Forum

Skal passionsblomster klippes ned?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane, 8. maj 2003 kl. 22.31

Jeg har en rigtig smuk passionsblomst som står i et hjørne mod syd op af husmuren / terrassen. Da jeg kun har boet her i 2 år, har jeg ikke den store erfaring med planeten, men konstaterede sidste år, at den først begyndte at vokse meget sent! Faktiske så sent, at den først blomstrede rigtigt meget sent på sommeren og de sidste knopper blev snuppet af frosten.

Nu er hele planten vissen, og jeg har lige som sidste år fjernet alt ned til ca. 1 meters højde. Det der står tilbage er meget træ-agtigt. Skal jeg også klippe det ned? Kan jeg gøre noget for at de skal komme hurtigere igang med væksten?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. maj 2003 kl. 11.13

Hvis du slet ikke kan finde tegn på skudaktivitet på planten, er den frosset ihjel i vinterens løb. De mest hårdføre arter og sorter af passionsblomst, Passiflora sp., der egner sig til en udendørs lun placering eller udestue tåler ned til mellem -5 og -10 grader i kortere perioder. Normalt skal passionsblomst dækkes godt med halmmåtter eller andet isolerende matriale på jorden og de nederste dele af planten. Hvis en tilbagefrosset, men stadig aktiv plante atter skal skyde, skæres tilbage til levende væv. Et godt tidspunkt til beskæring er efterår efter løvfald. Du kan muligvis få bedre råd og erfaringer på Gartneriet Lammehave i Ringe, Fyn, der har stor erfaring i netop passionsblomst. Telefonnummeret er 6262 1091

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Marie Poulsen, 7. juni 2005 kl. 10.22

Jeg har en meget stor flot Passionsblomst, den står i en udestue, og er for tiden kraftig i vækst. Desværre er der rigtig mange af knopperne der ikke udvikler sig, de bliver kun til små gule visne knopper.Jeg har haft den i flere år, og har altid blomstret meget,ofte helt frem til Jul.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 30. juni 2005 kl. 11.23

Til Kirsten

Mit gæt er, at hvis du potter den om og sætter den uden for her i sommer, så får du veludviklede blomster.

Jeg har passionsblomst i haven hver sommer, som jeg starter forfra hvert år, dvs jeg tager 2–3 stiklinge fra årets plante og sætter dem i vand, til de har slået rod. Så planter jeg dem i en potte og beholder dem inde hele vinteren. I april bliver de plantet om i en stor potte og gravet ned i et hjørne ved et raftehegn, som de så kan klatre op på. De blomstrer som regel overdådigt fra august og til frosten tager dem.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Breddal, 11. juli 2005 kl. 14.46

Overvintring af Passiflora.

Jeg har en passionsblomst plantet op af en sydvendt mur i Odense, med et rustent Rionet (Armeringsnet til beton) som den gror op af. den har nu stået ude i 4 år.

Det første år blev den rimelig stor og blomstrede fint og jeg pakkede den ind med et enkelt lag bobleplast om vinteren.

Andet år så den ret sølle ud, men kom sig ret godt efter jeg bortklippede alt det døde og igen med mange blomster, men om vinteren blev den ikke dækket af noget og det tog livet af den.

Men så den tredje sommer, ret sent, kom der pludselig en masse rodskud op alle mulige steder i bedet, mellem fliser og hvor den oprindeligt stod. Denne gang kom der ikke blomster og jeg valgte at vinterdække med 3 lag bobleplast.

Tidligt her i foråret da frosten var ovre og plasten blev fjernet var der ret mange blade tilbage og planten var begyndt at skyde trods den kolde start på året og har nu haft rigtigt mange blomster og er meget flot og kraftig.

Jorden omkring planten er dækket af barkstumper og der gror en masse forskellige mynter og da der er under husets udhæng er der ret tørt og derfor vandes der til tider i den varme tid.

Jeg pakker først planten ind når den første nattefrost viser sig på nordsiden af huset og bobleplasten bukkes godt ind i siden på Rionettet, samt fastgøres med kabelbindere også kaldet strips.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Pelle, 30. august 2005 kl. 21.44

Jeg har en Passionsblomst i mit drivhus, den har blomstret utroligt flot, og der er stadig mange knopper i den, Men den er begyndt at tabe bladene de bliver gulplettede, og falder af, hvad kan det skyldes?

MVH Ole Pelle

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 20. februar 2006 kl. 0.10

Har du stadig problemer med din passionsblomst så læs her. Du får svar på alle dine spørgsmål. www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=8899

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Larsen, 9. juli 2006 kl. 10.49

Jeg har før første gang stiftet bekendskab med en passionsblomst her i sommer, og er nysgerrig efter om man kan spise frugten?

Jeg har selv 2 planter som står i potte, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre med dem til vinter. Er det muligt at de ville kunne stå i stuen ved stue temperatur?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Andreasen, 24. august 2006 kl. 20.31

Det skal være vedr. passionsblomster

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid Houlind, 7. september 2006 kl. 19.19

Jeg har tre passionsblomster i krukker, som har stået på en overdækket terrasse siden maj. De er blevet meget store i sommerens løb. De har for tiden et væld af blomster.

Når frosten kommer, skal de sættes ind i min havestue. Forinden er det af pladsmangel nødvendigt at beskære dem. Hvor hårdt kan jeg gå til værks?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise David, 27. november 2006 kl. 13.39

Jeg har en passionsblomst, som står udenfor på 5 år. Den er plantet direkte i jorden og står udenfor både sommer og vinter. De første 3 år nød vi den frodige blomstring, men de sidste 2 somre har den stået uden blomster. Hvad kan årsagen være?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Jensen, 20. juli 2008 kl. 10.26

Min mor har en stor og frodig passionsblomst, som står ved en sydvestvendt gavl. Den blomstrer livligt, og er i år også begyndt at sætte frugter. Hvordan kan man se, om de er modne?

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. juli 2008 kl. 22.26

Kommer an på arten...hvad for en har hun...latinsk navn...har selv en udplantet på i 6 år nu.det er den alm som man også køber hos plomsterhandlen i for året...passiflora caerulea...men er det den så vil jeg tro at frugten er gul nården er moden...prøv at købe en frugt i bilka...passiflore edulis...en kan også tåle en den frost...

MVH.erik esbjerg øe

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Johnson, 19. februar 2019 kl. 17.36

Hej hvilke arter passionsblomst kan man have udendørs hele året,
vh.JJ

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. februar 2019 kl. 22.59

Passiflora incarnata er den mest hårdføre af passionsblomsterne og
passiflora caerulea er nok den mest dyrkede i DK på friland , selv om den ikke er så hårdfør .
I denne indtil nu meget milde vinter står de stadig med grønne blade , normalt visner de noget ned .

Nyt svar til emnet »Skal passionsblomster klippes ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skal passionsblomster klippes ned?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider