Forum

Hæk af lauerbærkirsebær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette, 22. maj 2006 kl. 21.11

Er der nogen, som har erfaring med en hæk af den stedsegrønne lauerbærkirsebær?

Vi påtænker at sætte en rundt om terrassen.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 23. maj 2006 kl. 7.36

Til Jette.

Jeg mener, at visse sorter af Laurbærkirsebær kan lide skade og fryse noget ned i strenge vintre.

Det gælder måske især sorten ''Rotundifolia''
Der skulle være andre – og bedre sorter i handlen.

Men selv om der opstår visse frostskader, vil buskene vokse fint fra det igen.

hilsen John.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. maj 2006 kl. 13.03

Hej Jette
Jeg kender 2 sorter, der er fine til hække, enten fordi de er svagtvoksende eller flotte.

Portugisisk laurbær – Prunus lusitanica hedder den på latin – og den anden en dansk sort, der bliver godt en meter – Prunus laurrcerasus Otto Leyken. Begge har forholdsvis mørke grønne blade og de kan fås som barrodsplanter eller i små potter, så hækken ikke kommer til at koste "en herregård".

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 23. maj 2006 kl. 14.45

Hej John og Boi.

Tusind tak for rådene. Det er rart med lidt forhåndsviden inden jeg tager på planteskole.

Ved I måske osse, om de sorter I nævner er forholdsvis vindføre.? Vi bor i Vestjylland i et kun 6 år gammelt nybyggerkvarter, hvor vestenvinden hærger.

:-) Jette

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. maj 2006 kl. 20.39

Hej Jette
Ingen problemer med vind, du skal bare være sikker på det er planter, der er lavet i Danmark, for det er ikke sikkert at planter sydfra vil kunne klare det danske klima.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 23. maj 2006 kl. 22.36

Til Jette.

Hvis i har meget vestenvind – og det har i jo der ovre vestpå, så ville jeg personlig nok vælge en anden læ-hæk end laurbærkirsebær. Jeg er lidt nervøs for, at den kan blive ret forblæst og "sveden" at se på, under disse forhold.

Måske kunne en alm. bøgehæk her være at anbefale istedet. (beholder jo de brun-orange visne blade om vinteren – og er således "stedsegrøn", kan man næsten sige.

hilsen
John.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 5. juni 2006 kl. 10.29

Jeg plantede en ny hæk af laurbærkirsebær sidste år. Det er arten rotundofolia ("runde" blade). Jeg købte dem i en højde af godt 50 cm, dvs. ret små men billige. Efter den lange hårde vinter var de en del svedne i bunden, men de har nu kastet alle de svedne blade af og skyder meget kraftigt. Jeg vil anbefale dig at plante dem forholdsvist tæt og evt. komme lidt spaghnum i jorden før du planter, så får de hurtigere fat – og husk at vande grundigt løbende efter udplantningen! Jeg har i år set andre i nabolaget der har anlagt samme hæktype og jeg synes at dem der allerede har en etableret kirsebærlaurbærhæk i området har fået et utroligt godt resultat. Den er nemlig også flot gennem det meste af vinteren (imodsætning til bøg synes jeg). Når de er plantet fortalte min lokale planteskoleejer at man bør forvente at de nederste balde bliver lidt gule/brune da de bruger energi på at sætte rødder – så dette skal du ikke være bekymret over hvis du vælger kirsebærlaurbær som hæk.

Held og lykke med det!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 27. oktober 2006 kl. 23.14

Hej Anders

Ville blot fortælle dig at vi besluttede os for rotundofolia. Vi satte den i september, og nu glæder vi os til at se resultaterne. Vi købte dem dog godt store, da vi har gode erfaringer med store planter til vores forblæste arealer. Vores erfarne planteskolemand vendte tommelfingeren op til projektet.

Hilsen Jette

Nyt svar til emnet »Hæk af lauerbærkirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hæk af lauerbærkirsebær

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider