Forum

Hvilke træer bør jeg fælde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Danny, 8. oktober 2005 kl. 10.59

Hej.

Håber der er nogen som kan give mig et godt råd.

Jeg er den lykkelige ejer af et sommerhus på Falster og ud mod vejen har jeg to rækker nåletræer (mod sydvest). De står med ca. 3 meters mellemrum. De er ca. 6–8 m. høje og de har vist set bedre dage... nogle grene ser ret døde ud.

Spørgsmålet er så om jeg skal fælde den forreste række (dem som nu får sol) eller den bageste række. Det skal også fortælles at jeg har nogle små nåletræer længere inde på grunden og disse får i sagens natur ikke ret meget sol.

Jeg vil meget gerne bevare noget beplantning ud mod vejen så man ikke kan "glo" direkte ind på min terrasse.

Alle forslag/gode råd modtages med kyshånd.

Mvh,

Danny

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. oktober 2005 kl. 15.50

Hej Danny.

Ingen har endnu turdet give sig i kast med gode råd, derfor vover jeg det nu. Jeg forstår dine kvaler. På nåletræer(undtagen lærk og vandgran) er det nemt at konstatere om træet eller nogle grene er døde. Har de tabt nålene, får de dem ikke igen. Det er sjældent, at grantræer går helt ud. Derimod bliver de gerne bare på de nederste grene, enten hvis de skygger for hinanden eller græs får lov at gro op om dem. Sådanne træer er hverken kønne at se på eller gode lægivere. Faktisk kan et sådant "læbælte" skabe undertræk, som er værre, end hvis det blev ryddet helt af vejen. Men er dine træer nogenlunde sunde og tætte, vil jeg foreslå at du rydder fx. hver andet i hver række, forskudt, frem for den ene eller den anden række. 3 m. mellem rækkerne og noget det samme mellem træerne i rækken giver lys og plads til, at de kan vokse og bevare de nåle, de har.

Alternativt vil jeg foreslå, at du rydder det hele og planter nyt -og hvorfor ikke løvtræer -eller buske? Der findes uanede muligheder for et smukt og tæt læbælte, hvor du også undgår at din øvrige have lægges i skygge. Det er et stort arbejde her og nu, men du vil glæde dig over det mange gange siden hen, tror jeg.

Venlige hilsener, Knud

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 24. oktober 2005 kl. 18.32

Tusind tak til Knud for indlægget.

Jeg har i weekenden været i sommerhuset og set på det.

Jeg tror at jeg fælder alle alle nåletræerne og overveje så at plante nogle tuja'er helt ud til vejen.

Det vil give mig meget mere lys på grunden og i løbet af få sæsoner vil tuja'erne give lidt privatliv på terrassen. Indtil da bruger jeg mit nyindkøbte læsejl.

Nu må jeg så på Google og søge på hvornår det er bedst at plante tuja og hvor stor afstand der skal være mellem dem for at de får optimale vækstbetingelser.

Sluttelig skal der lige være en stor ros til denne hjemmeside som jeg synes er meget inspirerende.

Mvh,

Danny

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 25. oktober 2005 kl. 11.05

Til Danny.

Som Knud Halskov anbefaler, ville jeg nok også foretrække løvfældende buske / træer og så fælde de kedelige granner. Derfor vil jeg ikke anbefale dig at plante thuja, ikke der! Du kan måske plante thuja omkring din siddeplads?, her ville nu jeg anbefale dig at plante bøgehæk istedet! Thuja virker altså lidt fremmed i et sommerhus-miljø!

Istedet for grannerne (og altså også istedet for Thuja'erne, ville jeg se på de mange muligheder for løvfældende buske/træer. Det kunne f.eks. bestå af et læ-krat i 2–3 rækker med "sommerhus-planter", som f.eks. havtorn, bærmispel, slåen, klitrose, æblerose og hyld, iblandet et par træer som f.eks. hanesporetjørn, hvidtjørn, hæg, og røn.

Disse planter passer til et sommerhus-miljø, og en evt. bøgehæk ved siddepladsen inde på grunden vil skabe læ.

Thuja kan jeg personlig ikke anbefale dig at plante.

m.v.h.

John.

Nyt svar til emnet »Hvilke træer bør jeg fælde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke træer bør jeg fælde?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider