Forum

Buxbom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Petersen, 14. april 2006 kl. 17.08

Hej,

Jeg har bestemt ikke grønne fingre og står nu i den situation at en dyrt indkøbt opstammet og beskåret buxbom i en krukke er ved at visne for mig.

Den har været fin og grøn hele vinteren, men her den seneste måned er den blevet meget gul og vissen at se på...

Den står placeret på en altan og får sol fra ca.kl. 16–20.

Hvad skal jeg gøre?

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 14. april 2006 kl. 20.02

Øv, det var ærgerligt, Morten! Jeg er bange for, du ikke kan gøre ret meget ved det. Selvom den tilsyneladende har klaret vinteren og først visner nu, er det i vinterens lange frostperiode, at den har lidt skade. Planter, som står i krukker ude om vinteren er meget mere udsat for frost og udtøring, end hvis de var gravet i jorden. De mange "dejlige" solrige dage i vinter og det tidlige forår med frost var en slem cocktail for specielt de stedsegrønne planter. Lyset lokker dem til at tro, at hvileperioden er forbi, men de kan ikke trække det fornødne vand af den frosne jord, og tører i realiteten ud. Det er altså ikke kulden i sig selv, de ikke kan tåle.

Men vent dog lidt med at smide din kostbare buksbom ud; er der en smule liv tilbage, kan du klippe den og måske få den fin igen.

Held og lykke! Knud

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Petersen, 15. april 2006 kl. 13.46

Tak for et fint svar, om end lidt sørgeligt :-(

Er der nogen idé i at plante den om i noget frisk jord evt. med noget leca i bunden, eller skal jeg bare lade den stå og håbe på nogle livstegn?

/Morten

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 15. april 2006 kl. 20.54

Ja, det gør ikke skade at plante den om og klippe noget af det visne af. Så kan du også bedre se, om der er liv i den. Leca i bunden er jo altid en god sikring mod overvanding.

Vh.Knud

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Baltsersen, 5. maj 2008 kl. 10.40

Hej Knud
Jeg har nogle buxbom, jeg synes mistrives.Deerblevet gule i løvet men de blomstrer og er tilsyneladende i live, trænger de men til gødning? Hvis ja skal de så have nitrophoska eller svovlsur amoniak?

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 6. maj 2008 kl. 9.32

Hej Knud Baltsersen
Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i buksbom, men den gule farve kan måske tyde på næringsmangel. De trives bedst på en næringsrig lerjord.

Især hvis de er plantet i krukker, skal man passe dem godt med vand og ikke lade dem stå ude om vinteren.

Et godt lag kompost vil altid gavne og nitrophoska kan sikkert også hjælpe til med at give dem den grønne kulør tilbage.

Venlig hilsen, Knud

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2008 kl. 21.40

Jeg har læst et eller andet sted, at Buxbom kan få nogle meget små bladlus på bagsiden af bladene som giver gule blade. Hvis du kan se dyrene, så prøv at overbruse hele planten med en mild sæbevand.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nøhr, 3. juni 2008 kl. 16.24

Mine to "krukkebuxbom ter sig mærkeligt. De har skudt rigtig fint og meget efter vinteren, men nu er de begyndt at få ligesom nogle hvide fnug eller totter eller hvordan man skal udtrykke det. Det startede hos den ene men har smittet den anden, idet de har stået tæt sammen. Det er ligesom "sne" der er på bladene og som let kan rystes af og står så i en "fnugsky" omkring planten. Kan bedst beskrives som det sne man kan købe i spraydåse og sprøjte på juledekorationer.

Mærkeligt.

Venter spændt på svar.

Mvh Kirsten

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juni 2008 kl. 21.50

Hej Kirsten

Lus...

Prøv at spule med koldt vand nogle aftner i træk oppefra og nedefra. Måske kan det begrænse problemet.

Hvis du har en myretue i din have kan du midlertidigt placere krukkerne med buksbom der – myrer har stor appetit på nogle lusearter. Måske også den art, der hjemsøger dine buksbom.

Måske kan problemet skyldes det varme, tørre vejr, som giver gode yngle- og vækstbetingelser for lus. Men det er muligt, at dine buksbom en periode har manglet vand (hvad mange krukkeplanter let kommer til, hvis jordblandingen ikke kan opsuge og tilbageholde tilstrækkeligt med vand til at opretholde en ordentlig væskebalance i planten. Tørstende planter er meget udsatte for luseangreb.

Jeg håber, du får iværksat en god redningsplan, så buksbomplanterne igen kommer til at trives.

Venlig hilsen
Lone

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nøhr, 4. juni 2008 kl. 12.20

Hej Lone.

Tusind tak for rådet. Jeg vil forsøge dette.

Mvh Kirsten

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. juni 2008 kl. 20.48

Ihhh tør man overhovedet indvestere penge i det sidt ;-) Jeg elsker buksbomme – og har indkøbt to kæmpe krukker hvori det var planet at finde to kæmpe buksbomme kugler.

Jeg har i forvejen to mindre som begge har overvindret i krukker og som kommer fint.

Jeg giver dem et par "pinde" gødning fra Substral, det er noget de kan lide!

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Dons, 24. juni 2008 kl. 15.19

Jeg har fået lavet træterrasse til mit sommerhus i Sverige og overvejer krukker med buxbom. Kan det lade sig gøre m.h.t. vanding hvis man måske ikke kan se til dem i op til en måned? Jeg har mulighed for at sætte dem i en udestue og isolere krukkerne om vinteren.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juni 2008 kl. 23.29

Hej Ole Dons

Hmmm – det lyder som om du let kan komme til at blive skuffet, hvis du tænker, at buksbom i krukker kan klare sig i op til en måned uden vand på en terrasse, som jo nok ligger i sol en del af dagen.

Måske kan du overveje, om det er muligt at plante ved terrassens kant (altså direkte i jorden) i stedet for?

Og HVIS det også på det sted skal være buksbom, så søg vejledning på en svensk planteskole, hvor de er villige til at dele erfaringer om, hvilke sorter der klarer klimaforholdene i det område, hvor du har sommerhus.

En anden mulig vej er at beslutte sig for at skabe mulighed for at de naturligt forekommende plantearter på stedet kan etablere sig ved terrassekanten (gælder både urter, træer og buske).

Måske passer det overhovedet ikke der hvor dit sommerhus ligger – men jeg vil lige dele ud af et minde om en bevoksning af bævreasp og vild kirsebær helt tæt op mod et indgangsparti med trappe og terrasse.

Træerne blev udtyndet med to års mellemrum og også de for store eksemplarer blev klippet / savet ved jordoverfladen.

De højeste træer var ikke over 2 meter.

Meget virkningsfuldt – og smukt i kirsebærblomstertiden, selv om der ikke var meget frugt på så små træer!

Venlig hilsen
Lone

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Dons, 26. juni 2008 kl. 10.26

Hej Lone

Tak for et meget nytttigt indspark.

Ole Dons

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muilil, 26. juni 2008 kl. 18.10

Jeg har en udendørs Buxbom som står i en krukke og den klarer sig fint med naturlig vanding på 3 år.

Så det kan altså godt lade sig gøre.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 3. juli 2008 kl. 23.44

Hej.

Vi har en lille buxbom stående på vores badeværelse i vindues karmen.

Da vi købte den var den så fin og nydelig men en ug til 14 dage efter ligner den den er fuldstændig vissen, syntes jeg vander den fint og jorden er aldrig tør.

Hvad gør jeg galt?

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. juli 2008 kl. 16.51

Hej Christian

Måske er du for god ved den?

Buksbom kan klare alle årstiders vejr i Danmark og kan tåle nogen udtørring.

Så hvis der er varmt døgnet rundt på dit badeværelse og du vander så jorden hele tiden er meget fugtig, så giver du buksbom'men tropeforhold sådan rent klimamæssigt...

For meget vand (= for lidt luft i pottejorden) giver symptomer der minder om udtørring, altså planten ser vissen ud.

Håber du finder ud af at have grønt på badeværelset.

Så forlang noget af dit plantecenter – der bør du kunne få ordentlig rådgivning om, hvad der vil kune trives!

Venlig hilsen
Lone

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Dons, 5. juli 2008 kl. 15.30

Hej lilium

Jeg har tænkt mig at prøve efter dit indlæg, men jeg har gået og kigget på krukker, og ingen af dem har afvandingshuller i bunden – er det ikke nødvendigt?

Med venlig hilsen
Ole Dons

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 19. maj 2009 kl. 19.48

Hej alle i, der har problemer med jeres Buxbom. Jeg troede, det blot var planter, der nærmest passer sig selv, men jeg er blevet meget klogere.

Jeg har en hel masse små Buxbom under tre høje kuglekirsebærtræer. Det er meningen, de skal klippes til en grøn kasse omkring træerne.

Jeg har før haft disse skønne planter i min gamle have, hvor jeg aldrig har kendt til disse problemer.

Men mine planter har også disse små hvide eller lyseblå lus eller, hvad det nu er, som man kan ryste af, så der ligger et helt lag på jorden. Jeg har forsøgt med hård kold vandstråle af flere gange. Jeg har også givet dem sæbevand, men de hygger sig indeni de små kugler, de danner i alle spidser på planterne. Det er rigtig træls, for det sætter planterne meget tilbage hvert år. Planterne er næsten 5 år.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det er og ikke mindst, hvad jeg kan gøre for at blive dem kvit?

Venlig hilsen
Birthe Dahl, Almind

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. maj 2009 kl. 21.08

Til indlæg nr. 17 & 18.

Der skal være huller i potten ellers rådner rødderne.

Thaikrukker f.eks. 4–5 stks. for 99 kr. i forskellige størrelser (Bilka/ Jem & Fix) er særdeles velegnede og er frostsikre.

Hvad angår lusene i buxbom har de aldrig gjort erkendelig skade på mine og de er nu 20 -25 år gamle-så slå koldt vand i blodet og ignorer dem.

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 20. maj 2009 kl. 17.22

Tak Lilum for din afslappede holdning til lusene i mine Buxbum, men det er ikke så let at tage det roligt, når jeg har set, hvordan planterne går i stå når angrebet er stort som det desværre også er i år. Når jeg tjatter til buskene er det helt hvidt eller lyseblåt på jorden. I min gamle have havde jeg også denne dejlige plante, men jeg har aldrig set det før.

Når de små lus har suget kraften ud af de nye skud, dannes der ligesom et lille salathoved og dermed får planterne ikke nye skud.

Venlig hilsen

Birthe Dahl
Almind

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. maj 2009 kl. 9.15

Hej Birthe
Hvis du synes lusene skal væk – så en kraftig vandstråle fra haveslangen – ca. 3 gange dagligt i et par dage, så er du af med dem. Og helt rigtigt i forholdsvis små planter kan de gøre skade og det ser ikke pænt ud.

Husk lusene ofte sidder under bladene, så der skal også sprøjtes nedefra, hvis det er muligt.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephanie, 28. august 2009 kl. 12.23

Hej
Jeg har to opstammede buskbom som står i to krukker på terassen. Den ene har nu i et halvt års tid ikke haft det så godt. Bladene og grene nederst på "kuglen" (de er klippet runde) er visne. Men kun der. Resten af kuglen har det godt ser det ud til. Her vokser grenene og der skyder nye blade. Nu er den anden busk også begyndt på det samme med at få visne blede og grene på den underste del af kuglen. Er der nogen der har en ide til hvad det kan være og hvad jeg kan gøre for at få det afhjulpet. De er jo ikke helt billige så vil gerne holde dem i live.

Venlig hilsen
Stephanie

Nyt svar til emnet »Buxbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Buxbom

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider