Skrevet af: Nancy R, 7. maj 2006 kl. 15.11
Hej er der nogle der ved om jordskokker kan fryses?
m.v.h Nancy Rask
Skrevet af: E. Møller, 8. maj 2006 kl. 22.41
Jeps, det kan de:
www.vom.dk/vismad2.asp?id=58
men de skal blancheres først. God fornøjelse!
Eva
Skrevet af: Hans Åge, 9. maj 2006 kl. 9.25
Det var et spændende spørgsmål du kom med Nancy, idet det er almindeligt kendt at jordskokker kan stå i jorden vinteren over.
Det står på nettet under jordskokker, og som Eva oplyser at det kan de, det samme som på nettet.
Jeg har før oplyst her i forummet hvor de glatte kan skaffes. Også at jeg købte en toiletbørste, savede så meget af skaftet at det kan gå ind i patronen på boremaskinen og børste dem roterende rene i en spand vand. Det kan man med flere andre grønsager og selv muslinger. håp
Skrevet af: Nancy R, 9. maj 2006 kl. 20.55
Hej hans Åge, tak for dit pæne svar, det var noget pænere end det første jeg fik, fra en der spurgte om jeg ville tø dem op med en "føntøre", jeg mente jo nok at de kunne overvintre i jorden,men det vidste den unge dame nok ikke...endnu en gang tak.
m.v.h. Nancy R
Skrevet af: Maiken, 15. august 2008 kl. 11.35
Hej!
Jeg vil lige høre om der er nogen der ved hvordan man begrænser jordskokkers vækst.
Jeg har tænkt mig at plante jordskokker her sidst på efteråret, men vil helst ikke have at de breder sig ud over hele haven. Kan man evt. ''indhegne'' dem med nedgravede kantfliser, eller er det ikke nok?
Mvh. Maiken
Skrevet af: Lone Brems, 15. august 2008 kl. 20.03
Hej Maiken
Det behøver ikke at være problematisk.
Hvis du nøjes med at plante så mange, som du forventer I kan få spist jer igennem i løbet af perioden oktober marts, så er der jo ikke nogen tilbage til at brede sig...
Hvis planterne trives godt kan de give ca 3 kilo jorkskokker pr plante.
Når du graver dem op, så vær omhyggelig med at få både de store (og anvendelige) og de mindste (ikke anvendelige) med op i spanden.
De mindste kan du sende med til den kommunale kompostering. Hvis det ikke er muligt kan du i stedet for sætte dem under vand i en gammel spand i nogle måneder. De rådner og næringsstofferne frigives. Det lugter måske ikke særlig delikat men vandet kan fint bruges som tilskudsnæring til kartofler eller kål i maj juni.
Det nye hold jordskokker kan du sætte allerede i marts måned find en ny placering til dem. Så er det let at fjerne eventuelle skud, som kommer fra "glemte" jordskokker i bedet, hvor du dyrkede dem det foregående år.
Med venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.