Forum

Jordnødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian, 28. maj 2006 kl. 15.24

Er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg gøre galt for mine jordnødder rødner når jeg sætter dem

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 28. maj 2006 kl. 21.15

Hej Brian,

Nu skriver du ikke, hvordan du gør, så det kan være lidt svært at gætte, hvor fejlen ligger.

Jordnød er ret varmekrævende, og hvis du sår den for koldt, vil den sikkert rådne istedet for at spire.

Læs evt. mere om at dyrke jordnødder her: gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=63

Med venlig hilsen
Brian

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 28. maj 2006 kl. 21.24

Hejsa jeg har sat dem i ca 2–3 cm dybt og så står de i en vindue hvor der ca er 18–20 grader

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 1. juni 2006 kl. 23.12

18–20 grader er nok lige i underkanten, men det burde kunne lade sig gøre. Så vil de bare tage længere tid om at spire.

Hvor har du fået frøene fra, og hvilken jord bruger du, og hvordan gør du med vand osv?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 3. juni 2006 kl. 11.21

Jeg har fådet frø fra thisted af og jeg bruger spaunum med en lav ph vardi og jeg giver dem ikke så maget vand af gangen

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 5. juni 2006 kl. 21.16

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "lav ph værdi".

Jordnødder skal bruge meget vand under spiring. De svulmer til dobbelt størrelse i løbet af det første døgns tid.

Jeg bruger så- og priklejord (dvs. sphagnum, der ikke er gødet så kraftigt, PH værdi omkring 6) og vander, så det er meget fugtigt. Indtil frøene er spiret, dækker jeg potterne med klar plastik hhv. glas. Temperatur: et par og tyve grader.

Jeg har i år prøvet med en flere år gammel rest frø, jeg havde fra USA, den hedder NM Valencia. Og så har jeg prøvet med en sort, der hedder Jimmy's Pride fra Sperli (den samme som din?).

Begge sorter har spiret fint.

Nyt svar til emnet »Jordnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jordnødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider