Forum

Anlæg af rækkehushave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. april 2006 kl. 10.10

Vi har arbejdet lidt på at indrette vores rækkehus-have på cirka 60kvm på den ene side af huset og cirka 30kvm på den anden. Efterhånden er konklusionen at vi nok nemmest og mest fleksibelt simpelthen laver en fuld trætereasse der dækker det hele (haven er afgrænset af 170cm støttemure til begge sider). Altså ingen integrerede bede eller højbede – men en løsning hvor al beplantning skal være i potter eller større kummer som jeg regner med vi selv kan bygge. Men hvad giver det af begrænsninger – er der meget der ikke kan plantes i sådanne kummer? F.eks. vil vi gerne have et enkelt lidt større opstammet træ midt på terassen – er det muligt? Vi er også fristet til at skabe lidt læ og privatliv mod havens åbne ende ved at lave en plantekumme på måske to meters længde – i den vil vi gerne plante bambus, elefantgræs eller lignende – er der nogen her der ved om sådanne vækster kan trives i en afgrænset plantekumme. Tak for jeres hjælp!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 11. april 2006 kl. 10.56

Hej Søren

Jeg kan godt forstå din idé med at plante i krukker. Det er smart at du kan have forskellige jordtyper til fx rhodondendron og roser ved siden af hinanden. Det kan blive rigtig flot.

Du skal bare tænke på at krukke-planter ofte skal have meget vand. De har jo ikke mulighed for at trække vand op fra jorden. Hvis du vil lave en hel have i ''krukke-model'' skal du nok overveje hvordan du får det hele givet vand på en overskuelig måde.

Jeg vil foreslå dig at spørge på planteskolen efterhånden som du får fundet ud af, hvilke planter du kunne tænke dig i haven. Når du har indsamlet oplysninger om hvor meget plads og hvor meget vand de kræver, kan du begynde at planlægge din krukke-have.

Held og lykke med projektet.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 11. april 2006 kl. 11.14

Tak for det...

Det var selvfølgelig en detalje jeg ikke lige havde overvejet :-)
Det er faktisk så uheldigt at der slet ikke på den side af huset eksisterer nogen vandhane – så her skal vist lige tænkes kreativt... Det er jo et rækkehus – så der kan ikke trækkes en vandslange rundt om huset... Så må den jo bare over taget...

Tak for "advarslen"...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Baunsgaard, 11. april 2006 kl. 13.30

Hejsa Søren

>Vil da lige komme med et alternativt bud på hvordan du løser dit "problem" med at få vandet alle dine planter i krukkehaven.

1) Regnvand er helt gratis og hvis du har mulighed for at ha en palletank stående, har du 1000 liter vand at gøre godt med :-) den skal naturligvis tilsluttes en nedløbsrør fra taget/ tagrenden...

2) For at lette på transporten fra tanken kan du montere en vandslange, som så bruges til vandning
af dine planter. Der skal ikke mange regnskyl til før tanken er fyldt op med vand.

Jeg bruger selv denne model i min have og det fungere helt optimalt...håber du kan gøre brug af tipset

Mvh. H. Baunsgaard

Nyt svar til emnet »Anlæg af rækkehushave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Anlæg af rækkehushave

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider