Skrevet af: Troels Østeraa, 25. august 2005 kl. 18.16
Hej,
Min græsplæne har ikke fået behandling udover ugentlig græsslåning i ca. 10–12 år, og nu var den så hærget af bl.a. mos at den fik en overhaling: plæneluftning, topdressing + eftersåning. Det ser ud til at blive godt men nu har jeg et andet problem: Det vælter op med den her type ukrudt:
users.cybercity.dk/~dsl35822/1.jpg
users.cybercity.dk/~dsl35822/2.jpg
Hvert "blad" er ca. 6 cm lange og jeg aner ikke hvad de hedder eller hvordan de kan bekæmpes. Nogen der har et godt bud?
Førhen var de også i græsplænen men i et meget mindre omfang, og jeg syntes ikke umiddelbart regelmæssig græsslåning slog dem ihjel.
Skrevet af: J. H., 27. august 2005 kl. 15.49
Jeg har den også, men ikke i græspælænen. Hvis det vel og mærke er den samme får den løbere ligesom jordbær og de kønneste gule blomster.
Tror ikke det er ukrudt, men en bunddække af en slags.
Kender desværre ikke navnet men er også spændt på om andre har et bud.
Jeg troede også engang det var ukrudt men opgav at bekæmpe den. Idag holder jeg meget af den, for den er virkelig køn, i blomst.
Skrevet af: Anders Pedersen, 28. august 2005 kl. 7.39
Du har røllike i plænen
Skrevet af: Henrik Bringsøe, 28. august 2005 kl. 23.34
Hej Troels.
Ja, du har røllike i din græsplæne, nærmere betegnet almindelig røllike, Achillea millefolium.
Den har vi sandelig også i vores plæne! Vi har udpræget sandjord, hvilket også skulle være typisk for den. Jeg synes, det er RELATIVT let at fjerne den på denne løse sandjord, men nuvel, helt let og hurtigt er det ikke! Har du også sandjord i din have?
Når jeg en gang imellem er træt af røllikerne i plænen, hakker jeg lidt op i plænen på de "angrebne" steder med en lille kultivator, hvorefter jeg med fingre kan hive røllikerne op. Her er det vigtigt, at du får de underjordiske jordstængler og deres forgrenede udløbere med. De stikker ikke så dybt, men ligger lige under jordoverfladen, så det er ikke så håbløst endda på sandjord!
Du lader selvfølgelig græsset være eller stikker græsplanter, som du måtte have fået med op under "operationen", ned i jorden igen og stamper det hele let til bagefter.
Det tager da nogen tid at fjerne røllike fra plænen, og du skal afgjort regne med, at du ikke får alle jordstængler op i første omgang – så er det bare på'en igen! Men anden gang er arbejdet mindre, hvis du har gjort det godt første gang!
Venligst
Henrik Bringsøe
Skrevet af: Troels Østeraa, 29. august 2005 kl. 15.43
Tak for svarene!
Jeanet: Ja, jeg har også en med gule blomster i plænen – den breder sig bare og kvæler resten af plænen, men den har jeg fået bugt med – det er nok ikke den samme vi snakker om :-)
Henrik: Nej, der er ingen sandjord, faktisk er det meget kridtholdigt, så det er ret fast i det. Så prøver jeg det med kultivatoren – ved du om rølliken forsvinder af sig selv ved bare at klippe bladene af gentagne gange ved græsslåning?
m.v.h.
Troels
Skrevet af: Henrik Bringsøe, 30. august 2005 kl. 9.42
Troels: Nej, hyppig græsslåning tager slet ikke alle røllikernes blade. Du skal have fat i de underjordiske jordstængler og udløberne. Det er i hvert fald min erfaring.
Men det kunne da være herligt, om andre skulle have en væsentligt mindre arbejdskrævende metode til at få has på røllike i græsplænen! :-)
Venligst
Henrik Bringsøe
Skrevet af: Dorte Skovgård Petersen, 15. juli 2020 kl. 13.54
Hvorfor skal man overhovedet fjerne røllike fra græsplænen? Det er da bare endnu et bidrag til lidt mere natur i haven.
Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2020 kl. 17.41
Hvem gør da også det?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.