Forum

Ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per, 3. august 2006 kl. 23.43

Hej.

Jeg er en del plaget af en plante som jeg kun kender under navnet "melurt". Det er et navn som mine forældre brugte, men hedder den noget andet?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 4. august 2006 kl. 13.50

Hej Per

Nu er det altså kun lige et gæt, men er det planten Malurt du tænker på? Prøv at søge på google så kan du se hvordan den ser ud. Jeg har aldrig hørt om en plante der bliver kaldt Melurt, måske andre har.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. august 2006 kl. 15.12

Hej Per.

Der er sikkert tale om melder eller mere korrekt, hvidmelet gåsefod. Du kan slå den op i enhver flora. Den hører til salturtfamilien, og er en meget almindelig ukrudtsplante.

Mvh Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Jensen, 1. august 2008 kl. 0.18

Melurt er det samme som gråbynke

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. august 2008 kl. 10.20

Hej Per
Måske kan du have glæde af at læse om Gitte Tjørnehøj's fremgangsmåde med besværligt ukrudt – og iøvrigt kender jeg også hvidmelet gåsefod under navnet "melder".

Skrevet af Gitte Tjørnehøj – kan genfindes under "ukrudt" i søgefeltet øverst på denne side:

Faste bede i køkkenhaven og drilsk ukrudt.

Alle ved at noget ukrudt ikke må komme i komposten, da det så bliver fordelt i hele haven. Men hvor skal det så hen?

Jeg har i min køkkenhave faste "højbede". (De er højere end stierne, og de bliver, hvor de er, ingen træder i dem, men de er ikke kantet med noget materiale). Mellem bedene har jeg gange af jord – og her kommer det med det drilske ukrudt ind – særligt rapgræs.

Når jeg luger bedene, tages alt det drilske ukrudt først – og smides på havegangen. Derefter hakkes alt det ukrudt om, som gerne må gå i komposten – eller blive på jorden. Det drilske ukrudts frø spirer så på havegangen. Her er den nem at aflive med hakkejern, gasafbrænder eller håndlugning. Jeg er ikke alt for grundig, for jeg mener at opleve, at ukrudtsgangene med fladekomposteringen bidrager til mikroklimaet ved mangfoldighed og konstant føde til regnorm o.l.

På denne måde har min køkkenhave ændret sig fra noget græsplænelignende det første økologiske år til en køkkenhave, hvor der kun er få drilske ukrudtplanter i bedene.

– Gitte Tjørnehøj

... hermed til inspiration!

Venlig hilsen
Lone Brems

Nyt svar til emnet »Ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider