Forum

Gammel dansk svedskeblomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Luciw, 7. oktober 2005 kl. 11.28

Jeg har – forgæves – ledt efter den svedskeblommesort, der var i mine bedsteforældres have.

Det var et gammelt kroget træ, som gav mørk-bordeaux farvede frugter, der var skævt ovale. Kødet var grønt til gult (alt efter modenhed) og fast, smagen aromatisk, syrlig og sød.

Der var en ekstra lille "sten" i den ende af blommen, der vendte op mod stilken.

Blommen var fremragende at sylte, fordi den ikke var smattet men fast og god.

Jeg har forsøgt med Italiensk blomme, men den har ikke samme aromatisk smag og bliver for blød i kødet ved modning.Desuden er den mere buttet end den svedske, jeg efterlyser.

Jeg håber,nogen kan hjælpe med navn og evt. hvor man kan købe den beskrevne sort.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Petersen, 7. oktober 2005 kl. 22.08

Hej Ulla.

Jeg tror ikke du kan finde lige bestemt en sort, der er, som det træ dine bedsteforældre havde.Mange af de gamle blommetræer,som stod,især i landbohaver, var frøplanter, og derfor helt unikke.Jeg havde selv sådan et træ i en gammel landbohave, som jeg heldigvis fik lavet en podning af,inden det gik ud. Inden det gamle gik helt ud, havde det sat et rodskud, som jeg lod vokse op. Det viste sig efter nogle år, at det var blommer nøjagtig som modertræet.Derfor er jeg sikker på at det oprindelig var en frøplante. Mine svedsker er store og kødfulde med en meget fin smag, og er eminent gode til gammeldags ovnsyltning.

mvh. Hans Petersen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2005 kl. 0.57

Kirkes var meget plantet på den tid-siden er man blevet klogere, da den sjældent bærer mere end 5 blommer per sæson (med fare for at høre om alle de træer der knækker under vægten af frugt!)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Chr. Rød, 16. november 2005 kl. 23.00

Kender godt den blomme du beskriver – det er ganske givet den samme som stod/står i min tildigere farmors have. (plantet omkring 1950)
hun havde altid et overflod af blommer, og de var rigtig gode til syltning – blå, fast i kødet og som du beskriver typisk med en ekstra / knækket sten i gren enden.

Kan man måske pode en sådan gren på den italienske blomme?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 17. november 2005 kl. 9.33

John Lykkegaard tager jo helt felj i sit indlæg "Kirkes" er en helt anden sort blomme end svedskeblomme.

Hans Petersen tager også helt fejl i hans vurdering. Den gl. svedskeblomme var/er en sort som var almindelig over hele landet og selvom den kunne frøformeres så var frugten så lig hinanden så de ikke kunne skelnes. Det samme gør sig gældene for den gamledags opalblomme, den var også udbredt over hele landet og kunne også så sig selv uden forskel i frugten.

Til Ulla Luciw – jeg er overbevist om at du kan købe et træ af den gl. sort svedskeblomme på en planteskole – men eller så kunne du overveje om du ikke skulle til at have en podekvist fra et svedskeblommetræ.

Nyt svar til emnet »Gammel dansk svedskeblomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gammel dansk svedskeblomme

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider