Forum

Hybenrose i hele haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Herite, 17. april 2006 kl. 19.13

Vi har overtaget en have, hvor Hvid Hybenrose breder sig over det hele.

Sidste sommer forsøgte jeg at bekæmpe den/dem med Roundup, der hvor jeg kunne, dvs buskene og udløberne i græsplænen. Men udløberne i hækken kunne jeg kun klippe ned og klippe ned osv, det brugte jeg meget tid på.

Da sommeren var over, så det også ud til at jeg havde fået bug med det værste.

Men til min skræk, så jeg her i påsken at udløber kommer op overalt i haven igen.

Det er ikke ret behaglig at gå på græsset med de mange torne.

Er der et godt råd hvordan jeg kommer af med disse lede mangetornede planter.

Tina

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. april 2006 kl. 23.34

Hej Tina.

Når du bruger glyfosatmidler (f,eks. Round up),er det vigtigt at du bruger det rigtigt. Grundlæggende skal der være en nedadgående saftstrøm i planten.Derfor er den bedste tid fra nov. til feb. Hvis du behandler her først på året med opadgående saftstrøm,svider du bladene af, men får for dårlig virkning på rodsystemet. I nov. klipper du stæglernen af, gerne 20–30cm over jorden,så du kan finde dem. Inden for en time pensler du dem på snitfladen med koncentreret middel.(Når de har den højde kan det gøres uden spild på jorden).Lad dem stå sådan min. 1 md. Nu har midlet fordelt sig til hele rodsystemet,og du kan skære dem helt i bund.

Metoden er meget effektiv,også på træstød,som man ikke ønsker skal skyde igen,eller komme med en million rodskud.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 18. april 2006 kl. 15.33

Med fare for at lyde lidt for frelst vover jeg her at foreslå lidt praktisk økologi som løsning på Tinas problem med hybenroserne, som ikke vil dø.

Da vi flyttede på landet for mange år siden, plantede jeg hybenroser som læhegn omkring vores forblæste grønthave. Det skulle være så romantisk, tænkte jeg.

Med årene bredte hybenhækken sig rigeligt ind i min kostbare grønthave. En ca 50 m. lang, 2 m. høj og 4–5 m.bred hybenhæk blev fjernet på flg. måde:
Toppen blev klippet ned i ca. en halv meters højde, og med handsker og greb i hænderne blev "stub" for "stub" løsnet og hevet op! I stedet blev plantet en bøgehæk, som jeg er meget glad for.

Selvom det skulle lykkes at tage livet af hyben-buskene med roundup'en, vil stubbene – hvor korte de end er- mærkes og irritere i en græsplæne lang tid efter.

Nb. Er det ikke lidt pudsigt, på denne Haveside, med så mange "gode" forslag til, hvordan man let kan løse et problem med gift – fremfor med knofedt?

Med mange venlige hilsener, Knud

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herite, 18. april 2006 kl. 19.55

Til Hans og Knud

Tak for de gode råd.

Til Hans
Må jeg sige, at jeg ikke vidste at det var bedst om vinteren, hvor planten ingen blade har.

gælder det generalt når man bruger Roundup, sådan står der nemlig ikke i brugsanvisningen.

Til Knud
Vi har brugt rigeligt med knofedt. Men midt i hækken, som jeg ikke vil af med, var det ikke muligt. Der hed det ned på knæ og ind i hækken klip-klip, men udløberne forsøgte jeg at dræbe.

Til Karna Maj
fra "Spørg eksperterne > Ukrudt" mange tak.

Det er åbentbart ikke kun et problem i min have, men også et stort problem i kyst og klitområder.

Skov og Naturstyrelsen har udgivet en Pjece om problemet..." Beskyt den vilde flora langs kysterne".

Jeg klipper/graver vidre, for jeg har ikke tænkt mig at sætte geder ud i haven.

Tak for rådene Tina

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 18. april 2006 kl. 21.18

Hej Tina.

Hvis du vil beholde hækken, vil der blive ved med at komme udløbere. Men kan du ikke holde dem i ave med plæneklipperen?

Vh.Knud

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. april 2006 kl. 22.36

Hej Tina.

I brugsanvisningerne til det gltfosat, vi bruger erhvervsmæssigt er der omtalt stødbehandling, som jeg beskrev. His man bruger det på grønne planter, skal disse være så store, at de er begyndt at sende næringsstoffer ned i rodsystemet (kvik, tidsler o. a.).

Det er selvfølgelig en personlig holdning om man vil bruge disse midler eller ej. Mit ærinde her var bare,at give en saglig anvisning på, hvordan man får det bedste resultat, hvis man har valgt kemien.

M.v.h. Hans

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 19. april 2006 kl. 20.34

Til Hans

Min bemærkning om brug af giftstoffer frem for knofedt var ikke møntet på din redegørelse for korrekt anvendelse af roundup. Den var på sin plads. Jeg synes blot, der er en tendens til at problemer med utøj og ukrudt kun kan tænkes løst vha. kemiske midler. Ofte er den "gammeldags" metode enklere, mere effektiv og langtidsholdbar – og vel også derfor dette forums officielle politik.

Venlig hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Hybenrose i hele haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hybenrose i hele haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider