krydderurterne skal bruges, før de går i blomst
Jeg forsøger nu at planlægge ugen ud fra, hvad haven leverer – og så supplere med det, jeg mangler.
Jeg er nysgerrig på, hvordan I andre gør:
Planlægger I måltider ud fra høsten først?
Har I strategier for at undgå madspild i højsæsonen?
Fryser, sylter eller fermenterer I overskuddet?
Redigeret af administrator 13. februar 2026 kl. 10.47. Reklamelink er slettet.
Skrevet af: Lotte Hansen, 13. februar 2026 kl. 9.40
Jeg bruger min fryser rigtig meget.Laver meget marmelade selv og grød.Er aldrig kommet i gang med fermentering.
Når det forskellige er modent bliver det høstet og så ser jeg hvad der er, kan det bruges i salaten eller et fad i ovnen, eller kan jeg ikke bruge det her og nu.Så bliver det skåret ud og i fryseren.
Når det ikke er havevejr bliver der lavet diverse i køkkenet, der bruges ikke gode varme sommerdage i køkkenet hvis det kan undgås.Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at købe tomater på dåse, der bruger jeg mine egne frosne som tør op en dag, blendes og så i det der skal laves den dag.Jeg flår ikke tomaterne.
Noget sætter jeg til salg ved vejen.Ville ønske der var flere der var til at bytte med i området.
Skrevet af: Hanne Christensen, 19. februar 2026 kl. 17.53
Det er et stort emne som jeg nok er faret vild i nogle gange. Jeg burde kun dyrke det vi spiser og ikke en hel masse andre sjove grøntsager og sorte med andre farver. Jeg tror der kommer et tidspunkt hvor jeg for alvor begynder at bruge dem ikøkkenet.
Når det er sagt laves måltiderne ud fra det er der høstklart i køkkenhaven og ikke ud fra, hvad har jeg lyst til?
Vores forbrug af kål er for stort til at vi kan være selvforsynende på den slægt. så der vælter selvforsyningen og så. For mig at se er kiloprisen på grøntsager er ikke særlig høj.
Ellers bruger jeg fryseren meget, som Lotte også skriver.
Skrevet af: Hanne Christensen, 19. februar 2026 kl. 17.53
Det er et stort emne som jeg nok er faret vild i nogle gange. Jeg burde kun dyrke det vi spiser og ikke en hel masse andre sjove grøntsager og sorte med andre farver. Jeg tror der kommer et tidspunkt hvor jeg for alvor begynder at bruge dem ikøkkenet.
Når det er sagt laves måltiderne ud fra det er der høstklart i køkkenhaven og ikke ud fra, hvad har jeg lyst til?
Vores forbrug af kål er for stort til at vi kan være selvforsynende på den slægt. så der vælter selvforsyningen og så. For mig at se er kiloprisen på grøntsager er ikke særlig høj.
Skrevet af: Hanne Christensen, 19. februar 2026 kl. 17.54
Skrevet af: Avan Santis, 14. marts 2026 kl. 15.16
Jeg prøver også så vidt muligt at planlægge ud fra det, der er klar i haven, men det kræver lidt tilvænning. Især i perioder hvor én bestemt grøntsag pludselig giver meget på én gang. Squash er et godt eksempel, hvor man næsten fra den ene uge til den anden står med flere, end man kan nå at spise. Der forsøger jeg at variere retterne lidt, så det ikke bare bliver den samme salat hver dag. Noget ryger i ovnretter eller supper, og resten bliver revet og frosset ned i portioner. Det er ret praktisk senere på året til fx grøntsagsfrikadeller eller brød.
Krydderurter prøver jeg også at få brugt i tide. En del hakker jeg og fryser i små poser. Det er ikke helt det samme som friske, men det er stadig langt bedre end at lade dem gå til. Det vigtigste for mig er nok bare at acceptere, at køkkenhaven styrer menuen lidt i sæsonen.
Skrevet af: Avan Santis, 15. marts 2026 kl. 8.14
Jeg synes også det hjælper at tænke lidt i små projekter, når noget virkelig giver meget på én gang. Hvis der for eksempel pludselig er masser af tomater eller squash, kan man sætte en eftermiddag af til bare at lave noget, der kan holde sig længe. Det kan være tomatsauce, relish eller grøntsager i glas. Det føles næsten som en forlængelse af arbejdet i haven, bare i køkkenet i stedet for.
Derudover prøver jeg også at dele lidt ud til naboer eller familie, når der er for meget. De fleste bliver faktisk ret glade for en pose friske grøntsager. Og så er det jo også en del af charmen ved en køkkenhave, at der nogle gange er mere, end man selv kan nå at spise. Det gør hele oplevelsen lidt mere levende og social.
Redigeret af administrator 16. marts 2026 kl. 9.27. Ulovlig reklame for spilside er fjernet.
Skrevet af: Lene Skelmose, 25. marts 2026 kl. 7.41
Her er det også som flere har beskrevet mht at bruge hvad vi kan friskt og ellers nedfrysning og syltning. Lige pt er det oprydning i fryserne. Koge saft af rabarberne, få syltet de grønne tomater osv.
Problemet er så opbevaring af det syltede når det bliver varmere.
Jeg har forsøgt mig lidt med vintergrønt. Jordskogger, som jeg havde bestemt at jeg skulle bruge mindst een gang om ugen når muligt. Det har jeg ikke overholdt. Jorden frosset en stor del af vinteren og fiK ikke taget op i tide - men de løber heldigvis ingen steder. Sideskud af flerårig kål har stået i potter indendørs vinteren over og er i det tidlige forår store nok til at der kan høstes lidt, nu er de større og flyttet i udestuen og der kan høstes pænt til salatskålen. Såede vinterkarse - udendørs- sidste år og der kan høstes tidligt. Har en lidt skarp smag så skal bruges med måde. Har læst at det "i gamle dage" var en helt almindelig grøntsag i køkkenhaverne fordi den gav tidlig grønt. Og så er der vårsalaten og ramsløgene.
Forsøger at dyrke det, der ikke kan købes økologisk og som smager bedre hjemmedyrket - og det som jeg har held med.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.