Forum

Rababer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian, 11. august 2006 kl. 15.16

Er der nogle der har efaring med at så rababer om hvad de kræver af jord ovs det er nu jeg vil lære nådet nyt

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2006 kl. 16.13

Jeg har prøvet at så rabarber fra egne frø. De blev sået tidligt i foråret inde i vindueskarmen i almindelig såjord. De blev plantet ud få måneder senere. Jeg tror ikke det er nødvendigt at forkultivere indenfor.

Jeg har ingen erfaringer med at så dem direkte ude i jorden, når frøene er modne. Men jeg er ret sikker på, at det kan lade sig gøre, da jeg har fundet en selvsået rabarberplante i mit aspargesbed for nogle år siden.

Så prøv måske både at så i nogle potter og direkte i jorden i køkkenhaven.

Du må dog være forberedt på, at planterne skal bruge flere år på at vokse sig store og få så kraftig en rodstok, at du kan begynde at høste af dem. Hvis du ikke har rabarber i forvejen, så er det bedre at finde et sted, hvor du kan få et stykke af en gammel plante her i september eller til foråret, da det giver hurtigere rabarber til høst. Eller købe et par planter.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 11. august 2006 kl. 17.47

Hejsa jeg har rababer men det er bare nådet jeg vil prøve for se om det er nådet jeg kan finde ud af

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. august 2006 kl. 10.42

Hej Brian og Karna.

Jeg prøvede for 15 år siden for sjov skyld at så en håndfuld frø fra vinrababer om efteråret(som stauder) i almindelig jord og dækkede, som man plejer på frøbed, med skarpt sand. De væltede op i løbet af kort tid og blev, som frøplanter normalt gør,meget uens. Nogle blev efter et par år kæmpestore som skræpper, andre blev som moderplanten, fine og røde.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Rababer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rababer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider