Forum

Klipning/beskæring af hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kent Kristensen, 18. august 2005 kl. 10.40

Hej

Vi er et par der lige har købt vores første hus. Der er nogle gamle hække som er meget tykke til den ene siden af roden, som vi gerne vil have klippet til på den side, så den kan skyde igen, men være knap så tyk. Hvornår skal det helst gøres – forår eller efterår? Hækkene er stedsegrøn liguster + en gammel slags hæk af en sort vi ikke kender navnet på.

Håber der er nogle som kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kent & Mette

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. august 2005 kl. 8.16

Jeres etableret liguster kan sagtens tåle en kraftig tilbageskæring i det kommende efteråret 05.

Gør i det til næste forår 06, skal i nok regne med en meget bar hæk samme år, før den kommer sig igen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. august 2005 kl. 21.47

Kent og Mette. Jeg ville omgående omfagne de allerbedste grenklippere som I kan finde i sortimenter og beskære alle grene næsten helt ind til stammen.

Snak med naboen om det samme og I får en perfekt hæk – sammen.

Alm. holdes en hæk 180 cm. høj. Når den klippes tæt – bliver den også tæt og smuk.

Pyramideformet, smal foroven og bred nedefter, og derfor tæt forneden.

Klipper naboen ikke med, vælter hækken måske ved snefald eller efterhånden på grund af vægtfordelingen sideværdt.

hans åge

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe, 28. juni 2008 kl. 12.36

Jeg vil gerne vide om der en regel for, hvem der klipper hækken ovenpå. Gør man det til højre eller venstre eller klipper man halvt indover?

På forhånd tak
Birthe

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. juni 2008 kl. 20.40

Til Birthe...Normalen er at man klipper halvt ind over, både til den ene og anden nabo. Men er den ene nabo f.eks. gamle mennesker, vil du som den flinke nabo du er, klippe helt ind over hækken så langt du kan nå. Så kommer sikkert du med i deres aftenbøn.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rasmussen, 11. juli 2008 kl. 1.06

Hejsa jeg har købt et hus for to år siden.Der var plante en ny hæk,men hvors nabo havde en busk,der stod helt op af,så den havde ikke noge mulighed for at vokse op.Men nu har de fjernet ders busk,men nu er vi bare uenige om hvordan den skal klippes.

Som sagt det er en ny hæk,skal den kun klippes på siderne eller skal den og så klippes i toppen.

på forhånd tak
mette.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Bendsen, 27. august 2008 kl. 19.32

Jeg har en gammel ligusterhæk som er for bred men meget tynd i grenene – og som skal gøres meget smallere. Jeg er lidt betænkelig ved at gå for "hårdt"
til den med klipperen- eller skal jeg bare klippe ind til grenene bliver lidt kraftigere.

På forhånd tak
Claus

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. august 2008 kl. 21.41

Hej Mette Rasmussen og hej Claus Bendsen

Til Mette:
Klip kun i siderne indtil hækken har den højde (max 180 cm) som I ønsker den skal have som blivende højde.

Til Claus:
Kig indlæg nr 2 – der står om beskæring af eksisterende hæk. Liguster kan tåle ret hård beskæring.

Det er forbi det bedste tidspunkt på året for hård beskæring – men du kan jo nøjes med at beskære den ene side af hækken nu og den anden side til næste år i begyndelsen af august. På den måde er der uafbrudt noget afskærmning for vind, indsyn osv.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Klipning/beskæring af hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klipning/beskæring af hæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider