Forum

Planlægning og madbudget

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alexander Nielsen, 12. februar 2026 kl. 9.47

Jeg kan virkelig mærke de stigende fødevarepriser – især på grøntsager. Det har fået mig til at tænke mere over, hvordan jeg planlægger mine måltider, og hvordan jeg kan koble det bedre sammen med det, jeg selv dyrker.

Det mest interessante for mig er egentlig, hvordan jeg kan tænke køkkenhaven mere aktivt ind i planlægningen.

Fx:

Når squashene pludselig giver stort udbytte

Når grønkålen står flot hele vinteren

Når krydderurterne skal bruges, før de går i blomst

Jeg forsøger nu at planlægge ugen ud fra, hvad haven leverer – og så supplere med det, jeg mangler.

Jeg er nysgerrig på, hvordan I andre gør:

Planlægger I måltider ud fra høsten først?
Har I strategier for at undgå madspild i højsæsonen?
Fryser, sylter eller fermenterer I overskuddet?

Redigeret af administrator 13. februar 2026 kl. 10.47. Reklamelink er slettet.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 13. februar 2026 kl. 9.40

Jeg bruger min fryser rigtig meget.Laver meget marmelade selv og grød.Er aldrig kommet i gang med fermentering.
Når det forskellige er modent bliver det høstet og så ser jeg hvad der er, kan det bruges i salaten eller et fad i ovnen, eller kan jeg ikke bruge det her og nu.Så bliver det skåret ud og i fryseren.
Når det ikke er havevejr bliver der lavet diverse i køkkenet, der bruges ikke gode varme sommerdage i køkkenet hvis det kan undgås.Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at købe tomater på dåse, der bruger jeg mine egne frosne som tør op en dag, blendes og så i det der skal laves den dag.Jeg flår ikke tomaterne.
Noget sætter jeg til salg ved vejen.Ville ønske der var flere der var til at bytte med i området.

Nyt svar til emnet »Planlægning og madbudget«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Planlægning og madbudget

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider