Forum

Bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Persen, 12. august 2006 kl. 22.53

Jeg har en bøgehæk som er 3 år gammel. Denne var plantet da jeg købte huset, men var blevet meget forsømt de første 2 år, hvor huset stod tomt indtil jeg flyttede ind. Hækket står i et lag alm havejord på ca 30 cm dybde. Under mulden er ren ler af den grå, hårde slags, man fik serveret i formingslokalet i folkeskolen. De fleste af planter ligner på trods af sine 3 år på bagen ligner mest af alt nogle små bøgepinde, der er stukket i jorden. Resten er gået ud eller ligner noget der har være ild i. Jeg ønsker nu at plante en ny hæk, og vil gerne have noget der kan vokse sig høj og tæt i en enorm fart, da jeg bor ud til en vej og en sti og gerne vil have en smule privatliv.

Hvad anbefales som hurtigvoksende tæt hæk, der ikker er sart med hensyn til jordbunden? Jeg skal nævne, at det meste af hækken vil stå i fuld sol det meste af dagen, alt afhængigt af vejret naturligvis.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. august 2006 kl. 12.56

Hej Kenneth
Jeg synes du har flere valgmuligheder, alt afhængig af hvor længe du kan vente på den nye hæk skal nå maksimal højde.

Forinden bliver du nok nødt til at få lavet noget mekanisk i jorden, for alt tyder på at den lider af traktose – og det kan planter ikke gro i. Jorden og leret er måske kørt sammen af maskiner og det finder du nemmest ud af ved at prøve at grave mindst en halv meter ned. Er jorden hård og uden liv af f.eks. regnorme – har du sandsynligvis problemet der. Det løses ved at en rendegraver inviteres på besøg med en grubeklo og den trækkes igennem jorden, – husk at undersøge om der er ledninger inden – både el, telefon, kloak, vand – og han skal gerne gå ca. 90 cm i jorden – den løsnes så der kommer luft i jordlagene og så kan træernes rødder komme til og de kan få træerne til at vokse.

Valg af trætype til hækken – jeg hælder stadig mest til bøg, forudsat du ikke ligger meget vindudsat, – ellers er avnbøg, naur og liguster også en mulighed. Planter du bøg er det er god ide at indsamle et par sække fulde af halvformuldede bøgeblade som drysses i plantehullerne – de er nemlig nødvendige for at de små bøgeplanter kan optage næring fra jorden og de første år kan de nedfaldne blade finde på at blæse væk. Hvis planterne bliver behandlet rigtigt – vil du ret hurtigt få en tæt og høj hæk. Der findes mange størrelser, der kan købes til ligeså mange forskellige priser, har du bare lidt tålmodighed i 2–3 år – kan du få en ligeså fin hæk med barrodsplanter som "færdig hæk" og til kun en brøkdel af "færdig hæk" prisen. Bestilles hækplanterne i god tid kan du måske få nogle sorteret fra i "overstørrelse", men gå endelig ikke på kompromis med at der er masser af grene helt nede ved jorden.

Nyt svar til emnet »Bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bøgehæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider