Skrevet af: Birgit Irming, 6. juni 2006 kl. 22.48
Min Nerie,som jeg har haft i flere år, taber pludselig bladene, hvorfor?
Der er mange blomster i den, og jeg plantede den om i foråret, den står i en glasarcade, og har gjort hele vinteren.
Skrevet af: Poul L. Hansen, 20. juli 2006 kl. 9.24
Min Nerie, som jeg har haft i 3 år og som bliver vinteropbevaret i ca. 5 grader har masser af knopper men springer ikke ud.
Den står i potte og bliver sat ud i haven omkring 1.maj.
Hvad gør jeg forkert?
Med venlig hilsen
Skrevet af: Merete Vinje, 20. juli 2006 kl. 10.24
Til Poul
Hvis det er blomsterknopper fra i år, så skal du bare væbne dig med tålmodighed de springer ud i løbet af sensommeren. Sådan opfører mine nerier sig i hvert fald.
Skrevet af: Inger, 21. august 2006 kl. 10.34
Jeg har 3 meget store nerie, de omkring 1520 år, jeg har dem ståen ude om sommer og om vinteren kommer de ind, nu ser den ene meget mærkelig ud den taber bladene og de er sorte og så er der sorte knopper på den, jeg kan ikke finde noget om sygdomme hos nerien, er det en slaks lus?
hilsen
Inger
Skrevet af: Kaj Thomsen, 1. oktober 2006 kl. 16.20
Nu bliver det snart vinter og vores store nerie 2m høj den har ca. vokset 0,75 til 1 meter i år, den overvintre i garagen, så vi er bliver nød til at kilppe den ned.
Vi er i tvivl om hvordan, kan den tåle at blive klippet ned ca. 1 m?
Får vi blomster i den til næste år?
Venlig hilsen
Kaj Thomsen
Skrevet af: Kaj Thomsen, 1. oktober 2006 kl. 16.23
Nu bliver det snart vinter og vores store nerie 2m høj, den har ca. vokset 0,75 til 1 meter i år, den skal overvintre i garagen, så vi er bliver nød til at kilppe den ned.
Vi er i tvivl om hvordan, kan den tåle at blive klippet ned ca. 1 m?
Får vi blomster i den til næste år?
Venlig hilsen
Kaj Thomsen
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. oktober 2006 kl. 16.14
Hej Kaj -
I kan sagtens klippe den ned, og den vil helt sikkert skyde helt vildt igen men den springer højst sandsynligt en sæson over, før den blomstrer igen. Men det er værd at vente på, for planten bliver flot og tæt igen...
Hvor koldt står jeres nerie om vinteren?
mvh
Anja
Skrevet af: Vicki, 3. december 2006 kl. 9.36
Jeg har to nerier i vindueskammen, de er enort klistre og har nogle lange klinstrede går støvdrager lignenede på de tørre grene. er den syg
Skrevet af: Merete Vinje, 4. december 2006 kl. 14.55
Det lyder som et massivt angreb af enten lus eller måske snarere spindemider prøv at sprøjte godt og grundigt med insektsæbe. Det skal sikkert gøres mere end en gang.
Skrevet af: Robert, 23. januar 2007 kl. 20.39
Hvor koldt skal en nerie stå om vinteren
Skrevet af: Judith Jørgensen, Troldhedevej 5,6000 Kolding, 24. maj 2008 kl. 9.53
Hvorfor taber vores Nerei bladene.?Den er fuld af blomsterknopper!
Skrevet af: Bent, 13. juli 2008 kl. 13.58
Vi har en 2 meter høj Nerie, som blomster ganske flot. Desværre hænger grenene, (bortset fra de nyeste, som også blomster overdådigt) og det er ikke det kønneste syn. Planten får al den væde og gødning der er behov for. Og den står i fuld sol beskyttet mod vind. Vi har aldrig, i de fire år vi har haft den, beskåret den. Hvad er problemet?
Skrevet af: Kirsten Posborg, 14. juli 2008 kl. 15.51
Vi har en Nerie, 78år gammel, den er ca. 180cm høj og har stået fint her i sommer og blomstret vildt med fine hvide blomster. Pludselig så jeg spind på bladene og vi tog den udenfor og min mand sprøjtede den med Malathion, og vi lod den stå ude nogle dage. Nu står den igen i vores udestue, men den danner godt nok blomsterknopper og fine friske blade, men de bliver hurtigt hel ru og grålige og blomsterknopperne visner :-(, er der nogen der ved hvad der er galt? så sos
venlig hilsen
Kirsten Posborg
Skrevet af: Erik Laugesen, 14. juli 2008 kl. 21.19
Hej fra esbjerg...ville lige høre om i har skyllet planten efter en times tid...hvis ikk da det måske kan være grunden til at bladene bliver anderledes...jeg bruger en blanding af sprit og opvaske middel til lus på mine planter både i drivhus og i stuen...har engang brugt det middel i har brugt.men det sved bladene på de planter som det blev brugt på...jeg sprøjter kun i overskyet vejr da sprit godt kan svie.og ellers bruser jeg over efter et par timers tid...erik
Skrevet af: Kirsten Posborg, 22. august 2008 kl. 10.37
Nå nu er jeg her igen vedr. min Nerie, den er nu 2 m hø og har de kønneste hvide blomster og sætter stadig knopper, meeeen alle blade ser forfærdelige ud, de er alle grålige el. har et hvidligt skær og føles ru. Hvad er der dog galt med den, jeg er så ked af, hvis den skal skæres helt ned, er der nogen der har et godt råd der kan redde min flotte Nerie, som jeg har arvet fra mine forældre i 2004. MVH Kirsten
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. august 2008 kl. 15.06
Sidder der nogle små insekter på bladene ca 1mm...måske er det trips...de gør bladene grålige da de suger saften ud af bladsellerne så lyset kan trænge igennem.derfor den grå skær...
Skrevet af: E. Schmidt, 7. oktober 2008 kl. 15.40
Jeg har en Nerie, den har stået ude hele sommeren, nu er den kommet ind. Jeg vil bare høre om jeg skal klippe de gamle blomsterstandere af, eller skal jeg lade dem blive. De ser noget visne ud.
Skrevet af: Wina Fiona, 8. oktober 2008 kl. 8.56
Jeg har en nerie, som hver sommer bliver sat ud på terassen, og om vinteren kommer ind i baghuset. Jeg har aldrig gjort noget ved den, glemmer endda også at vande den hele vinteren, og har aldrig klippet noget af den. Men den bliver større år for år, og blomstre altid helt vildt meget. Tror den er omkring 1012 år gammel nu. Den bor i en gammel olivenoliebøtte, en 1o liters, og det har den altid gjort.
Skrevet af: Susanne Sørensen, 14. oktober 2008 kl. 13.06
Min nerie, har sat nogle bælg lignende frugter,
vil tro det må være frø.
Hvad skal man gøre ved disse.
hvornår er det bedst at lægge disse i jorden
Skrevet af: Kirsten Posborg, 14. oktober 2008 kl. 14.30
Jeg har aldrig set bælg lignende frugter på min Nerie, jeg har skrevet hertil flere gange, og har stadig fundet ud af hvad den fejler. Den er nok ca. 10 år og i skrivende stund står den i vores udestue med masser af hvide blomster og et hav af knopper, meeen bladene er grå og triste selv de nye blade er kun grønne ganske få dage hvorefter de også får det grå og livløse skær. Kan nogen mon fortælle hvad jeg gør?
venlig hilsen Kirsten Posborg
Skrevet af: Erik Laugesen, 14. oktober 2008 kl. 15.37
Hej Kirsten...
prøv at kikke under bladene der sidder sikkert nogle meget små ca 1mm lange insekter...de hedder trips og de suger celle saften ud af bladene så lyset skinner igennem og der ved får de den grå skær/udseendne...
mvh erik esb ø.
ps.jo nerie får frøbælge og frøene ligner mælkebøtte frø men med brune flyve hår.
Skrevet af: Peder G., 8. september 2009 kl. 7.17
Til Kirsten Posborg og andre
Jeg har med godt reslutat sprøjtet med en blandning af 1l.vand,2spsk flyende brun sæbe og 2spsk sprit. Det gøres med en uges mellemrum ad flere gange.
Jeg bruger en vandforstøver,og det er vigtigt at give nerien så meget at det drypper ned fra bladene.
Og selv om det kan være besværligt,så er det vigtigt at undersiden af bladene får mindst lige så meget som oversiden.
Hvis I bruger en lup,vil I kunne se nogle brune skadedyr kravle rundt på bladene. Men selv om I på et tidspunkt ikke kan se flere,er angrebet ikke overstået. Bæsterne har lagt æg,som ikke tager skade af sprøjtningen. Så derfor sprøjt en gang om ugen,og brug luppen til at se efter om der er kommet nye.
ÆÆh Kirsten du skulle vel ikke ha'glemt et bogstav i dit navn?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.