Forum

Bær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Erik Jensen, 4. juli 2006 kl. 0.15

Jeg har idag i min have fundet et bær jeg aldrig før har mødt.

Kan nogen fortælle mig hvad det er?

Planten er brombærlignende men uden stikkende torne og mindre blade (minder om humleplanten)
bærret har form som brombær men det er gul/orange og blomstens dækblade sidder bag bærret som en tydelig stjerne.

Kontakt på climate@mail.dk

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. juli 2006 kl. 16.53

Umiddelbart lyder det som multebær (Rubus chamaemorus)? De er ikke så almindelige i Danmark men findes i stor stil i Sverige (Hjortron). Bor du ved en mose? Jeg ved de findes i Store Vildmose. Den skal du passe på. :)

Billede fra Flora Danica:
www.haabet.dk/flora_danica/Multeb%E6r_(Rubus_chamaemorus).jpg

Artikel om multebær:
da.wikipedia.org/wiki/Multebær

Foto af multebær:
linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucha3.jpg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Erik Jensen, 6. juli 2006 kl. 13.19

Tak for informationen omkring multebær. Det meste passer også godt, men min tvivl overtager måske fordi jeg misforstår. I mit tilfælde er planten ca 2 meter høj og klatrende det siger de vedhæftede billeder ikke noget om snare tvært om, er multebær ikke en bundplante med lav højde?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 6. juli 2006 kl. 13.27

Der må jeg melde pas. Ifølge literaturen skal den ikke blive mere end max 30 cm høj, men den breder sig med krybende jordstængler. Jeg skal ikke kunne sige om disse jordstængler kan klatre og du derfor ser den som 3 m høj. Måske andre kan hjælpe med de informationer?

Kan du ikke også sende nogle billeder så vi kan se planten?

Nyt svar til emnet »Bær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider